Virtueel spelen met mijn werkplaats... plakken en knippen

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Edit:

Op mijn plaatje is de linkerkant van de trap begane grond, de rechterkant komt uit op de 1e etage. Dus net andersom als Ihoornweg in zijn impressie toonde.

Sorry als ik nu je ontwerp in wording in een keer verpest heb :p

ik begrijp even niet wat je bedoeld, wil je nou zeggen dat je 2 ruimtes van 6 meter breed hebt ipv één ruimte van 12 meter? dat zou inderdaad een verandering zijn in je ontwerp.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
In mijn bericht van 11.26h van vandaag probeerde ik slechts te vertellen naar welke kant de trap omhoog gaat. In mijn OT had ik dus eigenlijk een pijl naar rechts moeten tekenen op de trap.

Het is en blijft gewoon één grote ruimte. Tenzij iemand er wandjes in wil gaan zetten :confused:
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Nou moe, .......niemand?


Geen enkele ervaringsdeskundige die die z'n input kan geven? :confused:
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
@Boktor Probleem is dat je een wel heel erg open vraag stelt & daarbij aangeeft nog niet precies te weten wat je in de werkplaats gaat 'maken'. Dat maakt het heel moeilijk om mee te denken.

Ik stel voor dat je ervoor zorgt dat je je apparatuur zo mobiel mogelijk maakt (zwenkwielen etc.), je in eerste instantie beperkt tot 1 werkbank/montage/afwerkplek, en dan in de praktijk gaat ontdekken wat waar het handigst staat en of je nog extra werkbanken nodig hebt.

Sorry dat ik er niet meer van kan maken…
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Het is natuurlijk ook wel een beetje een luxe probleem en wat je het zelf het prettigst vindt, het is lastig om dat voor iemand anders te bepalen.
 
P

Pel

Guest
Het inrichten van een werkplaats is m.i. iets heel persoonlijk, je richt het in naar werk gemak, dat wat je veel gebruikt staat vaak vlakbij, wat je zelden gebruikt ligt bij mij op een plaats achter in de werkplaats. Machines plaats je op volgorde van gebruik zoals cirkelzaag en vlakbank en van diktebank zodat je zo min mogelijk hoeft te slepen met hout. De werkbank staat soms tegen een muur maar kan ook zo staan dat je er rondom kunt, ligt natuurlijk aan wat voor werkzaamheden je het meeste doet. Maak je bijvoorbeeld veel ramen en kozijnen dan is het fijn als je er aan alle kanten aan kunt, dan plaats je de werkbank ook zo. Als ik mijn eigen werkplaatsje bekijk heb ik de inrichting al vaak veranderd mede ook doordat er een nieuwe machine was aan gekocht, dan bekijk je waar die het beste maar zeker ook het makkelijks kan staan.

Groet Pel.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Nog maar eens proberen met wat nieuwe tekst. Misschien dat er nu wat mensen op het forum de uitdaging aan willen gaan......


Virtueel spelen met mijn werkplaatsinrichting
Dit is mijn werkplaats, 8x12m=100m2.
Ik kom er zelf nog niet goed uit en vraag jullie mening voor de indeling. Als je het Word-document opent, wordt dit uiteraard met Word gedaan. Alle (voorlopige) machines zijn er in getekend. Wie zet ze op de juiste plaats?

Uitleg/eisen:
De ruimte is 3m hoog, elk vak in het raster is 1m2.
Linksonder is de overheaddeur, donkerblauw, rechtsonder de glazen toegangsdeur. Links daarvan 2 ramen, net zo hoog/laag als de deur, geel. Achter de voordeur de rode meterkast en langs bijna de hele rechterzijde loopt een dikke radiatorverwarming. Die bruine stip is de standleiding van de riolering.
De dikke verticale lijn, links, geeft de voorkant van een magazijnstelling aan over de volle diepte (8m) van het pand. Deze staat er al, en staat al vol met “verhuisdozen” enzo.

Aan het plafond is al een ruime opslag voor lang materiaal van 6 meter. Dit heeft geen invloed op de hoogte van de 3 meter.
De rode “tralies” bovenaan is de open vaste trap, de pijl wijst naar boven. Deze komt uit op de 1[SUP]e[/SUP] etage dmv een opening in de etagevloer (geel gearceerd) welke voor de helft afgesloten is door een luik. Trap en luik moet weg kunnen om zware zaken naar boven te takelen. Die ruimte daaronder moet dus makkelijk vrij te maken zijn. Meestal zal de trap bijven staan en alleen het (gele gearceerde) luik (110x240m) opengaan.
Linksonder bij de overhead-deur wil ik het een beetje clean houden omdat hier de bus in en uit moet kunnen en er met herfstweer er blaadjes en regen naar binnen wil komen als deze open staat. Zaagsel en krullen mogen hier niet de vrij hand krijgen in de wind.
rechtsonder zie je een hele streep. Dit is een glasgevel (etalage?) inclusief de glazen buitendeur.

Linksboven 2x platenrek, welke met de palletwagen verreden kunnen worden, paars
Daarnaast 1 (of 2) werktafels bruin
Daarnaast rechts de giga lintzaag roze
Daarnaast rechts een radiaalzaag met bijbehorende lange tafel huidkleur. Beide apart te verplaatsen als je de zaag niet perse in het midden wilt hebben. De tafel zelf is nog variabel in vorm en lengte. Moet nog gemaakt worden.
Vlakvandiktebank donkergroen
Daarnaast de zaagtafel geel
Bandschuurmachine grijs
Freestafel, nog te maken, dus variabel, lichtgroen
Dubbele afzuiger (3pk) met cycloon paars, dus denk ook aan het leidingwerk 150mm, wat nog aangelegd moet worden.
Boorkolom blauw/bruin
Het grote grijze vlak is de bus, welke in principe in en uit gereden kan worden als het nodig is om (tijdelijk) meer werkruimte te maken.
De gele ovaal is een motorfiets die schuin onder/in de magazijnstelling staat. Deze mag eventueel op een andere plaats. Het moet uiteraard wel praktisch zijn.


De lange lichtgrijze strepen op de machines vertegenwoordigen de ruimte die in feite vrij moet blijven om lang hout te kunnen zagen/schaven.

Als je vindt dat er nog kasten of andere zaken in moeten komen of anders moeten, leef je uit! (ik heb heeeel veel spullen, dus ja…. er moeten kasten komen)

De werkplaats moet multifunctioneel zijn voor allerhande opdrachten of “hobby” gebeuren. Er zal dus niet perse sprake zijn van een productielijn ofzo.

Electra en verlichting moet nog aangelegd worden, er staan geen palen/muren in het midden ofzo en de vloer is overal vlak en egaal.

Waarschijnlijk ben ik nog wel het eea vergeten, maar daar komen we vanzelf achter.

In de bijlage het Word-document, hierin kan je schuiven en draaien met de machines.

Alvast bedankt voor het meedenken!

(Edit:
Nu lukt het mij niet meer om een vernieuwd Worddocument in te voegen. Krijg continu de opmerking dat het bestand niet geldig is.......... Wie kan me daar mee helpen?)


En gelukt :)
 

Bijlagen

  • plattegrond toko om zelf in te delen, juiste doc.doc
    50 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Dat werkt misschien, maar dan kan je niet meer schuiven en draaien met de machines.....
Geen idee meer hoe ik het vorige keer gedaan heb in dit openingstopic.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Daar issie dan.......Dé plattegrond van m'n werkplaats om zelf in te delen.
(Zie 8 december 2016, om 23:37h voor de beschrijving)

Ben benieuwd naar jullie ideeën.

De onderste is de juiste. De rest krijg ik niet weg.
 

Bijlagen

  • plattegrond voor het forum.doc
    52 KB · Weergaven: 6
  • plattegrond toko om zelf in te delen, juiste doc.doc
    50 KB · Weergaven: 19
  • plattegrond toko om zelf in te delen.pdf
    58,8 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.