vertanding schulpzaag.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Enige tijd geleden ben ik begonnen met het maken van zagen. Hier een foto van het half fabrikaat. Op de laatste bijeenkomst in zwolle was deze te zien.
!cid__external_images_media_16496SIMAG0154.jpg

Nu ben ik zover om de tanden erin te maken. Het moet een schulpzaag worden. In het engels een ripsaw. 14 ppi lengte 12" oftewel 30 cm lang 75 mm hoog en 0.6mm dik en ja de zaag loopt taps toe. Voor de duidelijkheid aan de voorkant is de zaag 70 mm hoog en achter 75 mm hoog. Hierdoor moet het zagen iets makkelijker gaan.

Na mij gedegen te hebben ingelezen op diverse engelse fora wil ik toch ook graag de mening van onze nederlandse en belgische leden peilen.
Aangezien bepaalde spiergroepen enigzins overontwikkeld zijn is schulpen een prima lichamelijke oefening. Maar ik wil toch niet zagen met een botte zaag met de verkeerde vertanding.

Afgelopen maandag nog even langs geweest bij Rene (Rendew) en zijn lie-nielsen zagen bewonderd. Deze kapzaag had een tandhoek van nul graden en zaagde als de brandweer. Nu geven de engelse sites aan dat een tandhoek (engels rake) van nul graden agressief is en geschikt voor zacht hout. 8 graden zou voor hardhout moeten zijn. Wie heeft hier een menig over.

Omdat kissie meester rene me vreselijk op mijn falie heeft gegeven, voor het uitblijven van foto's van mijn kissie : Rene achter de zaag staat een deel van het kissie.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Omdat kissie meester rene me vreselijk op mijn falie heeft gegeven, voor het uitblijven van foto's van mijn kissie : Rene achter de zaag staat een deel van het kissie.
Sorry Wim dit kan ik niet goed keuren daar het niet in het juiste rubriek staat:p
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hoi Wim ,

een hele mooie zaag met en behoorlijke lengte van zaagblad. Wel iets dikker dan die van LN, Veritas etc die hebben standaard 0,5 mm. Dat zal iets anders werken. Ik voel heel duidelijk een verschil tussen 0.5 mm en 0,8mm zaagbladen, 0,6 ligt er ergens tussen in. Ik heb ongeveer met dezelfde vraag gezeten, alleen wenste ik vooral te weten wat zo'n vertanding zou doen bij het afkorten. Het schulpen zou er wel mee gaan. Ik probeerde het uit maar ben nooit in harder hout dan eik en beuk gegaan. Hier de ervaring http://www.woodworking.nl/showthread.php?8998-Zaag-opnieuw-slijpen-meer-TPI

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Het is geen zwaluwstaartzaag, hiervoor heb ik nog diverse bladen van 0,45 mm liggen. Ik heb je post nog een keer doorgelezen. Weer een stukje van de puzzel. Gelukkig heb ik een gebruiksaanwijzing van mijn foley hervertander gevonden. Zoals ik het nu zie zal de tandhoek 0 gr. Worden. In principe zal ik er geen snijhoek aan vijlen. Dit kan altijd nog. 14 ppi is de fijnste sjabloon die ik heb. Vandaar mijnkeuze voor 14 ppi.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hoi Wim,

helaas kunnen we niet alle configuraties zelf uitproberen. Het zou wel boeiend zijn. Vele configuraties werken goed , gelukkig is er dus speling, maar toch is een klein verschil in de tandgeometrie reeds voelbaar. Deze contradictie intrigeert mij.

Ga je over heel de zaag dezelfde tanden zetten of ga je op een of andere manier een zachte start voorzien, door bijvoorbeeld vooraan de tandhoek te veranderen?

groeten,
Ornament
Opendeurdag
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zelf zou ik iets grovere vertanding kiezen, 12 of zelfs 10 ppi. Dit is echt een zaag om pennen te zagen, daarbij heb je veel tanden in het hout, dus een heel fijne vertanding is minder geschikt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Persoonlijk vind ik 10 ppi te grof voor een kapzaag, werk liever met 12 of liever 14 ppi. (10 ppi is wat een "Bahco Superior handzaag" heeft).
Dit geeft een veel fijnere zaagsnede.
Eventueel als dat slecht zaagt kun je de zetting wat wijder maken.
De zetting fijner maken is vrij simpel, door er met een harde korrel 1200 wetsteen een paar streken over te geven zijlings. Twee zachte streken per kant en even zagen en dan eventueel nogmaals.
Je strijkt de zetting aan de zijkant van het zaagblad. Dus niet boven op de tand!!

Er zijn/waren mensen die na het zetten dit met de wetsteen strijken ook deden maar dan de wetsteen iets kantelen naar de punt van de tand toe, om hem iets puntiger af te toppen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Mijn vragen gaan niet over het aantal tanden, maar over de tandhoek. Trouwens wel goed opgemerkt dat 14 ppi heel fijn is. De 14 vertanding word voor de zwaluwstaartzaag. De 10 en 12 voor de kapzagen. Er komen er ook nog van 10 cm hoog en 40 cm lang. Maar alles op zijn tijd.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zelf vijl ik ze steeds een beetje stijler. Mijn eerste kapzaag had een tand hoek van rond de 12 graden, nu meer richting de 2 graden. Het werkt wel lekker zo, maar de zaag hapt wel sneller, dus de eerste paar cm's een beetje minder steile flank te geven is geen slecht idee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.