Verzonken handgreep frezen met standaard profielmessen

hnq

Nieuw lid
14 nov 2020
5
0
Binnenkort ga ik massief houten keukenfrontjes maken. Frontjes worden 20mm dik. In de frontjes moeten verzonken handgrepen (over de hele lengte of breedte) gefreesd worden. Nu heb ik gezien dat dit met handgreepfrezen/vingergreepfrezen in de bovenfrees gedaan kan worden. Met de hand frezen lijkt mij echter nogal tricky. Omdat ik de beschikking heb over een combinatiemachine (Felder CF741) met een verticale freesinrichting vraag ik mij af of dit ook met profielmessen gedaan kan worden. Ik kan echter geen standaard profielmessen vinden die hiervoor geschikt zijn. Iemand ervaring hiermee of tips?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Past er geen hulpstuk in je as waar je 8 of 12 mm frezen in kan spannen. Ik weet dat felder ze heeft. Of dat op jouw machine past weet ik niet. Ik heb een freesmotor onder een tafel hangen met een mooie geleider en dat gaat prima. Nagenoeg geen uitval. Een bovenfrees onder een plaat en een lat als geleider werkt ook. Alleen als je met stofafzuiging moet werken ivm met arbeids voorschriften heb je een probleem.
Ben zelf gisteren een uur bezig geweest met het frezen van laden en had met mijn incra ls systeem en de stofbak er voor de eerste keer onder heel erg weinig stof. Gewoon aan gesloten op mijn festool ct 26 en nog niet op mijn stationaire zuiger. Alleen als je heel veel moet doen en met een aanvoerapparaat wil werken zit je aan je machine vast.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
gisteren was hier een draadje over wat mij dezelfde vraag lijkt
 

hnq

Nieuw lid
14 nov 2020
5
0
Past er geen hulpstuk in je as waar je 8 of 12 mm frezen in kan spannen. Ik weet dat felder ze heeft. Of dat op jouw machine past weet ik niet.
Dat zou een interessante oplossing zijn, maar die ben ik nog niet tegengekomen. Zal nog ff verder kijken. Iig dank voor je reactie.
 

hnq

Nieuw lid
14 nov 2020
5
0
gisteren was hier een draadje over wat mij dezelfde vraag lijkt
Dat draadje had ik gezien, maar het is niet dezelfde vraag. Ik zoek een oplossing voor de freesinrichting op de Felder. De bovenfreesoplossing is bekend.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zoek een oplossing voor de freesinrichting op de Felder.
vermits je felder vermeldt: hun opzetkoppen of dergelijks zijn mij bekend
daarin zit de frees vertikaal
je geleidt het werkstuk zoals bij een bovenfrees die onder je tafel hangt
de felder-as draait 15.000 / min denk ik (heb zelf een scm - die doet maar 10.000)

vraag ik mij af of dit ook met profielmessen gedaan kan worden. Ik kan echter geen standaard profielmessen
in dit geval maakt het niet uit of het een felder of een andere is
de juiste messen vinden is de uitdaging
hierbij geleidt je het werkstuk naast de frees
dus 90° gedraaid tov vorige bewerking
 

hnq

Nieuw lid
14 nov 2020
5
0
vermits je felder vermeldt: hun opzetkoppen of dergelijks zijn mij bekend
daarin zit de frees vertikaal
je geleidt het werkstuk zoals bij een bovenfrees die onder je tafel hangt
de felder-as draait 15.000 / min denk ik (heb zelf een scm - die doet maar 10.000)


in dit geval maakt het niet uit of het een felder of een andere is
de juiste messen vinden is de uitdaging
hierbij geleidt je het werkstuk naast de frees
dus 90° gedraaid tov vorige bewerking
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Daarom even voor de duidelijkheid een afbeelding: verzonken greep.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor de duidelijkheid een afbeelding
als je de vertikale freesinrichting van felder (freesmes voor bovenfrees in de kop) wil gebruiken, dan ben je op een bestaande frees met as aangewezen, denk ik
al dan niet een opeenvolgende combinatie van verschillende
tenzij je ook dat type freesjes op maat kan laten maken
het werkstuk op de tafel voortbewegen ipv vertikaal, behoudt de voorkeur veronderstel ik, omwille van de stabiliteit van de doorvoer
mocht je geen combinatie van bestaande freesmessen (40 / 50 mm) voor een freeskop vinden, dan heeft @TUNE4IT jou de te bewandelen weg aangereikt
 

hnq

Nieuw lid
14 nov 2020
5
0
Hm.. Zo'n exotisch profiel is dit toch niet. Vreemd dat er geen standaard profielmessen voor te krijgen zijn. En om er nu 1 te laten maken voor een kleine 250 euro...dat gaat me te ver. Denk dus dat ik maar mijn eigen versie van een freestafel ga maken :)
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Je zou inderdaad verwachten dat dit profiel wel ergens te koop is. Je zou nog kunnen zoeken bij andere merken (bijvoorbeeld Leitz, zo snel weet ik geen andere)
Heb je een aanvoer apparaat? Je zou dan de begrenzers weg kunnen laten en dat scheelt de helft van het geld. Je zit dan al gelijk in de range van een normale 12mm frees.

Ook handmatig hoef je ze niet per se te gebruiken, is natuurlijk wel veiliger, maar als je rustig toevoert dan gaat het ook zonder problemen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Ik heb jaren geleden hier een keer gepost dat tendotools een as had/heeft die op enkel stationaire freesmachines passen. Ik kan hun catalogus niet openen om de een of andere reden.
Google is je vriend hier een linkje van ons forum bovenfrezen op je topie
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Cmt heeft ook nog een assortiment.
Je hoeft nu geen verwisselbare as te hebben.
Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.