Vierkantengaten boormachine

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
658
103
Sterksel
Ik kwam zo'n machine tegen in meerdere YouTube video's en het leek me wel handig om snel pen en gat verbindingen te maken.
Record Power heeft een gunstig geprijsde machine maar de boren komen alleen in voor ons afwijkende maten (inches).

Voor nu puur uit nieuwsgierigheid, gebruikt iemand zo'n machine en werkt dat echt handig ondanks de inch maten van de boren?
Een goede langgatboormachine is immers een stukje duurder.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.868
2.680
Gaanderen
Ik heb er een van JET. De maten van je beitels zijn niet belangrijk zolang je maar een kleinere gebruikt dan de maat die je wil uitsteken. Dan steek je gewoon een paar keer meer. Waar ik een probleem mee hem is het klemmen van de werkstukken. De klem die er bij mij opzit is niet top.
Verder gebruik ik hem weinig.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.710
105
Utrecht
Ik heb een tweedehands tendotools variant met kast eronder.
Handig als je 'm nodig hebt, al is dat niet zo heel vaak.
Staat op mijn lijstje om misschien eens van de hand te doen.
Beitelmaten geen problemen mee, heb er verschillende en idd, zoals @Wim Kluck al zegt, gewoon een maatje kleiner en vaker steken...
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
658
103
Sterksel
@Wim Kluck @rmenkveld
Jullie schrijven beide dat je hem niet zo vaak gebruikt. Maken jullie wel vaak pen en gat verbindingen maar dan opandere manieren omdat zo'n boormachine toch onhandig is?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.628
1.147
Fryslân
Ik heb een multico pm12 gatenboor, en ik moet zeggen dat ik deze toch wel regelmatig gebruik.
Je kan er alleen de gaten mee maken. Een pen maken lukt niet, maar misschien bedoel je dat ook wel zo?

En bij mij is het vaak zo, dat als ik een machine heb, ik deze dan ook vaak wel gebruik. Het gaat echt wel een stuk vlotter, dan op een andere manier gaten maken. En je hebt ze meteen strak in de hoeken, en op diepte. Vwb de inch maten zou ik geen belemmering vinden. Ik zoek vaak een kleinere boor, zodat ik de gaten van allebei de kanten kan steken, en zo precies kan werken.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb die Record ook overwogen maar ben uiteindelijk voor een DominoXL gegaan. Ik heb namelijk een hele kleine werkplaats, dus dat was toch handiger. De Domino is er eigenlijk niet voor bedoeld om gaten voor pennen te maken maar het gaat aardig, je hebt wel iets meer nawerk. zoals het recht steken van de ronde kanten. Kan 70mm diep, als je van beide kanten gaat zit je op 140mm, dat is zat voor een deur met doorlopende pennen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
820
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik heb er een van Axminster en bevalt zeer goed.
en inderdaad gewoon een kleiner maat nemen en een keer meer steken.
Het probleem welke Wim aanhaalt: namelijk de klem kracht, had ik ook dat ligt niet aan de klem maar aan het (gladde) oppervlak.
Dat heb ik opgelost door schuur linnen te plakken op de aanslag en klem bek (korrel 100) en probleem opgelost.
gebruik deze machine wekelijks maar voor supper harde houtsoorten minder geschikt. Eiken beuk Essen kers mahonie gaat prima maar Azobé of bv Padoek wil het niet zo goed.
Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.868
2.680
Gaanderen
Ik had deze machine over na sluiting van mijn gereedschappenhandel. Ik zaag of frees de pennen en dan maak ik de gaten. Ik maak inderdaad heel weinig pen en gat verbindingen. Domino of een slis verbinding bieden ook vaak uitkomst. Niet altijd want dat hangt af van de constuctie. Grote gaten in dikker hout is lastig op mijn vierkantegatenboor. Bij het eruit "trekken" van de boor komt het hout mee ook al zit het in de klem. Dan zijn de vier of zes gaten die ik moet maken bijna net zo snel gemaakt met boor en schietbeitel dan met de vierkantegaten boor.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
820
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik had deze machine over na sluiting van mijn gereedschappenhandel. Ik zaag of frees de pennen en dan maak ik de gaten. Ik maak inderdaad heel weinig pen en gat verbindingen. Domino of een slis verbinding bieden ook vaak uitkomst. Niet altijd want dat hangt af van de constuctie. Grote gaten in dikker hout is lastig op mijn vierkantegatenboor. Bij het eruit "trekken" van de boor komt het hout mee ook al zit het in de klem. Dan zijn de vier of zes gaten die ik moet maken bijna net zo snel gemaakt met boor en schietbeitel dan met de vierkantegaten boor.
Had ik ook Wim,
maar even schuur linnen plakken en dat probleem is opgelost. En natuurlijk vaker lossen want door hitte en compressie wil je boor en zaagsel vastlopen. Door vaker te lossen tackle je dat probleem ook.
En niet geheel onbelangrijk eerst de gaten maken en dan pas de pennen op de gewenste maat maken.

Groetnis,
Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld en Wim Kluck

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
658
103
Sterksel
keuzes:)

Prijstechnisch is zo’n bm16 wel interessanter dan een domino of langgatboormachine.

Bedankt voor de reacties
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.354
2.694
Waarom zou je als je met een domino, of een pennenbank, werkt, de gaten vierkant steken? Je gaat toch ook je domino's niet recht zagen?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
885
462
Noord-Veluwe
@knotwilg : kijk eens naar de Domino Joinery Table van Veritas voor inspiratie. Of naar het origineel van Carmonius Finsnickeri in Zweden. Dat is weliswaar een horizontaal georiënteerd statief, maar ik kan me voorstellen dat het ook anders kan. Misschien geeft het je een idee voor iets waar je mee uit de voeten kunt.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
658
103
Sterksel
@knotwilg : kijk eens naar de Domino Joinery Table van Veritas voor inspiratie. Of naar het origineel van Carmonius Finsnickeri in Zweden. Dat is weliswaar een horizontaal georiënteerd statief, maar ik kan me voorstellen dat het ook anders kan. Misschien geeft het je een idee voor iets waar je mee uit de voeten kunt.

Interessant. Mijn idee van de vraag komt eigenlijk uit het feit dat de maximale domino grootte voor een DF500 10x50mm is. Als je twee 50x50mm balkjes wil verbinden zou dat volgens de normale pen/gat afmetingen al aan de kleine kant zijn voor 1 domino. De DF700 is dan weer veel groter, duurder etc
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.275
562
Eanske
ingoogni.nl
Waarom zou je als je met een domino, of een pennenbank, werkt, de gaten vierkant steken?
't gaat me niet om de vorm van het gat. Voor sommige handelingen is het gewoon handiger om de machine vast te zetten en het hout te bewegen. Met een BM 16 kun je ook prima losse pen-gatverbindingen maken waarbij de pen geen domino hoeft te zijn, maar je bent weer beperkt in positie. Zo heeft elk apparaat wel wat. (en is handgereedschap vaak handiger). Het is gewoon steeds een afweging waar ik tegen aanloop nu ik apparaten steeds minder mobiel gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.275
562
Eanske
ingoogni.nl
kijk eens naar de Domino Joinery Table van Veritas voor inspiratie.
Ah, interessant. Ik had iets dergelijks al een van een Japanse zelf maker gezien.

Zelf heb ik wel eens met een half oog naar m'n Wabeco gekeken met de Domino verticaal. Voorlopig blijft het bij dat halve oog.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.354
2.694
Het was een reactie op usernaamvergeten, knotwilg. Ik gebruik zelf de pennentafel die aan mijn vlakvandiktebank zit. Maar die maakt mijn machine een stuk breder. Ik heb daarom wel eens naar een vierkantegaten machine gekeken, maar hij staat niet erg hoog op mijn lijstje. Een domino is ook heel mooi, maar dat soort bedragen geef ik alleen aan metaalbewerkingsmachines uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.275
562
Eanske
ingoogni.nl
Een domino is ook heel mooi, maar dat soort bedragen geef ik alleen aan metaalbewerkingsmachines uit.
De Domino heb ik al zeker 10 jaar en heb er toen iets van E500.- voor betaald inclusief de systainer met dominos in alle maten. Het zou me niet verbazen als de prijsstijgingen bij de Domino het hardste is gegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.