Verschillen Bosch OFA rail en 'gewone' rail

ReinderB

Nieuw lid
9 aug 2018
6
4
Groningen
Beste mensen!
Ik ben in het bezit van tweemaal een 1600FSN rail van Bosch voor de cirkelzaag. Nu wil ik binnenkort een kast maken en kwam ik erachter dat er ook een OFA rail bestaat met het 32mm gatenrij systeem in de rail. Waarom ze dat niet standaard bij elke rail doen snap ik ook, dan verdienen ze er minder aan.

Maar nu heb ik het idee om door een CNC machine de gatenrij na te maken in mijn eigen rails, volgens mij is de breedte van beide hetzelfde. Maar is er misschien iemand die mij de breedte van zijn of haar OFA rail door kan sturen samen met de afstand van de beide zijkanten van de gaten vanaf de zijkant van de rail?

Dus afstand zijkant rail tot binnenkant gat + zijkant rail tot buitenkant gat. Dan kan ik de gaten in mijn FSN rails hetzelfde laten frezen (hoop ik)

Alvast bedankt!

Groeten Reinder
 

ReinderB

Nieuw lid
9 aug 2018
6
4
Groningen
Heel hartelijk dank voor de extreem duidelijke foto's!!!
Nog 1 extra vraagje die ik net bedenk aan de hand van de foto's, wat is de doorsnede van de gaten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
wat is de doorsnede van de gaten?
ik ga het gras niet voor de voeten van @bruine_beer wegmaaien
wacht dus op zijn antwoord
je kan een dubbelcontrole doen door de diameter van de pin te meten die aan je gatenrijhulpstuk zit
ik veronderstel dat het werkingsprincipe hetzelfde is als bij de lr32 van festool die ik heb
daarbij verschuif ik het hulpstuk telkens naar het volgende gat, waar de pin precies in valt
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Heel hartelijk dank voor de extreem duidelijke foto's!!!
Nog 1 extra vraagje die ik net bedenk aan de hand van de foto's, wat is de doorsnede van de gaten?
Hoi, de diameter van het gat is 4.2mm. Het boor van 4.2mm dat ik gebruik om te boren om nadien M5 te tappen past er "spannend" in. De laatste foto zou dus 27.8 moeten tonen (32 mm - 4.2). Ik heb opnieuw die afstand gemeten met het dunste puntje van de schuifmaat en dan geraak ik inderdaad tot 27.84 ;-).

Het middelpunt van de gaten tot de zijkant is dus 16 mm. En dat klopt want ik heb de OFA van 80 cm en die van 160 cm ooit aan elkaar gemaakt en dan liep de 32mm rij netjes verder. => dat betekent ook dat de afstand op foto1 en foto3 13.9mm moet zijn (16mm - helft van 4.2=2.1mm).

Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

ReinderB

Nieuw lid
9 aug 2018
6
4
Groningen
Nogmaals ontzettend bedankt,
Als het allemaal lukt maak ik foto's van het proces en zal dat hier delen.
Mocht het niet lukken dan maak ik ook foto's en zal ik het delen, maar wel iets minder enthousiast 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: bruine_beer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.