Vierkante holle beitel

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
68
0
Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik waag het er op:
Kan een vierkante holle beitel gemonteerd worden op een kolomboormachine ?
Bert
 

jpandriesse

Post veel
17 nov 2009
2.268
1
Het land van Maas en Waal
Dat ligt er aan wat je er mee wil bereiken. Als je het ding enkel rondjes wil laten draaien, ja dan kan het.
Mocht je er vierkante gaten mee willen steken.... Daar kan je vast het antwoord zelf wel op bedenken ;)
 

tuoh

Oud hout
Dat zijn inderdaad adapters om je kolomboormachine om te vormen naar een gatensteekmachine.
Enkele aandachtspunten hierbij:

- er komt serieus wat kracht op de boortafel, bij lichtere machines kan deze tafel uit de haak geplooid worden. Je kan hier een mouw aanpassen door de beweegbare tafel te ondervullen met enkele stukken hout, zo krijg je een stabiel boorplatform.

- om de vierkante beitel in het hout te drukken heb je aardig wat kracht nodig, bij de meeste kolomboormachines ga je hier problemen krijgen. De overbrenging tussen boorspindel en handwiel is te licht uitgevoerd om deze bewerking zonder problemen te kunnen uitvoeren.

- bij een gatensteekmachine is de tafel beweegbaar van links naar rechts, en dat is gemakkelijk om langwerpige gaten te boren, je moet het werkstuk niet telkens ontspannen, verplaatsen en terug opspannen. Of bij machines met een vaste tafel is het spanmechanisme dermate gebouwd dat verstellen heel vlug gaat.( groot handwiel, of snelspanklem)
Bij een boormachine is het verstellen niet zo eenvoudig, en ook de klemkracht is een heel stuk minder.

- het motorvermogen is bij een kolomboormachine ook wat aan de lage kant, toerental is geen probleem, deze boren hebben geen hoog toerental nodig, de toegepaste boor is een getorste boor met centerpunt.

Conclusie: heb je de beschikking over een zware kolomboormachine, en heeft de spindel de geschikte diameter, dan is het een mooie noodoplossing, maar ook niet meer dan dat, vlot werken is er niet bij.
Gaten boren tot 12mm, en in zacht hout gaat wel lukken, groter word problematisch denk ik.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.