Ondanks dat de Man's cave nog niet volledig klaar is eist vrouwlief de beloofde meubels op
Ach, niet erg.... is ook leuk, de inspiratie voor de Man's cave was toch even ingekakt
Ca. 1,5 jaar geleden een kuub amerikaans noten gekocht, daar waar de ene er niet meer in zag dan rest hout zag ik er juist potentie in
Eerst de planken maar eens schaven en door de vandiktebank
Toen van planken latten gezaagd en die wederom door de vandiktebank
Een opstelling gemaakt op latjes op gelijke lengte te zagen lukt niet echt dus na veel kunst en vliegwerk de boel toch (kops) haaks gekregen....althans, dat wil zeggen het meeste
Maar ik was slim, het eerste deel was een tussenblad, wel in het zicht maar niet heel direct, dat komt dus goed
Nadat alles in stukkies was gehakt moest er nog fineer gelijmd worden eiken/mahonie/eiken
Eenmaal uitgehard daarvan kleine stukje zagen (lintzaag) om die tussen de kopse delen te steken
Het blad is 300x50 cm, de kast wordt nog iets breder (ik ga ronde hoeken met een ruime radius) dus de kast zal zo ongeveer 320cm worden
Voor de liefhebbers wat foto's (niet geweldig, alles gemaakt met telefoon)

Fineer lijmpers

En de gezaagde stukjes

Het begin is er

Close upje, hier zijn de fineer stukjes goed te zien

Lijmklemmen kun je nooit genoeg hebben en ook niet lang genoeg
Ik kan ze gelukkig koppelen, de langste zijn 250 dus als ik het heel gek wil maken red ik het tot 500 cm

In het achterste deel zie je een hoekstuk aluminium 100x60mm en 5mm dik dat gebruik ik als backbone om de boel tegen aan te klemmen en het zo goed recht te houden
Als er eenmaal genoeg lagen zijn schuift de alu balk een stuk op (zoals op de foto) later klem ik de boel op elkaar zonder deze balk

En weer een stukje
Ik durf niet té veel in 1x te plakken, bang dat de lijm te ver indroogt tijdens het insmeren en klemmen van de stukken
Dus echt snel gaat het niet

Even een tussenstand zonder klemmen

Nu begint het ergens op te lijken

Voila.... had er iemand een snijplank voor een overmaatse baquette besteld
uiteraard was het ver van zo glad als nu, ondanks het aankloppen van alle stukken toch hoogte verschillen van 1 a 2mm
Dit leek het uitgelezen moment om de electrische schaaf eens aan te slingeren
Ik heb een Makita die ik geërfd heb van mijn vader
dunnetjes beginnen en regelmatig meten...
Wat een onding, ik heb er geen enkel gevoel bij, volgens mij is een electrische schaaf het meest nutteloze stuk gereedschap ooit op de markt gebracht
Ik heb het ding al een jaar of 6 maar nog nooit kunnen toepassen waar nuttig
Anyway, een balkje voor, balkje achter, ff een geleiding in elkaar sleutelen, freesmachine er op met een ondersnijdende frees en baantjes maken
Een half uurtje frezen, 10 minuten schuren en het eerste resultaat was daar.... (er moet nog een laagje af)
Vandaag alles latjes op lengte gezaag voor het bovenblad, dit wordt dikker dan het tussenblad
Tussenblad is 3cm en het bovenblad 5cm (jaja, dat wordt een zwaar kastje)

Even iets uitproberen...

Ja dat werkt....

Klemmen, daarna nog even schuren, daarvan heb ik geen foto
Het idee is om straks net zoveel van die maantjes op elkaar te lijmen als het blad diep heeft
zo loopt het blad mooi door in de hoeken (snapt iemand het nog
)
Ach, niet erg.... is ook leuk, de inspiratie voor de Man's cave was toch even ingekakt
Ca. 1,5 jaar geleden een kuub amerikaans noten gekocht, daar waar de ene er niet meer in zag dan rest hout zag ik er juist potentie in
Eerst de planken maar eens schaven en door de vandiktebank
Toen van planken latten gezaagd en die wederom door de vandiktebank
Een opstelling gemaakt op latjes op gelijke lengte te zagen lukt niet echt dus na veel kunst en vliegwerk de boel toch (kops) haaks gekregen....althans, dat wil zeggen het meeste
Maar ik was slim, het eerste deel was een tussenblad, wel in het zicht maar niet heel direct, dat komt dus goed
Nadat alles in stukkies was gehakt moest er nog fineer gelijmd worden eiken/mahonie/eiken
Eenmaal uitgehard daarvan kleine stukje zagen (lintzaag) om die tussen de kopse delen te steken
Het blad is 300x50 cm, de kast wordt nog iets breder (ik ga ronde hoeken met een ruime radius) dus de kast zal zo ongeveer 320cm worden
Voor de liefhebbers wat foto's (niet geweldig, alles gemaakt met telefoon)

Fineer lijmpers

En de gezaagde stukjes

Het begin is er

Close upje, hier zijn de fineer stukjes goed te zien

Lijmklemmen kun je nooit genoeg hebben en ook niet lang genoeg
Ik kan ze gelukkig koppelen, de langste zijn 250 dus als ik het heel gek wil maken red ik het tot 500 cm

In het achterste deel zie je een hoekstuk aluminium 100x60mm en 5mm dik dat gebruik ik als backbone om de boel tegen aan te klemmen en het zo goed recht te houden
Als er eenmaal genoeg lagen zijn schuift de alu balk een stuk op (zoals op de foto) later klem ik de boel op elkaar zonder deze balk

En weer een stukje
Ik durf niet té veel in 1x te plakken, bang dat de lijm te ver indroogt tijdens het insmeren en klemmen van de stukken
Dus echt snel gaat het niet

Even een tussenstand zonder klemmen

Nu begint het ergens op te lijken

Voila.... had er iemand een snijplank voor een overmaatse baquette besteld
uiteraard was het ver van zo glad als nu, ondanks het aankloppen van alle stukken toch hoogte verschillen van 1 a 2mm
Dit leek het uitgelezen moment om de electrische schaaf eens aan te slingeren
Ik heb een Makita die ik geërfd heb van mijn vader
dunnetjes beginnen en regelmatig meten...
Wat een onding, ik heb er geen enkel gevoel bij, volgens mij is een electrische schaaf het meest nutteloze stuk gereedschap ooit op de markt gebracht
Ik heb het ding al een jaar of 6 maar nog nooit kunnen toepassen waar nuttig
Anyway, een balkje voor, balkje achter, ff een geleiding in elkaar sleutelen, freesmachine er op met een ondersnijdende frees en baantjes maken
Een half uurtje frezen, 10 minuten schuren en het eerste resultaat was daar.... (er moet nog een laagje af)
Vandaag alles latjes op lengte gezaag voor het bovenblad, dit wordt dikker dan het tussenblad
Tussenblad is 3cm en het bovenblad 5cm (jaja, dat wordt een zwaar kastje)

Even iets uitproberen...

Ja dat werkt....

Klemmen, daarna nog even schuren, daarvan heb ik geen foto
Het idee is om straks net zoveel van die maantjes op elkaar te lijmen als het blad diep heeft
zo loopt het blad mooi door in de hoeken (snapt iemand het nog
Bijlagen
Laatst bewerkt: