Viking Arm, Fat Max trade lift, Irwin quick lift , Bessy Beyceps, deurlifter BOL, alternatief

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
467
134
Beverwijk. Noord Holland
De uitdrukking is: van het één komt het ánder.
Mijn 3-zits bankstel moest worden opgehoogd dmv, aan ieder uiteinde, een balkje onder de poten te zetten. Dit om makkelijker te kunnen opstaan voor mijn vrouw en mij. Heb twee palletbalken 70 x 90 gebruikt en ingekort zodat het bankstel 7 cm hoger kwam te staan. Echter ik wilde dit alléén doen, zonder dat iemand mij hielp met het optillen. Bovendien staat dan de persoon in de weg.
Heb daarvoor een chinese versie van de Viking Arm gekocht.
Zo kon ik, een voor een, onder de zijkanten van het bankstel de verhoging onder de pootjes schuiven. Met de Viking-cloon opkrikken, balk eronder en weer laten zakken om te testen of hij paste. Daarna balk er weer onder uit halen(om hem zwart te verven) en bank weer laten zakken..
En dáár zat de tekortkoming van het apparaat: hij knalde domweg gewoon in een keer naar beneden toen ik hem met het handeltje deblokkeerde.
De genoemde stel-liften (zoals ze worden aangeprezen) kun je geleidelijk laten zakken tot de gewenste hoogte, dat kon bij deze versie blijkbaar niet.
Opgelost door hem in etappes te laten zakken door steeds een houtje van een stapeltje weg te halen, zodat het in stapjes naar beneden ging.
Dat het gecontroleerd naar beneden gaan mogelijk is kun je,volgens mij, zien aan het korte handeltje dat er wat gecompliceerder uit ziet als het standaard kitspuit handeltje. Van de goedkopere versies vertrouw ik nu de daalfunctie niet.

Omdat ik niet zoveel geld aan een echte goede handlift wilde uitgeven heb ik er zelf een bedacht voor een minimale grondspeling van 6 mm, traploos omhoog en omlaag instelbaar dmv accuboor of sleutel 19. Getest dmv een one-hand clamp met een kracht van 800Nm (= ± 80kg). Andere testmethode kon ik zo gauw niet bedenken.
Bij éénzijdig optillen (zoals bv bij eenzijdig opkrikken van 3-zits bankstel) wel letten op weglopen of afschuiven.
Voor nog meer kracht: gebruik M14 draadeind, evt 2 stalen meubelpoten met flens en 20 x 5 mm strips voor de uit stekende pootjes onder het hout. Zorg dat de stukken hoeklijn ook dik genoeg zijn. Zelf had ik nog bruikbaar ijzerwerk liggen, dus dat scheelde alweer wat euro’s.

Hierbij een foto en een tekening, evt ter inspiratie of verbetering van het ontwerp.

Bijlagen

• IMG_6747.JPG
    IMG_6747.JPG
    45,8 KB · Weergaven: 32
  • alternatief.jpg
    alternatief.jpg
    62,2 KB · Weergaven: 26

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.