Verstelbare zijgeleiders voor houten schuiven ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het is heerlijk om je houten schuiven zelf te maken !

Tot nu toe heb ik die met de 'onzichtbare' geleiders grass dynapro en blum movento geplaatst.
Nu krijg ik de vraag naar een maximale netto-binnenhoogte van de schuiven.
Onderliggende geleiders zijn daarbij minder aangewezen.
Dus denk ik zijgeleiders nodig te hebben.

Kennen jullie een type zijgeleider dat 3D of zelfs 4D verstelbaar is ?
Verstelbaarheid lijkt mij onmisbaar, zeker wanneer de fronten inliggend zijn.

Noot: ik kreeg Accuride getipt, maar die zijn niet verstelbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
dank, @Dencom
volgens wat ik zie, liggen beide geleiders die je vermeldt, deels onder de bodem
op amazon.nl is de afstand tot de onderkant van de bodem 28,5 mm (rechts plaatje)
dat komt omdat delen van het 3D-mechanisme onder de bodem zitten
met een bodem van 8 mm ben je dus 36,5 mm hoogte kwijt

1629313598344.png 1629313650233.png

ik verwacht dat enkel bij dit type het mogelijk is om de netto bruikbare hoogte van de schuif zo hoog mogelijk te houden
over verstelbaarheid lees ik niets
ik vrees dat de enige verstelbaarheid bestaat in het verplaatsen van de schroeven waarmee de geleider in het corpus of de schuif zit
dat is een enorm verschil met de 3D- of 4D-verstelling van onderliggende lades
bij industriële massaproduktie kan je de geleiders perfekt positioneren, maar bij zelfbouw wordt dat moeilijk
zeker wanneer het front inliggend is


1629314737005.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie en Dencom

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Valt mee hoor. Je plaatst alle lades, en begint daarna onderaan met het front erop te schroeven. Die eerste moet perfect uitgelijnd worden, het makkelijkst gaat dit met vulplaatjes. 1-2mm is prima te doen.
De een na onderste lade verwijder je hiervoor. Lijn alles uit qua hoogte en breedte en zet het frontje vast met lijmklemmen. Je schuift de lade naar voren en zet deze vast. Lade weer dicht, en op het front van de onderste lade ga je nu verder met de een na onderste. Werk jezelf zo naar boven.
De laatste lade is het lastigst. Deze zal je moeten uitlijnen terwijl de bovenste 2 lades wat uitgeschoven zijn. Wel zo min mogelijk uitschuiven, om de afwijkingen zo klein mogelijk te houden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Valt mee hoor.
je stelt mij een beetje gerust
dus ook jij hebt geen weet van verstelbare zijgeleiders ?
bij het plaatsen van de fronten vang je de foutjes op
hoe heb je de fronten reeds geplaatst ? inliggend ? half opliggend ? volledig opliggend ?
vermits je lijmklemmen gebruikt + van onder naar boven toe werkt, plaats je geen regels in het midden van de corpussen ?
(voor het plaatsen van inliggende fronten gebruik ik dubbelzijdige plakband, maar dan wel nog atlijd met onderliggende 3D- of 4D-verstelbare geleiders)
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Zotvanhout, dit is een fijn hulpmiddel. Magnetische bovenkant die de ladegeleider vasthoud. Enige nadeel is De staaf voor het meten van de afstanden tussen de laden kan alleen vanaf de bovenkant gemeten worden.

 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Dencom
welke zijgeleiders heb jij al gebruikt ?
hoe bevestig je de fronten ?
omdat verstelling van zijgeleiders tot nu toe een utopie lijkt, ben ik terug naar de accuride gegaan
daar vind ik types waarop je een hulpstuk voor bodembevestiging in de vorm van een L kan plaatsen dat onder de schuif komt
op die manier denk ik reeds de helft van de onnauwkeurigheid bij het plaatsen te kunnen vermijden
dat brengt door de dikte van de geleider + de kop van de schroef nog een hoogteverlies mee, maar toch geen 25 mm zoals bij onderliggende geleiders
de schuiven worden 400 mm diep + de kortste geleider waarop dat hulpstuk past, is 400 mm, dus dat wordt krap
in de rand: de goedkoopste geleiders van dit type kosten de helft van het onderliggende type van blum en grass, maar van zodra je naar de meer comfortabele versies gaat, kosten ze even veel als blum en grass
deze had @LeonvB reeds getipt
1629356098901.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Ik heb verschillende soorten geleiders gebruikt wel altijd bodem montage, het voordeel hiervan vind ik zelf dat ze in ieder geval altijd correct op de lade zitten en daar weinig fout kan gaan. Eerlijkheid gehalve ik heb alleen nog kasten gemaakt voor in de werkplaats en ook al probeer je daar zo zuiver mogelijk te werken het komt niet op een mm. Hierdoor omdat jouw eisen hoger liggen vind ik het moeilijk om voor jou een high-end geleiderail voor te stellen ik heb daar geen ervaring mee.

Voor het monteren van de fronten werk ik meestal met dubbelzijdige tape, plaats de frontjes, als afstand houders gebruik ik boortjes dus als ik een naad wil van 2 mm dan gebruik ik 2 boortjes van 2mm als afstandhouders. als alles goed zit klemmen en van binnen uit bevestigen met schroeven.

Jij bent nu met een project bezig van een ander calliber, maar het principe blijft het zelfde en haaks en nauwkeurig werken zal jou niet vreemd zijn toch?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor het monteren van de fronten werk ik meestal met dubbelzijdige tape, plaats de frontjes, als afstand houders gebruik ik boortjes
mocht het voor jou nuttig zijn . . . voor de lades waar ik onderliggende verstelbare geleiders gebruik, heb ik mallen gemaakt waardoor ik de fronten precies op de schuiven kan plaatsen zonder dat ze in de kast staan
vroeger gebruikte ik dubbelzijdige plakband, maar die verschuift wel eens, en dat ben ik beu
dus nu klem ik links & rechts een mal op de schuif, die ofwel uitgetrokken in de kast zit, ofwel op de werkbank ligt, en het front gaat er precies op
nadien bijstellen is beperkt
het ontwerp van die mallen kan ik zowel in dwg als pdf bezorgen
 
  • Leuk
Waarderingen: Dencom en MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.