vervanging zaagblad startrite zaagtafel

Houtenkop007

Nieuw lid
24 feb 2020
20
1
Groningen
Hallo allemaal,

heb alweer enige jaren geleden een startrite zaagtafel gekocht van een lid alhier. Hij bevalt prima en heb er al een hoop mee gedaan. Nu wil ik het zaagblad vervangen en heb de bout (die tegen het zaagblad zit) wel een beetje los gekregen maar bij verder draaien, draait de as ook mee.
Zit er nog een mechanisme op om de as vast te zetten (zoiets wat je hebt op een haakse slijper) of gaat dat nog anders.
Andere vraag, past een standaard zaag op deze Engelse machine of moet dat perse een Engels type zijn?
Hoop dat jullie kunnen helpen,

groet Hans
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
je kan jouw vraag aan dat lid alhier stellen
de meeste assen moet je blokkeren om de bout van het zaagblad los te draaien
of een zaagblad past, hangt af van de diameter van het asgat en van het blad
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Aan de andere kant van het zaagblad zit idd een mogelijkheid om de as te blokkeren, veelal met dezelfde maat sleutel
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Zit er geen gat in de flens voor een haaksleutel? Volgens mij is de as 20mm en gebruik je een vul ring 20-30. Het zaagblad zit toch met een moer met linkse schroefdraad vast?
 

nooz

Nieuw lid
Mijn startrite 165 kun je blokkeren door een priem/schroevendraaier/pen door een gat te steken in het blad. De pen valt door een sparing in de as die aan het zaagblad zit.

Er gaat standaard een blad op van 235, meestal met een vulring 16-30. Vaak is er in de loop van de jaren een aanpassing gedaan zodat er bladen van 250 in passen. Let wel op dat je spouwmes de juiste dikte heeft voor het zaagblad.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
123
33
Delft
Een slagmoersleutel kan helpen, maar er zal een inrichting zitten om de zaagas te blokkeren, hetzij met een pen door de as of 2 vlakke stukken voor een steeksleutel, of iets anders omdat een eigenwijze Brit iets leukers had bedacht.
Heb je een typenr?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Ik heb ook een startrite, en ik blokkeer mijn blad dmv een blok hout tegen de tanden aan te houden. Ik heb er geen blokkeersysteem opzitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.