Vervuilde schutting op leeftijd een tweede leven geven

BvK

Nieuw lid
29 jun 2023
2
0
Regio Rotterdam
Ha Woodworkers,

Mijn eerste bericht hier als woodworker in de dop, maar ik heb bij een voor mij nieuwe woning een zware hardhouten schutting staan die al minimaal 15 jaar staat. Er zijn een of twee balken slecht, maar gemiddeld genomen is hij hard, niet rot.

We gaan de tuin aanpakken, maar ik zou de schutting graag behouden. Ik hou niet van verspilling van wat nog mee kan en een vergelijkbare houten schutting kost veel geld en plaatsen is ook werk.

Daarom denk ik erover de schuttingplanken en palen te schuren en/of vlakken. Maar: het hout is oud en al jaren buiten. Het hout is vuil en soms met oude schroeven. Dat gaat er nooit allemaal uit komen dus zomaar door een vandiktebank.

Zijn daar oplossingen/machines voor, of zou ik toch een veiliger route moeten kiezen voor het materiaal zoals een hogedrukreiniger. We zijn wel op zoek naar een strak eindresultaat, een borstel en zeep gaat deze strijd helaas niet winnen. Ik voeg bij daglicht nog wat foto's toe.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
739
Enschede, Twente
Nooit een hogedrukreiniger op hout gebruiken! Blaast de zachtere delen van het hout weg en dat is het begin van het einde…
Ik zou 'borstel en zeep' niet al te snel uitvlakken. Met goeie ouderwetse groene zeep kom je een heel eind. Wat langer laten inwerken, met een redelijk zachte borstel poetsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.990
816
Omgeving Leiden
ik zat een beetje te wachten op foto's, maar hier mijn gedachten.
Je schrijft dat je palen en planken door een vandikte zou willen halen. Daarvoor moeten de palen uit de grond en dat is niet zomaar gedaan. Misschien staan ze wel in beton. En ze moeten ook weer terug.
Dus ik zou ze ' in het werk' te lijf gaan. Eerst schoonmaken met water en groene zeep, dan met een metaaldetector het ijzer traceren en dat eruit halen. Vervolgens met een elektrische schaaf kijken wat je kunt bereiken.
De planken kunnen na schoonmaken en ontijzeren natuurlijk wel door een van dikte.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
waarom wil je de schutting demonteren als je hem wilt laten staan?
of wil je een nieuwe plaatsen en het hout hergebruiken?
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
los van het feit of de vraagsteller weer in de lucht komt. Is het überhaupt verstandig om schuttinghout door VVD te halen. Als het hout geimpregneerd is, en impregneer is giftig, dan wil ik dat liever niet door de VVD halen. Als het hardhout is, en het is vervuild dan zijn je messen snel bot. Wat vinden jullie?
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Ik zou schuttinghout sowieso niet door een vvd halen. Wordt mij veel te netjes. ’t is geen meubelstuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

BvK

Nieuw lid
29 jun 2023
2
0
Regio Rotterdam
de vraagsteller neemt het er even van :sleep:
Je hebt gelijk, er kwam een grote klus tussendoor, ratten in de pas geïsoleerde kruipruimte. naast een baby en een kantoorbaan was het even zoeken naar tijd om verder te gaan / verder te denken. Er staat nog veel op de planning, dus helaas zal het vaker voorkomen dat ik niet direct kan reageren maar ik waardeer de adviezen zeker!

Hierbij twee foto's
 

Bijlagen

  • IMG_20230708_132356.jpg
    IMG_20230708_132356.jpg
    194,5 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20230708_132401.jpg
    IMG_20230708_132401.jpg
    151,2 KB · Weergaven: 55

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
de hoge-druk-reiniger zie ik als de eenvoudigste manier om de schutting op te frissen
geeft dat niet het verhoopte resultaat, dan kan je nog altijd schuren, en in laatste instantie het hout door de vandikte duwen
behandeld hout schaven is niet de gezondste handeling
de gebogen stukken kunnen niet door de vandikte
kan je die 2 slechte balken niet gewoon vervangen ?
of omdraaien, want ik denk dat je de schutting altijd langs dezelfde kant ziet
de aanslag op de foto lijkt op mos
dat groeit in een vochtige omgeving waar weinig licht komt
het komt dus terug

1688855144292.png
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Ik zou hetzelfde doen als ZotvanHout. Overigens is een baby een best goede reden om even niet te hobbyén. Mocht de baby net geboren zijn, dan gefeliciteerd met de aanwinst.👶
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Nooit een hogedrukreiniger op hout gebruiken! Blaast de zachtere delen van het hout weg en dat is het begin van het einde…
Ik zou 'borstel en zeep' niet al te snel uitvlakken. Met goeie ouderwetse groene zeep kom je een heel eind. Wat langer laten inwerken, met een redelijk zachte borstel poetsen.
En als groene zeep niet werkt, neem Biotex. Daar krijg je zelfs groene cabriodaken weer helemaal schoon mee
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Inderdaad geen hogedrukreiniger gebruiken, dan spuit je het hout volledig kapot. Ik heb het vaak genoeg zien gebeuren helaas.
Neem een goede semiharde borstel en een emmer water (ruim voldoende water gebruiken), eventueel met wat groene zeep idd. Zo maken wij ieder jaar ons houten vlonder naast de vijver schoon (in dat geval bezem + tuinslang), de alg gaat er goed mee vanaf zonder dat je het hout beschadigt.

Anders wordt het schuren, maar om goed in alle kieren te komen zal de schutting volledig uit elkaar moeten dan. En hardhouten palen + schroeven die er al 15 jaar inzitten, die schroeven ga je er nooit uit krijgen zonder dat ze allemaal afbreken. Dat betekent dus dat je bij het weer in elkaar zetten de schroeven op een andere plaats moet zetten, wat extra gaten geeft (+ niet mooie oude gaten).
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Als je kwaliteit schroeven van rvs hebt gebruikt van voldoende dikt haal je ze er zo weer uit.

Twee maanden terug nog een aantal delen vervangen in een twintig jaar oude vlonder de nieuwe delen grotendeels met de zelfde schroeven vastgezet.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Naast groene zeep en Biotex, heb ik goede ervaring met schoonmaakazijn als middel tegen groene aanslag. Bij azijn wel oppassen dat het niet op planten e.d. komt. Ik gebruik het namelijk ook als onkruidverdelger....
De boom een keer goed laten snoeien door iemand die dat met verstand doet, zou ook helpen om de groene aanslag tegen te gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.