Vervangen afzuigslang in de Hammer K3 Winner

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
439
56
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de afzuigslang in de K3 Winner?

Mijn ervaring geef ik hier, maar misschien kan het beter / sneller.

OP een gegeven moment zag ik na een zaagsessie een bergje zaagsel onder de machine liggen. Het bleek dat de slang helemaal verduurd was, veel scheuren.
Dus vervangen. Je hebt een meter, rond 10 cm nodig. Toen effe rondgebeld. De prijzen varieren nogal, van 28 - 63 euro /meter. Bovendien kun je niet overal een meter kopen. In een van de zaken die ik belde begonnen ze bij 10 meter.
Maarja, hoe monteer je zo'n slang van rond naar rechthoekig. Mijn zwager heeft een Felder en daar is een verloopstuk aangebracht, dus de slang van rond naar rond.
Toen Barneveld gebeld (daar zit de importeur). Helaas, niet beschikbaar voor de Hammer. Tip: proberen de slang rechthoekig te maken en met heel veel geduld de slang monteren. Tja, wel een rot klus voegden ze er aan toe. Zij verkopen ook slangen van een meter voor in de Hmmer. Maar ja, ik had al een stuk gekocht.
In de machine monteren is echt niet te doen. Dus toen het rechthoekige metalen onderdeel uit de machine geschroefd en samen met mijn vrouw de slang "aardig gemonteerd." Aan een zijde zit nog een kier. Die met duktape dicht getaped. Toen het geheel weer met enige moeite gemonteerd.Maar hopen dat ie blijft hangen. Zeker als ik onder een hoe ga zagen. Anders toch maar naar Barneveld voor een metertje (weet niet wat het daar kost) en weer zeker een middag "plezier".

Groetjes, laat wat horen,

Tjeerd

Bijlagen

• metalen sleuf.JPG
    metalen sleuf.JPG
    96,5 KB · Weergaven: 22
  • slang.JPG
    slang.JPG
    117,5 KB · Weergaven: 22
  • slang monteren.JPG
    slang monteren.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 22

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.358
362
Heelsum
ik heb dezelfde machine..... toch bizar hoe ze bedenken rond op vierkant aan te sluiten en dan geen hulpstuk verkopen. en die dingen slijten blijkbaar regelmatig weg.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.896
608
Een vaker voorkomend euvel inderdaad. Die van mij kon ik gelukkig nog inkorten.

Ik heb mij voorgenomen dat ik op zoek ga naar een oplossing met dergelijke koppelstukken zodra de slang echt vervangen moet:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.947
1.183
Leeuwarden
Hallo Tjeerd,

Ik heb met hetzelfde probleem geworsteld:cautious: Dat heb ik indertijd opgelost door een grotere slang van 125mm te gebruiken, die wat beter om het rechthoek te buigen. Wel een extra verloop nodig gehad bij de doorvoer door de machinewand. Ik heb e.e.a. in onderstaand topic beschreven.

Fons

• Leuk
Waarderingen: Scheppie

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.861
1.241
Riemst
Ik heb de slang er helemaal uitgehaald bij mijn C31. De slang verstopte regelmatig door stukjes hout die langs het zaagblad naar beneden vielen. Ik zuig nu rechtstreeks af in de kamer onder de zaag. Werkt prima, alleen moeten alle gaten in de bodem gedicht worden want anders loopt daar zaagsel langs uit.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.896
608
Slang wasdroger gebruiken

Lijkt me nu niet meteen een slijtvaste oplossing. Ik denk dat het probleem ook langer van de baan blijft als je een betere kwaliteit slang gebruikt dan die buigzame die er standaard in zit.

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
439
56
Een vaker voorkomend euvel inderdaad. Die van mij kon ik gelukkig nog inkorten.

Ik heb mij voorgenomen dat ik op zoek ga naar een oplossing met dergelijke koppelstukken zodra de slang echt vervangen moet:

Goed idee!. Het vervelende is dat de uitloop rechthoekig is maar dat het metalen hulpstuk waarop je moet aansluiten aan een smalle kant rechthoekig omhoog loopt en de andere kant schuin uitloopt (om het nog ingewikkelder te maken;)). Houd me op de hoogte.

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
439
56
Heren, bedankt voor de ideeën. Verder goed om te horen dat ik niet de enige ben die zich verbaast.

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een oude Metabo zaagtafel. Opgelost door een verloop stuk te 3D printen van de vrij vreemde en complexe vorm naar een ronde buis. Uiteindelijk heb ik 4 versies moeten maken voordat het eindelijk perfect paste, dus ook niet echt een snelle oplossing. Heb mezelf ook de hele tijd afgevraagd wie bedacht heeft dat de output vierkant moest zijn terwijl elke slang rond is.

• Leuk

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.358
362
Heelsum
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een oude Metabo zaagtafel. Opgelost door een verloop stuk te 3D printen van de vrij vreemde en complexe vorm naar een ronde buis. Uiteindelijk heb ik 4 versies moeten maken voordat het eindelijk perfect paste, dus ook niet echt een snelle oplossing. Heb mezelf ook de hele tijd afgevraagd wie bedacht heeft dat de output vierkant moest zijn terwijl elke slang rond is.
Nu is de vraag heb je de tekeningen nog 😉

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Nu is de vraag heb je de tekeningen nog 😉
Die tekening heb ik waarschijnlijk nog wel ergens als ik goed zoek. Echter was dit een Metabo tafelzaag uit begin jaren 90 en geen Hammer K3 Winner. Dus als je die op je Hammer wilt zetten kom je denk niet zo ver.

• Leuk

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.896
608
Goed idee!. Het vervelende is dat de uitloop rechthoekig is maar dat het metalen hulpstuk waarop je moet aansluiten aan een smalle kant rechthoekig omhoog loopt en de andere kant schuin uitloopt (om het nog ingewikkelder te maken;)). Houd me op de hoogte.
Inderdaad, maar ik denk dat je ver geraakt met 2 hoeken van zo'n metalen verloopstuk open te knippen en dan het geheel vast te lijmen op de machine bijvoorbeeld. Aangezien het toch een permanente upgrade is zeg maar. Maar hoe het zit met spatie bij schuin verstellen van de zaagunit heb ik dus ook nog niet bekeken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.