Verticale platenzaag DIY, meetlint probleempje

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik weet het, het is wel een zeer specifieke vraag, maar wellicht wil iemand meedenken.

Ik heb dus voor in mijn kleine werkplaats een verticale platenzaag gemaakt. ik gebruik dit ding erg vaak en ben er dan ook zeer blij mee.

Nu het probleempje. Voor de juiste maat instellen, kun je met een streepje op het materiaal werken, maar wat wel zo handig is is een meetlint vast gemonteerd. Die heb ik dus al vanaf het begin. Helaas laat dit lint vlak bij de zaagsnede los en gaat krullen. Ik heb het de laatste tijd opgelost door het plaatmateriaal er stevig tegen aan te drukken, maar zo willen we dat natuurlijk niet.

Nu kan ik natuurlijk een nieuw lint plakken, maar dan doet zich het probleem later weer voor ben ik bang.

Het lint een stukje inkorten is geen probleem. Die laatste cm worden toch niet gebruikt.

Meestal heb ik wel een oplossing voor zo’n probleem, maar nu?
ik heb al gedacht aan een schroefje, maar het moet wel echt vlak blijven.
Secondenlijm misschien?

Wellicht hebben jullie een andere suggestie.

IMG_7910.jpegIMG_7911.jpeg

Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.936
928
Enschede
ingoogni.nl
Het eerste dat in me op komt, het lint om de hoek vouwen en daar vastschroeven, de 10cm als 0 gebruiken.
Het tweede dat in me op komt, een laser ipv een lint, maar dat zal wel over de top zijn en niet in de werkwijze passen.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.560
1.157
Omgeving Leiden
Je zou, afgaande op de detailfoto, het losse stukje 3mm kunnen verzinken in de achterwand en dan het losse stukje met een stripje aluminium van 2mm dik vastklemmen. Het alustripje met twee verzonken schroefjes vastzetten.

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik denk dat ik morgen voor de oplossing van Thomasz ga. Die van Chevy is uiteindelijk het beste, maar beduidend meer werk. Morgen nog maar eens bekijken.

iedereen bedankt voor het meedenken.

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
91
11
Gelderland
Ik zou het vastlijmen met montagekit, wel eerst goed schoonmaken. En tijdens het drogen even vastklemmen met een vlak latje o.i.d.
Denk dat dat een beetje flexibel blijft, maar toch echt goed vast.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.234
651
Noord-Veluwe
Iets verzinken en met epoxy lijmen zou ik willen suggereren.

[Edit] Wel eerst opruwen en met aceton schoonmaken voor het lijmen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.190
988
Enschede, Twente
Ik denk dat ik morgen voor de oplossing van Thomasz ga. Die van Chevy is uiteindelijk het beste, maar beduidend meer werk. Morgen nog maar eens bekijken.

iedereen bedankt voor het meedenken.
Je schuift het zaagplatform uit de weg. Maak een grotere freeszool die je op de profilen kunt klemmen. Freesmachine met groeffreesje erin, uitmikken en gaan met die banaan! De eindjes moet je even opschonen met een beitel, denk ik. : )

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik heb de situatie vanochtend nog eens bekeken en heb besloten om de gehele strips te verzinken. Ik kan de witte panelen makkelijk verwijderen. Dat is wel even een aandachtswerkje. Dat wordt ook met nieuwe meetlinten. Die heb ik nog liggen, omdat de Chinees niet binnen de termijn leverde en ik dus opnieuw besteld had. Kwam de eerste bestelling later toch nog. Mazzeltje dus.

Dit gaan we later doen. Vandaag de panelen voor tien lades gezaagd en gefreesd. (Bodem en lamellen) die laden wil is deze week eigenlijk nog in elkaar. Flinke lijmklus. Daarna op vakantie.
Zodra ik de platenzaag aangepast heb, plaats ik foto’s.
Nogmaals bedankt voor de adviezen.

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.864
226
Rotterdam
Je kan je ook af vragen waarom het lint steeds los laat. Waarschijnlijk omdat het opgewipt wordt door het zaagblad en spaanders.
Als je de eerste halve cm niet nodig hebt, zou je het nieuwe lint op 0,5 cm kunnen laten beginnen.

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ja en, het heen en weer schuiven materiaal. Bovendien als het lint een beetje loslaat gaat daar zaagsel achter zitten. Dan staat de plaat niet geheel strak en dus haaks meer. Dus verzinken is het beste idee.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.