Vintage tafel lakken

Marleen78

Nieuw lid
23 nov 2021
3
0
Krimpen
Beste Woordworkers,

Ik, totale newbee, in het bewerken en afwerken van hout, zit met mijn handen in het haar.

Het zit zo;

Ik kreeg deze zomer een vintage tafel van een vriendin, die ik wilde opknappen.
Ik ben namelijk net verhuisd en geld voor een nieuwe tafel heb ik even niet meer.

Dus besloot ik de verlengbare tafel opnieuw te lakken .
Het was van oorsprong een "bedrukte pallisander " tafel . En met bedrukt bedoel ik het denk ik letterlijk, want de nerf structuur van het pallisander kwam er wel heel snel af. Eronder leek een gladde roodachtige houtsoort te zitten.Op twitter dacht iemand dat ik het fineer eraf had geschuurd/gebeten, maar ik zag de randlijnen nog zitten . Kan het zo zijn dat de nerf structuur er vroeger wel eens op bedrukt werd? Aan de andere kant zou het wel echt iets voor mij zijn. Lomp is my middle name😉😂)

Deze heb ik gelakt met Rambo interieurlak kleur mahonie. Maar nu heb ik na 2 lagen geen egaal resultaat. Er zitten lichte plekken in, die tezamen een lijn vormen.
Ik dacht in eerste instantie dat het de aanzetten van de roller waren, maar het is wel heel toevallig dat ze op 1 lijn zitten.

Dit is mijn eerste klusje éver, dus ben met helemaal niets bekend

Dus neem me niet kwalijk als ik rare vragen stel;

Heb ik de roller niet goed gehanteerd? (Viltroller , Anza, 10cm)
Ik heb met de nerf mee gerold, maar tafel was langer dat dat er verf op de roller zat. Ik heb dus geen lange strijken gemaakt, maar heen en weer korte stroken.

Kan ik als beginner beter met de kwast lakken of een verfroller?

Heb ik niet goed geschuurd tussen de lagen. Heb het met scotch brite polijst matje gedaan.

Kan ik het nog egaal trekken?

Er komt nog een glitsa parketlak mat op. Kan dat oneffenheden nog bij laten trekken.

Hebben jullie nog andere tips?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Groetjes, Marleen
 

Bijlagen

  • 20211129_133412.jpg
    20211129_133412.jpg
    51,5 KB · Weergaven: 55
  • 20211123_155735.jpg
    20211123_155735.jpg
    34,7 KB · Weergaven: 55
  • 20211113_181101.jpg
    20211113_181101.jpg
    89,5 KB · Weergaven: 56

Marleen78

Nieuw lid
23 nov 2021
3
0
Krimpen
1e foto zijn de aanzetten/lichte lijnen
2e foto de tafel voor het lakken. Hout is roodachtig
3e foto is hoe ik de tafel kreeg.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
752
Enschede, Twente
Ik denk dat die lijnen veroorzaakt worden door iets wat 'doorschijnt/aftekent'. Mss een dwarsbalk in de constructie.
Wat betreft schuren: met Scotch Brite beginnen is geen goed idee. Het volgt teveel de hobbels en dalen van het materiaal (mss dat daardoor die lijnen ontstaan zijn). Een schuurblok met schuurpapier is beter (of je moet een goede schuurmachine met harde pad hebben…). Je begint dan met 80 grit en gaat in stappen, via 120, naar 180 of 220/240. Na eerste laag lakken wachten tot het droog is, even licht naschuren met 320 (of scotch Brite!) & dan nog een laag lak.
Als je een roller gebruikt kun je mss nog even nastrijken met een kwast in de nerfrichting. Zoveel mogelijk nat in nat blijven werken.
 

Marleen78

Nieuw lid
23 nov 2021
3
0
Krimpen
Dank voor je reactie.

Nee, ik heb alleen tussen de lagen geschuurd met scotch Brite. Toen ik hem helemaal kaal schuurde heb ik schuurpapier gebruikt.
Eerst met de machine korrel 120 en daarna met schuurblok 180.

Moet ik nu alles er weer afschuren of kan ik het nog redden met een extra laag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.