Verstek schaafmessen?

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
59
5
Wellicht een stomme vraag...

Ik heb een Robland K26 combi met een schaafgedeelte erop. Daarvoor heb ik een kop met wisselmessen. Nu ben ik overal aan het zoeken naar messen die verstek/ 45% kunnen. Die zijn volgens mij niet te krijgen of ligt dat aan mij? (Ik zie wel verstelbare koppen die het kunnen.)

Is het een slecht idee om verstek te willen doen met een schaaf? Het lijkt mij in theorie meer nauwkeurig dan met de zaag. Zeker over langere stukken hout? Waar zit mijn denkfout?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
wat bedoel je precies?
voor een schuine kant aan een lang stuk hout kan je de geleider van je vlakbank onder45 graden zetten en je hout over de schaaf halen.
dat heeft niets met je messen te maken.
 

jorisvh

Post veel
Met profiel nr 127 (40mm) kan je tot 20mm dikte onder 45 frezen.
1699090206228.jpeg

Best de bovenste helft gebruiken.
Zo kan het scherpe kantje niet onder de langsgeleider kruipen en kan je in een 2de pas corrigeren als je werkstuk niet volledig tegen de tafel gedrukt was.

Profiel 45gr over de volledige hoogte bestaat volgens mij niet. Zou ook een erg stevige afname worden.

Persoonlijk zou ik gewoon zagen als je zaag kantelbaar is.

Edit:
Ik heb een Robland K26 combi met een schaafgedeelte erop. Daarvoor heb ik een kop met wisselmessen.
Ik vermoed dat je frees / top bedoelt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mohr4Me

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
59
5
wat bedoel je precies?
voor een schuine kant aan een lang stuk hout kan je de geleider van je vlakbank onder45 graden zetten en je hout over de schaaf halen.
dat heeft niets met je messen te maken.
Oeps, sorry, ik bedoel de frees, niet de schaaf.

Ik heb het wel eens geprobeerd met de vlakbank maar krijg ik niet een goed resultaat. Uiteraard is dit techniek en oefenen maar ik merk dat het lastig is om de hoogte dan goed te houden omdat het hout de neiging heeft om naar beneden (met de onderkant van de geleider af) te glijden. Daarnaast kreeg ik er vaak een boog in bij lange planken. (wederom, oefenen/ techniek).

Instinctief lijkt het me makkelijker om de frees hiervoor te gebruiken omdat het hout dan niet afglijd en dus makkelijker te controleren is. Maar gezien hier geen wisselmessen voor te krijgen zijn vroeg ik me af of er hier nadelen aan zitten?
 

Mohr4Me

Actieve deelnemer
2 mei 2020
59
5
Met profiel nr 127 (40mm) kan je tot 20mm dikte onder 45 frezen.
Bekijk bijlage 137038

Best de bovenste helft gebruiken.
Zo kan het scherpe kantje niet onder de langsgeleider kruipen en kan je in een 2de pas corrigeren als je werkstuk niet volledig tegen de tafel gedrukt was.

Profiel 45gr over de volledige hoogte bestaat volgens mij niet. Zou ook een erg stevige afname worden.

Persoonlijk zou ik gewoon zagen als je zaag kantelbaar is.

Edit:

Ik vermoed dat je frees / top bedoelt?
Ik bedoel inderdaad de frees.

Met de zaag heb ik het probleem dat ik hem niet volledig 45graden lijk te krijgen. (Wellicht moet ik hem opnieuw instellen, hij gaat enkele graden in de min en niet volledig 45 graden).

Deze had ik gezien en niet bedacht dat je ook de helft kan gebruiken. Probleem is enigszins dat ik een plan met planken heb die 25mm zijn. Dan zou twee keer eroverheen kunnen maar dat lijkt me lastig in te stellen.

Mbt de afname zou ik alleen het laatste stukje langs de frees halen. Dus eerst grof met de zaag en dan pas langs de frees. Dan zou het mee moeten vallen toch?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Wisselmessen voor een flury freeskop hebben beperkingen met uitsteeklengte. Je wil niet dat de punt afbreekt. Ik heb voor dat soort werk een gebruikte freeskop gekocht, waar je de hoek van kan stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mohr4Me

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
standaard maar de hoek maakt niet die wordt door de mal bepaald.
je kan de lat er meerder keren door halen als dat nodig is om voldoende er af te krijgen
maar je kan ze ook even voorzagen
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Oeps, sorry, ik bedoel de frees, niet de schaaf.

Ik heb het wel eens geprobeerd met de vlakbank maar krijg ik niet een goed resultaat. Uiteraard is dit techniek en oefenen maar ik merk dat het lastig is om de hoogte dan goed te houden omdat het hout de neiging heeft om naar beneden (met de onderkant van de geleider af) te glijden. Daarnaast kreeg ik er vaak een boog in bij lange planken. (wederom, oefenen/ techniek).

Instinctief lijkt het me makkelijker om de frees hiervoor te gebruiken omdat het hout dan niet afglijd en dus makkelijker te controleren is. Maar gezien hier geen wisselmessen voor te krijgen zijn vroeg ik me af of er hier nadelen aan zitten?
Ik zou eerst op 45 graden zagen en de laatste 2 mm op de vlakbank of frees schaven. Als je alles weg moet frezen worden je messen snel bot.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Netjes onder 45° afwerken is een bewerking die niet altijd even evident is, zeker bij smalle stukken massief.
Als het de bedoeling is om het achteraf zonder zichtbare naad te lijmen moet de bewerking foutloos uitgevoerd worden.
MDF onder hoek zagen gaat vlot. Mijn ervaring met massief is iets minder.
Bij zagen moet je ervoor zorgen dat het werkstuk altijd goed tegen de geleider blijft. Vanzelfsprekend, maar naar mijn ervaring niet altijd evident. Ik heb de indruk dat stukken meer de neiging hebben om weg te lopen. Smalle stukken goed aandrukken gaat niet altijd goed omdat onder hoek de zaagbescherming over het werkstuk hangt.
Bij schaven op de vlakbank moet je het werkstuk eveneens goed en regelmatig aandrukken. De vlakbank is eigenlijk een machine om een voorbewerking uit te voeren, niet om af te werken.
Bij de verticale freesmachine is een perfecte afstelling noodzakelijk. Voorbij de frees is er slechts het scherpe randje dat tegen de aanslag druk. De aanslag moet zo afgesteld zijn dat die het gefreesde deel ondersteund. Anders krijg je een slag in het werkstuk. Scherpe rand zit ook bij voorkeur boven. Kan dit niet, dan moet de de tafel verhoogd worden met een plaat (MDF). Zit de scherpe rand onder, dan gaat hij onder de geleider kruipen.
En tot slot. Als je geen ervaring hebt met een verticale freesmachine is het opletten geblazen. Dit is de gevaarlijkste machine in de werkplaats. Een foutje wordt onherroepelijk afgestraft (met gevaar voor lijf en leden).
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
De slag op het laatste stukje is bij latjes bijna niet te voorkomen.
zelfs niet met een hulpstukje waarin je een 45 graden hoekje zet voor na de bewerking

het makkelijkste is voldoende overlengte
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.