Verwondingen bij freesongeluk, verschil MAN of MEC freeskop

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Er was de afgelopen week wat discussie over het gebruik en de mogelijke verwondingen bij gebruik van danwel een MAN type frees danwel een MEC type frees. Forumlid Jokke had 2 filmpjes die hij me heeft gemaild omdat hij ze hier niet kon uploaden.

Via onderstaande link kun ej het verschil in verwondingen zien op mijn website.

http://www.beterhoutbewerken.nl/Beter_Houtbewerken.../Movie.html

IN BEIDE GEVALLEN OPPASSEN DUS :mrgreen:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dit heb ik gezien bij een goede kennis van mij. De verwoesting is erg groot, zo'n machine stopt voor niets.

Erg mooie site trouwens!!
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Misschien waren ze vroeger helemaal zo gek nog niet met een profielschaaf.
Die vermangelt je een stuk minder
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
ik wil het filmpje wel zien maar hij doet het bij mij niet,

Heb de nieuwste speler maar de tekens worden vaag met een vraagteken???
 

tuoh

Oud hout
Jammer van dat staartje, maar het geeft wel een heel accuraat beeld van de te verwachten verwondingen.
Het ongeluk met de Mec. verlijmfrees dat ik zien gebeuren heb liet namelijk exact dezelfde verwondingen zien, maar dan x 3 1/2. Een gehaktmolen dus.
Dat wil je niet meemaken, opteer dus steeds voor de veiligste frezen, dan zijn eventuele kwetsuren al ernstig genoeg.


Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Deze filmpjes krijgen mijn leerlingen dus te zien... En het spreekwoord zegt: "Een foto zegt meer dan duizend woorden"
Je kan je wel inbeelden dat het een indruk op ze maakt! :mrgreen:
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
welke plugin moet ik downloaden van quicktime om de filmpjes te kunnen zien???

Ben nu wel benieuwd wat er te zien is.

Maar ik kan het nog steeds niet zien.

Wie weet het hoe hij mij kan helpen.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
volgens mij word het bestand/extentie 'movie' alleen op het programma quicktime afgespeeld en die moet je dus eerst downloaden/op je computer hebben staan voordat je het filmpje kan zien. wel de nieuwste versie begreep ik.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Heeft iemand enig idee waarom eht verschil in letsel zo enorm groot is? De draairichting is hetzelfde, de kracht misschien niet, het gat waardoor de frees heensteekt iets anders?

Het is geen morbide vraag, maar vraag het me gewoon af...

@lex
 

tuoh

Oud hout
Het verschil in verwondingen heeft te maken met de bouw van de frees.
Veel Mec. frezen hebben meerdere duidelijk herkenbare "tanden" Deze frezen hebben dus geen mooi doorlopende body, maar er zijn (grote) happen uit. Omdat deze "tanden" op de snijkant ook de nodige vrijloop nodig hebben ( anders snijden ze niet) is hierdoor de spaanafname bijna onbegrenst, hier is enkel de kracht van de motor de "begrenzer" Met alle nadelen van dien.

Kijk ook eens naar de verspaning bij beide types, bij Man. frezen zijn dit mooie krullen. Bij Mec. frezen daarentegen zijn dit echter stukjes verhakkeld hout.
Nu verklaart dit ook voor een deel de voorkeur van professionelen voor Mec. gereedschap, zware machines hebben geen moeite met deze frezen,of met de grote afnames, terwijl ze ook snel verspanen, je krijgt dus een snelle doorloop.(kassa, kassa)
Maar bij de nadelen staat niemand stil, tot het te laat is.
Eerlijkheidshalve moet ik hier wel opbiechten dat bijna al mijn frezen Mec. frezen zijn :oops: maar tot hier toe heb ik nog al mijn vingers :D hopen dat het zo blijft.

Mvg,

André
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Die staat er bij mij op maar krijg dus het quicktime logo met een vraagteken erop te zien.
 
A

Athanor

Guest
Bij mij hetzelfde probleem, na installatie van een nieuwe quick-time versie :cry:

Fons
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
primera zei:
Die staat er bij mij op maar krijg dus het quicktime logo met een vraagteken erop te zien.

Ik had het zelfde probleem, maar staat er net boven geen vakje met "download movie" of zoiets? Bij mij wel en even nadien speelde het filmpje...

Wie ze echt niet afgespeeld krijgt mag me gerust een pb'tje sturen met een mailadres. Dan stuur ik ze gewoon door per email. Het is echt geen bloederige horrorfilm, maar het stemt wel tot nadenken en dus ook tot grote voorzichtigheid...
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik snap het niet.

Alle films doen het bij mij maar deze niet.

Moet zeker de proversie kopen voor hij het doet???

Waar staat download movie???

Als ik de rechter muistoets op de logo klik dan staat er wel iets van downloaden maar er staat ook leuk pro voor.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bedankt Scheppie en Jokke!! Zeer leerzaam, this movie shows a thousand words.
Kan de filmpjes prima zien op mijn appeltje hier in azie. Heb Quicktime plugin versie 7.6.6 in safari.

jaap
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nou speciaal voor al mijn vrienden hier op het forum.... u vraagt en wij draaien..

Site aangepast en nu zijn het youtube filmpjes, zou iedereen moeten kunnen zien. Ook de niet appeltjes onder ons :mrgreen:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.