Verslag van zelfbouw lintzaag geleiders INCA euro 260

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Een klein verslag over het maken van kogellager geleiding voor mijn lintzaag.

Na aanleiding van een eerder topic over lintzaaggeleiders hier een nieuw draadje om het andere niet te vervuilen.

Al een aantal jaar heb ik een mooie INCA euro 260 lintzaag staan die ik af en toe gebruik. Om eerlijk te zijn liet ik hem soms links liggen omdat het echte, perfecte afstellen mij nooit goed lukte. Voor bochtig werk o.i.d. was de afstelling voldoende maar de afstelling voor het herzagen vereist toch wat meer.

Een aantal technieken en filmpjes over afstellingen heb ik geprobeerd maargoed de INCA is al bijna 25 jaar oud en van aluminium waardoor hij voor mijn gevoel niet echt te vergelijken is modernere (kwaliteits) machines.

Na het “voor de zoveelste keer” afstellen leer je je machines steeds beter kennen en ontstond er een lijstje met kleine onvolkomenheden tegen die waarschijnlijk wel herkenbaar zijn. (iedere machine heeft z’n grenzen)
  • Een kleine wiebel in het bovenste wiel van ongeveer 1mm, overdreven gezegd een ovaal. Alsof het wiel te lang onder spanning heeft gestaan.
  • Bovenste geleiderarm die niet heel stabiel is. Weinig aan te doen zo bleek na het uit elkaar halen, het zit in het ontwerp.
  • Bovenste geleider zit met speling in de arm. Onderste geleider zit ook losjes in het huis.
  • Onderste achterlager kan niet ver genoeg naar achter bij gebruik van het breedste zaaglint. Opgelost door het gat in de aluminium behuizing met een 13mm metaalboor ongeveer 3 mm uit te boven waardoor de flens van het asje er in valt.
  • De geleide blokjes zitten (bij mij…) nooit evenwijdig aan het zaaglint en de geleide blokjes ondersteunen een breed zaaglint niet volledig. De blokjes zijn met een ijzervijl recht te krijgen maar slijten ook weer snel nadat je bochten hebt gezaagd. Hierdoor kan het lint z’n eigen richting kiezen.
Het laatste punt is onder andere op te lossen door de zij-geleiding met kogellagers te gebruiken, Romtools heeft hier een mooi product voor maar helaas passen ze niet op de kleinere lintzaagmachines.

Er zullen waarschijnlijk andere houtbewerkers zijn die het wel voor elkaar krijgen om een strakke zaagsnede te krijgen maar mijn geduld was op dus probeerde ik zelf geleiders te maken.

Een belangrijk vereiste was dat de originele geleiders gemonteerd moeten kunnen worden. Daarom moest de nieuwe geleider ongeveer dezelfde afmetingen hebben als het origineel om te passen.

Na wat passen en meten met oud ijzer en oude lagers had ik een idee en heb een eerste model gemaakt. Deze stond niet helemaal haaks op het zaaglint. Bij het maken van het tweede brak de draadtap… (eerst proberen daarna pas YouTube raadplegen) Je raad het al, drie keer is scheepsrecht.

Voor het aluminium blokje gebruikte ik een oude sluitplaat. Wat betreft gereedschap heb ik naast standaard spul een kolomboor met kruistafel en een tapset gebruikt. De kolomboor is van HBM dus je kan raden wat de precisie is van het freeswerk. De “zitting” voor de zeskantmoer is niet heel vlak maar voor dit werk goed genoeg.

Het resultaat mag er zijn hoewel ik toch echt een nieuw breed zaaglint nodig heb. In het eerder genoemde topic werd dit al gesuggereerd maar het blijkt toch echt dat er aan één kant de tanden beduidend botter zijn. Bij nader inzien komt dit waarschijnlijk doordat het lint er eens vanaf is gelopen en de metalen beschermkap heeft gehaald. Met het smalle (en scherpere) zaaglint is het resultaat geweldig. Het is gewoon geweldig om een stuk "fineer" van 1,5mm dik en 12 cm hoog te zagen.
Wel moet ik nog een goede stevige geleider maken omdat het origineel niet stabiel genoeg is. Kortom, een hele verbetering en de moeite waard. Hoewel de zaagsnede kaarsrecht is, is het oppervlag nog vrij ruw. Waarschijnlijk moet ik eens een fijner zaaglint proberen. Ik ben benieuwt naar jullie ervaringen.

Hieronder een foto verslag.

De basis, aluminium sluitplaat

20210227_141256.jpg20210227_141300.jpg

Tappen en opnieuw beginnen.
20210227_142659.jpg20210227_144009.jpg

En aan de verkeerde kant boren.....
20210227_152223.jpg

Uitfrezen "zitting"
20210227_154802.jpg

Uitboren onderste achterlager
20210313_135713.jpg

• Leuk
Waarderingen: JonasLa

erwin1962

Nieuw lid
30 jul 2022
1
0
Epe
Wat een mooi en duidelijk artikel Arjen. Ik ga volgende week op pad om eenzelfde lintzaag te kopen en met deze heldere informatie van jou zie ik ineens veel minder beren op de weg. Dank je voor de moeite die je hebt genomen om andere klussers te helpen! TOP!

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Een kleine update naar aanleiding van dit project.
Er zat een gammel en kleine geleider bij de zaagtafel. Voor het herzagen wilde ik een stevig model hebben wat ook nog te stellen is. Door het kleine boutje kan de geleider evenwijdig aan het lint gezet worden. Voor het mooie had hij aan de voorzijde 4cm langer moeten zijn. De achterzijde word met een snelspanklem vast gemaakt. Alles gemaakt van reststukken 12mm trespa/hpl. De eerste test was positief, lekker stabiel. Volgende onderdeel is een aandrukstuk, ideeën zijn welkom....Resaw fence Inca euro 260 (1).jpgResaw fence Inca euro 260 (2).jpgResaw fence Inca euro 260 (3).jpgResaw fence Inca euro 260 (4).jpgResaw fence Inca euro 260 (5).jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.