Verwisselbaar handvat voor uitholbeitel

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.124
678
‘s-Hertogenbosch
Hoi forum,
Ik heb in verleden al diverse handvaten voor m’n beitels gemaakt. Zowel vast als verwisselbaar. De laatste met imbusboutjes, met knoppen en zelfs die met een spankop met ER25 spankop.
De laatste is een prachtig exemplaar en heb er niks over te klagen alleen dat de verwisselbare spantangen oplopend zijn met elke keer één mm.
Nu heb ik diverse diameters van beitels, dus ik moet elke keer een andere spantang hebben. Schiet niet echt op…
Dus allemaal een eigen heft….
Ik loop al langer dat dat anders zou moeten kunnen.
Afgelopen week nog eens aangekeken en toen kwam het idee om een snelspankop te gebruiken met een mk2 aansluiting 🤔.
Nou heb ik in het verleden al diverse hulpstukken gemaakt met een mk2 conus, waarover ik zeer tevreden ben. Dus waarom zou het niet andersom kunnen.
Mijn vraag aan alle expertise die hier rondhangt….
Hoe krijg ik dat mk2 gat precies op schuinte geboord/gedraaid.
Heb al wel in stappen geboord, maar een lekker gevoel heb ik er nog niet bij.
Zijn er foefjes voor om een taps gat te boren. Ik kan eventueel de vaste kop een paar graden draaien en dan met de boor voor de kleinste diameter boren. Of zoiets….
Ik heb het idee dat er hier bij zijn die iets meer werkbouwtuigkundig onderlegd zijn dan dat ik het ben.
Graag hoor ik jullie
Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.620
3.906
Gewoon rond gat boren en dan een mk2 ruimer er in. Gewoon bij alie of amazon bestellen. Komen in een setje van 2 stuks. Denk dat je bij hout alleen de nasnijder nodig hebt. Als hij niet in je boorkop past, dan zet je je center in het gat en draai je de ruimer er met een bahco in. Setje kost iets van 25 euro .

• Leuk
Waarderingen: John1969 en mathieu

Efvee

Post veel
9 jun 2021
993
426
RegioRotterdam
Er zijn verloop-conussen met een MK2 gat en een MK3 buitenkant. Die MK3 kant kun je aan lijmen, lassen of slijpen om hem vast in je handvat te zetten. Je hebt dan ook een gat voor een uitdrijfspie.
Screenshot_20251119-214156_AliExpress.jpg

Als je de staart van het verloop afslijpt wordt hij open en dan kun je ook met een uitwerpstang werken.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.124
678
‘s-Hertogenbosch
Als je met een slijpschijf in een mk2 conus een groef in de lengte maakt met 1 'scherpe' kant, kun je daarmee vast voorzichtig een gat wat ongeveer de juiste vorm heeft op maat boren/schrapen.
Heb ik over nagedacht 🤔is een reële optie alleen vraag ik me af of de conus in het nieuwe gat niet te veel weerstand krijgt dat hij door frictie zichzelf vast zet….
Ik denk zelfs dat de dubbele conus die ik heb zelfs meer weerstand in het hout krijgt dan in de pinole….
Ik zou van hout een conus kunnen draaien en die bekleden met schuurpapier….
Bedankt alvast voor het meedenken
Groetjes John

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.124
678
‘s-Hertogenbosch
ER25 conussen en moeren kun je ook zelf maken trouwens:
Je kunt dan per conus een moer maken, zodat je de conus er niet uit hoeft te pielen om te wisselen van diameter.
Werkt ook voor vierkante en rechthoekige beitels.
Ik ben op de site van de doorgezette link gaan kijken 🫢, echt prachtig om te zien wat je allemaal kunt printen…
Echter deze jongen is niet begaan met 3D printen of CNC frezen, ik vind het allemaal schitterend maar om hier nog in te investeren zie ik niet zitten….
STEL…. Ik zou iets nodig hebben zoals zo’n M33 houder voor een klauwplaat met een schroefflens….. wat kost zoiets als ik die bij jou zou bestellen, ik weet je hebt die printer niet als produktie bedrijf en je print alleen maar voor jezelf….
Overigens de andere artikelen die je zoal daar hebt staan zien er tof uit….

Groetjes John

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.124
678
‘s-Hertogenbosch
Waarom neem je geen 1/2" UNF bout die lijm je in je handvat en op het draad schroef je de boorkop. Er is ook nog een kleinere maat.
Klopt , ik heb een boorkop van m’n ouwe festool ddc96, waarvan de accu’s voor de zoveelste keer overleden waren, compleet met uitgaande as in een ander handvat gemonteerd om uit de hand te kunnen boren…. Zo ben ik ook op het idee gekomen voor m’n uitholbeitels…
Een bout of draadeind met 12unf heb ik zo niet liggen maar de mk2 met boorkop had ik toch liggen. Kop was €8,— en mk2 was iets van € 10,— bij baptist (toentertijd).
Ik ben opgegroeid in een cultuur waar ik geleerd heb om het te doen met wat voorhanden is. Ik weet dat vandaag de dag alles verkrijgbaar is via …… . nl en consorten maar dat is niet zo mijn ding ( wat in de toekomst misschien wel een probleem zal worden). Vroeger had ik nog wel ijzerwaren zaakjes waar ik eea aan kon komen, maar deze kunnen helaas het hoofd niet meer boven water houden door de internet concurrenten 😭.
Maar toch bedankt voor het meedenken en mogelijk wordt jouw idee in de toekomst meegenomen….
Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: ornament en Wim Kluck

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.517
559
Etten-Leur
Hoi forum,
Ik heb in verleden al diverse handvaten voor m’n beitels gemaakt. Zowel vast als verwisselbaar. De laatste met imbusboutjes, met knoppen en zelfs die met een spankop met ER25 spankop.
De laatste is een prachtig exemplaar en heb er niks over te klagen alleen dat de verwisselbare spantangen oplopend zijn met elke keer één mm.
Nu heb ik diverse diameters van beitels, dus ik moet elke keer een andere spantang hebben. Schiet niet echt op…
Dus allemaal een eigen heft….
Ik loop al langer dat dat anders zou moeten kunnen.
Afgelopen week nog eens aangekeken en toen kwam het idee om een snelspankop te gebruiken met een mk2 aansluiting 🤔.
Nou heb ik in het verleden al diverse hulpstukken gemaakt met een mk2 conus, waarover ik zeer tevreden ben. Dus waarom zou het niet andersom kunnen.
Mijn vraag aan alle expertise die hier rondhangt….
Hoe krijg ik dat mk2 gat precies op schuinte geboord/gedraaid.
Heb al wel in stappen geboord, maar een lekker gevoel heb ik er nog niet bij.
Zijn er foefjes voor om een taps gat te boren. Ik kan eventueel de vaste kop een paar graden draaien en dan met de boor voor de kleinste diameter boren. Of zoiets….
Ik heb het idee dat er hier bij zijn die iets meer werkbouwtuigkundig onderlegd zijn dan dat ik het ben.
Graag hoor ik jullie
Groetjes John

Ik ga geen bijdrage leveren aan hoe de mk2 het beste kunt maken maar ik vraag me wel af of dat niet lostrilt bij gebruik en (als dst niet zo is) hoe je die vatting lost mocht hij vast komen te zitten door verklemming. Dan het het vlot uitwisselen van handvat een contraproductief effect. Nb ik heb losse handvatten voor Woodcut Proforme en voor een ringbeitel van CARP met ER25. Dat vind ik voldoende ..

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.430
850
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
MK2 en andere morseconussen zijn bedoeld voor druk in de lengte, in de conus. Niet voor zijwaartse druk, zoals bij jouw beitel/handvatcombinatie wel het geval zou zijn.

Elke freesmachine met een morseconus heeft ook een aantrekstang, ander schieten de frezen los. Bij boormachines werkt het, omdat er alleen in de lengterichting gedrukt wordt.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
993
426
RegioRotterdam
Als hij niet los hoeft te kunnen is de vatting minder belangrijk. Boor dan net als bij een gewoon handvat een gat voor de doorn in een paar stappen, kleiner naarmate je dieper komt, Dan de conus erin met een lik lijm en een gepaste hoeveelheid geweld. Als je de conus eerst even goed ontvet en opruwt met de slijptol goed ontvet heeft de lijm meer grip.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
993
426
RegioRotterdam
STEL…. Ik zou iets nodig hebben zoals zo’n M33 houder voor een klauwplaat met een schroefflens….. wat kost zoiets als ik die bij jou zou bestellen, ik weet je hebt die printer niet als produktie bedrijf en je print alleen maar voor jezelf….
je hebt een pb
Overigens de andere artikelen die je zoal daar hebt staan zien er tof uit….
dank je.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.