Vierkant Taps, Adapter?? Bestaat het?

BPJ

Nieuw lid
20 jan 2022
10
5
Eindhoven
Hey Allemaal, Ik heb een mooie set slangenboren kunnen kopen met vierkant taps aansluitingen, met een bijpassende booromslag. Normaal gesproken gebruik je deze boor met de hand. Maar ik vroeg mij af of je het ook kan gebruiken in een boorkolom. Ik heb gekeken of het past maar door de 3 tand van de kop (die natuurlijk bedoelt is voor rond) pakt hij de vierkante kant niet.

1. Is een slangenboor (vierkant taps) überhaupt geschikt voor een boorkolom?
2. Zo ja, bestaat er een adapter die hiervoor geschikt is?

Bedankt voor het lezen!

Mvg BPJ
 

Bijlagen

  • IMG_8273.jpg
    IMG_8273.jpg
    133,9 KB · Weergaven: 59
  • IMG_8274.jpg
    IMG_8274.jpg
    108,1 KB · Weergaven: 57
  • IMG_8275.jpg
    IMG_8275.jpg
    128,2 KB · Weergaven: 49
  • IMG_8276.jpg
    IMG_8276.jpg
    111,9 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Lijkt me wel een werkje waar je bij op moet passen, het schroefdraad van de boor wil zich naar binnen vreten en door de verticale positie van de boor zal de spaanafvoer niet zonder afzuiging gaan werken.Waar bij een metaalspiraalboor eenvoudig de boor omhoog gehaald kan worden om de spanen te lossen zit bij de houtspiraalboor de schroefdraadpunt vast in het materiaal en zou dus telkens achteruit moeten kunnen draaien. Ik heb zelf slangenboren met zeskantopname en die heb ik in de schroefboormachine gebruikt maar dan wel op de schroef-indraaistand zodat het toerental niet te hoog gaat en de machine meer kracht heeft.Dan kan ook simpel de boor linksom draaien voor spaarlossing. Ik hoor wel aan de machine dat ie er druk mee is want de boorlengte van zo'n 20cm heeft over de hele lengte contact met het boorgat, verder dan op de voorgaande foto het geval is.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en BPJ

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is een slangenboor (vierkant taps) überhaupt geschikt voor een boorkolom?
3 tanden en 4 zijden zijn moeilijk te rijmen
de mij bekende boorkolommen hebben een werkdiepte van maximaal 10 cm
wat wil je bereiken ?
een slangenboor wordt voor lange boringen gebruikt
voor grote gaten gebruikt men blad- of vlinderboren
moeten ze lang zijn, dan kan er een verlengstuk op
 
  • Leuk
Waarderingen: BPJ

BPJ

Nieuw lid
20 jan 2022
10
5
Eindhoven
wat wil je bereiken ?

Het is zo'n complete set, ik dacht: "Als ik dit kan gebruiken op mijn boorkolom bespaar ik geld." En veel moeite, want met de hand is het niet 1,2,3 gebeurd en er bestaat een kans om scheef te gaan.


ps. Ik heb de foto's toegevoegd
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Misschien wel handig om te zeggen dat het meestal niet goed werkt als boren beginnen met een schroefdraad icm een kolomboor. De schroefdraad trekt het werkstuk omhoog en zelfs als het goed geklemt zit gaat dit niet super omdat het hout zelf dan kapot draait.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Om dat te voorkomen, heb ik eens met de hand een klein gat voorgeboord en daarna met een slangenboor in de boorstandaard het gat recht uitgeboord. Daardoor pakt de schroef aan het begin (einde?) van de boor niet. En dat is niet erg want door de boorstandaard ga je toch recht en de goede kant op, dus het zelf-tappen van de boor is niet nodig.IMG_20201017_132551965_HDR.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Lars. en Marijn

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
289
RegioRotterdam
Hoe recht zijn die boren? Bij gebruik in een booromslag maakt het bij het begin van het boren niet zoveel uit als de baan tussen boorpunt en drukplaat niet helemaal recht is. Als de boor eenmaal goed in het gat zit dwingt hij degene die de omslag vast houdt wel. In een kolom is dat niet zo. Dan is de opspanning overbepaald en dan gaat het al snel wringen. Dat kost je je boor, je kolom of je werkstuk, en mogelijk alle drie.
Als je het toch wilt proberen dan zou ik proberen iets als de kop van een booromslag aan de machine te klemmen via een flexible koppeling.
Het advies blijft 'langzaam aan'. Die boren zijn waarschijnlijk gemaakt van gewoon werktuigstaal staal en niet geschikt voor machine-toerentallen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.