Verzagen schaaldelen

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
96
24
Aken
Hi,

Ik heb een flinke lading noten/kersen hout gekocht en heb wat tips nodig mbt het verzagen (ja, i know eerst kruipen dan lopen haha). De schaaldelen zijn ongeveer 4cm dik. Heb paar jaar terug moeizaam met een parkaide cirkelzaag wat essen verzaagd in bruikbare delen. Die is kapot :). Heb nu nog een Makita 36v tracksaw invulzaag en krijg een dewalt 7492. makkelijk hanteerbaar vs wat zwaarder werk.
Mijn vraag is: Alles op de tafelzaag verzagen? Of kan ik het ook met een goed blad op mijn Makita doen?

Ohja, zijn er nog tips/regels mbt spinhout?

Alvast bedankt!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heb nu nog een Makita 36v tracksaw invulzaag en krijg een dewalt 7492. makkelijk hanteerbaar vs wat zwaarder werk.
Mijn vraag is: Alles op de tafelzaag verzagen? Of kan ik het ook met een goed blad op mijn Makita doen?
over de kracht van een makita op batterijen kan ik mij niet uitspreken
hoe lang + breed jouw schaaldelen zijn, weet ik niet
als dat kleppers zijn van bv 200 * 50 cm, dan voorzie ik dat je die met de dewalt heel voorzichtig zal moeten zagen, want bij de minste zijdelingse beweging zullen ze je dewalt meetrekken
als de makita zich door de schaaldelen trekt, dan heeft die mijn voorkeur
uiteraard met een geleider
gaat dat moeilijk in 1 keer, probeer dan op niet-volledige diepte
vroeger zaagde ik de schaaldelen op mijn rolwagen
nu vind ik het comfortabeler om die met mijn festool 75 mm + geleider in repen te zagen
dat is een invalzaag, geen invul... ;)
op 240V, dus per definitie meer kracht
 
Laatst bewerkt:

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Toevallig heb ik dit twee weken gelden nog op de opleiding gehad:
- je inspecteert je hout, markeert de onvolmaaktheden,
- je maakt een grove indeling van je benodigde hout vanaf je houtlijst/tekening rekening houdend met je onvolmaaktheden en maximalisatie van je bruikbare hout,
- daarna verwerkte wij het met een makita 5902 en een scherp zaagblad, ging als een warm mes door de boter,
- daarna door op de zaagtafel, wel wat anders dan een bouwzaag,
- klaar voor verdere verwerking.
 

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
96
24
Aken
over de kracht van een makita op batterijen kan ik mij niet uitspreken
hoe lang + breed jouw schaaldelen zijn, weet ik niet
als dat kleppers zijn van bv 200 * 50 cm, dan voorzie ik dat je die met de dewalt heel voorzichtig zal moeten zagen, want bij de minste zijdelingse beweging zullen ze je dewalt meetrekken
als de makita zich door de schaaldelen trekt, dan heeft die mijn voorkeur
uiteraard met een geleider
gaat dat moeilijk in 1 keer, probeer dan op niet-volledige diepte
vroeger zaagde ik de schaaldelen op mijn rolwagen
nu vind ik het comfortabeler om die met mijn festool 75 mm + geleider in repen te zagen
dat is een invalzaag, geen invul... ;)
op 240V, dus per definitie meer kracht

Haha, wist het NL woord niet meer voor tracksaw en schoot me erna binnen, maak ik een typo >< .
Het zijn flinke jongens dus ik zal jullie feedback zeker meenemen. thnx all.
Het is dus goed gedroogde kersen, noten, esdoorn. Walnoot is 4/5cm.

Zal me eens inlezen in deze instructies:

- je inspecteert je hout, markeert de onvolmaaktheden,
- je maakt een grove indeling van je benodigde hout vanaf je houtlijst/tekening rekening houdend met je onvolmaaktheden en maximalisatie van je bruikbare hout,


THANKS!


Hieronder wat foto's:
 

Bijlagen

  • Untitled-4 copy.jpg
    Untitled-4 copy.jpg
    219 KB · Weergaven: 64
  • IMG_1334.jpeg
    IMG_1334.jpeg
    102,9 KB · Weergaven: 65
  • Leuk
Waarderingen: Trip en Taab

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Een tip,

Ik zie op de fotos alles "ruig" gestapeld. Probeer de stapel zo netjes mogelijk te stapelen, met alle tussenlatjes op dezelfde lijn. Dat voorkomt de kans op golvende planken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Kayu

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
96
24
Aken
Een tip,

Ik zie op de fotos alles "ruig" gestapeld. Probeer de stapel zo netjes mogelijk te stapelen, met alle tussenlatjes op dezelfde lijn. Dat voorkomt de kans op golvende planken.
Wil netjes een rek maken om het op te slaan. Echter moet ik dan eerst mijn nieuwe garage ruimen en muren behandelen etc etc.. maar de latjes rechtleggen ga ik straks meteen doen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Zowel de Makita als de Dewalt zijn niet geschikt om dit hout op te delen. Voor schaaldelen van 4 of 5 cm dikte te verzagen heb je een flinke zaag met veel vermogen nodig. Zoals de Makita 5902 of de Festool TS75.
De batterijen van de Makita gaan zo leeg zijn. Het zaagtafeltje duw je om, of het hout gaat klemmen doordat de oplegtafel te klein is.
Afgelopen zomer een aantal schaaldelen noten en peren van 5 cm opgedeeld. Ik was begonnen met een Festool TS55 maar die heb ik al snel aan de kant gezet. Ik ben voort gegaan met mijn oude, trouwe Hitachi CU9. Die geeft geen krimp bij 5 cm noten. Nadeel (of voordeel, hoe je het wil) is wel dat die machine geen motor electronica heeft en dus niet reageert bij vastlopen.
 

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
96
24
Aken
Zowel de Makita als de Dewalt zijn niet geschikt om dit hout op te delen. Voor schaaldelen van 4 of 5 cm dikte te verzagen heb je een flinke zaag met veel vermogen nodig. Zoals de Makita 5902 of de Festool TS75.
De batterijen van de Makita gaan zo leeg zijn. Het zaagtafeltje duw je om, of het hout gaat klemmen doordat de oplegtafel te klein is.
Afgelopen zomer een aantal schaaldelen noten en peren van 5 cm opgedeeld. Ik was begonnen met een Festool TS55 maar die heb ik al snel aan de kant gezet. Ik ben voort gegaan met mijn oude, trouwe Hitachi CU9. Die geeft geen krimp bij 5 cm noten. Nadeel (of voordeel, hoe je het wil) is wel dat die machine geen motor electronica heeft en dus niet reageert bij vastlopen.


Dank voor je bericht. Vriend van mij heeft volgens mij de Makita 5902. Dan weet ik dat ik daar even moet gaan lenen en het blad moet laten slijpen.
De dewalt had ik persoonlijk ook niet in gedachte om dit aan te kunnen. Ben blij met jullie antwoorden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.