Verstekverbindingen maken met oudewets handgereedschap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Titel is misschien niet helemaal ok, maar dit is een prachtig voorbeeld van gereedschap dat meubelmakers gebruikten voordat de elektrische zaag zijn intrede deed. Dat is ook niet helemaal waar, een top meubelmaker als Sergej Kirilov uit Arnhem gebruikt deze methode nog steeds.

Ik het eerste filmpje wordt de verstekbankschroef gemaakt en in het 2e hoe deze gebruikt wordt.

Van dezelfde houtbewerker heb ik een 3e filmpje toegevoegd hoe hij een stoelenmakers bankschroef maakt. Door dit soort filmpjes ben ik onder de indruk wat je met handgereedschap kunt bereiken. En er zit niet allemaal sluikreclame in zoals we tegenwoordig steeds meer zien.

jaap



 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Wat jammer toch, er wordt een mooi product gemaakt en je ziet 30 minuten lang alleen maar zagen en lijmen zonder uitleg of zelfs maar een idee waar het naar toe gaat. Geen commentaar, geen ondertitels.

Het is dat je het aanbeveelt anders was ik al na 5 minuten afgehaakt. Het tweede filmpje net zo. Het is toch geen suspense of krimi, het doel is toch instructief? Je wilt weten waar het naar toe gaat, wat er gemaakt wordt en hoe en waarom.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
het doel is toch instructief?
Dat is maar de vraag. De filmpjes waarbij men alleen maar uitlegt hoe je zelf zoiets kan maken vind ik juist irritant. Maak gewoon een mooi filmpje. Uitleg over zijn eigen keuzes vind ik wel nuttig. Bij stomme films kan dat ook via ondertiteling.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Dat is maar de vraag. De filmpjes waarbij men alleen maar uitlegt hoe je zelf zoiets kan maken vind ik juist irritant. Maak gewoon een mooi filmpje. Uitleg over zijn eigen keuzes vind ik wel nuttig. Bij stomme films kan dat ook via ondertiteling.

Helaas weet ik maar al te goed hoe moeilijk het is om de juiste balans te vinden. Je kunt bijvoorbeeld een korte introductie geven en dat door een serie sfeerimpressie laten volgen. Dan weer een kort inhoudelijk stukje en weer impressie. Dan de afsluiter.

Informatie in een filmpje geven kan op heel veel manieren. Stavros Gakos bijvoorbeeld doet het door dingen op het onderhanden werk te schrijven. Jonas Winkler doet iets dat m.i. goed werkt (ondanks het luidruchtige), een korte introductie die bijna een 'clifhanger' is. Je weet meteen waar het over gaat zonder overladen te worden met details. Er zijn heel veel goede manieren om een verhaal te brengen.

Als ik alleen maar sfeerimpressie wil dan kan ik ook de tuin in kijken ;) <David Attenborough stem> "De ekster heeft zojuist de merel uit de appelboom gejaagd en pikt nu in een van de laaste appels die nog in de boom hangen. De merel scharrelt nu haar kostje op de grond bijelkaar. Gelukkig liggen daar ook nog veel appelen, misschien zit er zelfs nog een wormpje in" </David Attenborough stem>
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.