Verticale platenzaag van Philippe Zehnder

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik kwam dit uitgewerkte idee voor een zelfbouw verticale platenzaag tegen.


Voor mijn kleine werkplaats lijkt mij dit een pracht oplossing.
ik wil hem dan niet mobiel maken, maar een vaste plek aan de wand geven.

is hier iemand die deze al eens gebouwd heeft?

 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Bedankt voor de tip. Zeker een mooie. Ik heb al veel van dit soort filmpjes/oplossingen gezien. Van rappo/klappo en ik vrees niet zo nauwkeurig, tot zeer ingewikkelde met kogellager systemen.

Ik ben van die van Philippe gecharmeerd, omdat de bouw en werking, simpel, doeltreffend en toch nauwkeurig lijkt.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ik krijg al pijn in mijn rug als ik naar dat filmpje kijk. Als je zo iets zelf gaat maken, zou ik zorgen dat de tafel zo hoog zit, dat je recht op kan werken.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Chevy.

Ha. Hij gaat er zelf ook bij zitten!

Maar het wordt geen dagelijks werk, dus om mijn rug maak ik mij geen zorgen. Wat de hoogte betreft, ben je natuurlijk beperkt door de hoogte van de werkplaats. In mijn situatie zal die hoogte niet veel afwijken van die van Philippe.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
51
Grönnen
Leuk gemaakt, nmi.
Voor wat betreft de (werk)hoogte, je zou er een 2e onderaanslag bij kunnen maken, ergens halverwege de hoogte.
Dat kan ook een stuk plaat zijn wat je er eerst in zet.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Kees.

Heel goed idee (y)

Ik ben namelijk al van plan, de achterwand te maken van een partijtje witte meubelplaten van 50 x 90, waarvan ik geen idee meer heb hoe ik er aankom. Staat ook al jaren in mijn schuur. Ik had al bedacht om die platen horizontaal te stapelen, zodat de werkwand zo'n 150 hoog wordt en 180 breed.
Ik kan natuurlijk daartussen een naad laten, zodat ik ook een werkhoogte van +/- 50 en 100 heb. Geniaal. (y):)
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
51
Grönnen
Ha ! Ik heb ook een stapel gemelamineerd spaanplaat staan, in (blijkbaar) onpopulaire kleuren want ze waren zwaar in de uitverkoop bij een lokale bouwmarkt.
Ik vind het juist leuk om van alles te maken van gevonden spullen, voor de hobby dan, ik bekeek ook de filmpjes van :
( ik bedoel hier een link naar de eerste reactie )
Erg mooi maar dat loopt al weer aardig uit de hand in allerlei opzichten.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Vandaag ben ik gestart met de uitvoering van dit plan.

Op marktplaats heb ik een paar weken geleden voor weinig een Kinzo handcirkelzaag kunnen kopen. Dit zijn goedkope zagen, maar voor het beoogde doel geschikt. Deze zaag heeft een plaatstalen zool en dit lijkt mij voor het vastschroeven op de glijplaat beter dan zo’n licht metalen spuitgietwerk zool.

G6KLu5EyUmFCWXCWA6jAX7aIGde2Rl0hrtkQAz2L-sjaexbA4wDiIkxme5RJSIaQpZw


Vandaag dus gestart met de achterwand. Zoals al geschreven, had ik nog stukken wit meubelplaat liggen, van 96x50. Eerst met balkjes een geraamte gemaakt. Daarna de ruimte ertussen en de buitenmuur gevuld met stukken piepschuim, zodat ik dat stuk wand tegelijk isoleer.
xCGR8qob_by4HE-QPqmrdgXcHFdGGdbTegz-POV_ckBFKbOvWv7S1rfQeTHkvTgyCVI


lq9MqX7HUpt1MUaWMiWywbIibCCUWWT1r_m7H12bB2R9mhypL5ouK_YtgqcwGa-BzHU


Tussen de platen heb ik horizontaal een gleuf gelaten ter dikte van een lat multiplex. Zie de tip van keesfrees hierboven. Zo kan ik platen op verschillende hoogtes zagen. Wel zo handig.

_3qSAyLomV_P5g9XNXA7D0ktuFI_eXF4sIEMXAiAk5jD5cxCcEqR-pnCxUQOb04XvNk
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: bakkiet

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Ik zou er een aanslag systeem op willen hebben. Je kan tussen de platen mooi een aluminium c profiel monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Prima idee. Zeker voor wie het nog wat professioneler wil maken.

Voor mij volstaat een klosje met een klemmetje op de regel.

Wat ik zeker wel ga doen, is een meetlint op de drie hoogtes aanbrengen.

5901D5E7-E54A-4253-907E-90A17824FD84.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Volgende. De geleiders. Ook weer van materiaal, wat ik nog had liggen. De profielen komen vermoed ik uit een basisschool. Naar ik mij kan herinneren waren de binnenste profielen van een wand met borden in een kleuterklas. Die schoven daar in. Lijken dus geknipt voor het nieuwe doel, maar dan verticaal toegepast. Het geheim zit in een dunne ribbel waarmee het contactoppervlak kleiner wordt. Ik zal nog een detailfoto maken. Het is nog even afwachten hoe dat werkt met de machine erop.

De profielen zijn iets te kort, dus verlengd met vierkante buis, wat ook weer te kort was. Deze doormidden gezaagd. Voor het zicht in het ontbrekende stuk ronde buis gelijmd. Al met al zijn het twee stevige geleiders geworden.

CYAbJKwfbM2YWhGtroi-dIOSdFuZqsm4ot45rquQQGaFJ2t5hWFK7WhpieYu12X05D4


Op de foto is ook al de slee te zien. Dit nog in een proefopstelling en nog niet gemonteerd. Dat is ook het onderdeel wat de meeste aandacht vraagt. Immers het geheel moet exact haaks zijn.

Wat de slee betreft. Ik heb gekozen voor een slee uit twee delen, een achterplaat van 5 mm en een voorplaat van 18 mm berken multiplex. Hierin wordt de machine verzonken gemonteerd. Met de dunne achterplaat haal ik toch weer een cm winst voor de maximale plaatdikte: 5 cm.

Dit wordt wel een stevig geheel denk ik.

gYwUzQSlp1tjwwo5_jQMkYEWG6GXGMNq8kE_l_zVGPDGvo1aD4xA5gaqRoETbPQbJ9g
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik zie een combinatie van koker en buis. Blijkbaar past de ene precies in de andere? Wat zijn de afmetingen van beiden? Dit is een soort heilige graal voor mij, want dit maakt goedkope, nauwkeurige geleiding mogelijk.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
De buitenmaat vierkante buis is 30 mm en de binnenmaat 26. De ronde buis past er inderdaad mooi in. echter allemaal profiel, wat ik ooit eens gekregen heb. De constructie is dus een mengeling van toeval en opzet.

Nog wat details.

zlfEWm3KignC6YRWF1k8IMGpyk2ZfRvwmyoAz8FOuM1iJpartpif1YXktLgGAFpYAOQ



Ms4ZTYWGRgHz2eIpqPHWgPLxVakSuVvvxsXSXGA82JWfAjDsKyKcuLX4JVk8M1XNAgI




2VNMwjF9F3xwNb3JJXOACZhCqdruMOoZgUYGYnK9Fp2QRWX2Iz7IBhVYbT4Nott853g


-1RMa8jf0W8v7v8_CgdAIFvrN6PyRphDyBUjqX6gclHKKlTSiIB5OUPuczjug-_Pz2A


eB0pbPr_aw4n9h6JECdssmK0krr3nBXTuRBHfm3tSkeev6IL5uc5dT76Ik20DZPhHts
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik weet niet werlke test volgens Philippe zou moeten, maar neem een stuk plaat, zaag die door midden en vouw die dubbel. Elke afwijking in de zaagsnede wordt zo verdubbeld. Werkt veel sneller dan een 5 sneden test.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
De test van Philippe: zaag een strip aan de ene kant draai de plaat om de verticale as en zaag weer een strip.
Boven en onderkant moeten dan nog steeds gelijk zijn.
zie zijn video aan het begin van dit draadje.

Hoe groter de plaat hoe zichtbaarder het resultaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Voor de elektrische aansluiting kan je een oude stofzuiger van zijn oprolmechanisme ontdoen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.