Verschil(len) Bessey REVO KRE en REVO KREV

Hopster

Actieve deelnemer
23 dec 2023
46
5
Kop van Noord Holland
Ik ben van plan binnenkort m'n eerste 2 goede corpusklemmen te kopen. Ik kijk al een tijd naar de Bessey REVO KRE en de REVO KREV modellen.

Het enige verschil dat ik tussen de twee heb kunnen vinden is dat bij de KREV de klemmende delen op de metalen geleider zijn te verschuiven zodat je het werkstuk in het midden van die geleider kunt zetten. Maar is dat het enige verschil of zie ik iets over het hoofd?

Laatst bewerkt:

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.706
942
Moordrecht

Als je ze toch wil kopen: zie link..

• Leuk
Waarderingen: Hopster

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.394
1.097
Enschede, Twente
De KREV met de verschuifbare kop is handig omdat je met een overmaat klem toch een kleiner object kunt klemmen zonder de boel in onbalans te krijgen. Oftewel de boel kiept minder snel om en je hoeft geen hele serie klemmen in verschillende maten te hebben. Ze zijn wat meer universeel, dus.
Of je dat de meerprijs waard vindt is de vraag aan jezelf. En je portemonnee.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
215
74
Ik vind een van de grootste nadelen van KREV ten opzichte van KRE dat de klemmen niet op de kop kunnen worden gezet doordat de geleidestang een stukje uitsteekt. Dat maakt het lastig om als je veel panelen klemt deze ruimtebesparend rechtop de laten staan zoals in deze foto op het voorblad van hun catalogus:

1762415022255.png

Ik heb in het verleden KREV klemmen gekocht, maar ik denk dat ik voor volgende aanschaffen (je hebt nooit klemmen genoeg) toch maar KRE in plaats van KREV koop.

jorisvh

Post veel
De klemmende bek kan er altijd af. De “vaste” bek kan je enkel bij KREV verschuiven en verwijderen.

Ik vermoed het mogelijk is om bij 2 KREs de klemmende bek eraf te halen, bij 1 die er omgekeerd terug op te zetten en dan de 2 te koppelen. Dan heb je een klem met op de uiteinden 2 vaste bekken en in het midden 1 verschuifbare klemmende bek. Klembereik is dan een stuk minder zijn dan de som van de 2 apart en het ziet er wat vreemd uit maar ik zie niet waarom het niet zou kunnen. Heb het wel nooit geprobeerd.

Ik koppel soms KREV150+KREV150 maar vaak ook KREV150+KRE80.
Heb zelfs al eens 2xKREV150 + KRE80 gedaan toen ik weer eens een te groot meubel aangepakt had (van 1 KREV hou je dan alleen de stang over).

• Leuk

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
250
99
Zaanstreek
Nu ik de afbeelding van @jmartens hierboven zie lijkt het me dat die KRE's ook te verlengen zijn maar dan alleen door de schuivende kop eraf te halen, en bij de KREV's dat te doen is met beide koppen. Klopt dat?
volgens mij wel inderdaad. je gebruikt dan 2 tangen, de eerste haal je de schuivende kop er helemaal vanaf, de tweede moet je de schuivende kop omdraaien. Dan klem je tussen vaste kop van 1, en schuivende van 2.

• Leuk

de-hout-amateur

Actieve deelnemer
24 mei 2024
74
33
Het hoge noorden
Zoals ik het nu een beetje voor mij heb is die KREV een betere keuze wanneer je maar max 4 klemmen gaat kopen i.v.m. variabiliteit. Maar wat @jmartens benoemd v.w.b. dat de KREV niet op de kop kan staan is dat wel een klacht wat ik meer zie op het internet, daar moet je dan mee leven.
Volgens mij kan je Bessey wel goed scoren met Black Friday bij Amazon.

Ben totaal geen ervaren persoon op het gebied van klemmen dus ik hoor graag iemand met ervaring.

• Leuk

jorisvh

Post veel
Tja, wat je best koopt hangt vooral af van wat je wil maken.

Voor mij is 1m het omslagpunt.
Korter —> KRE
Langer —> KREV
Zo heeft bessey het ook ongeveer bedacht.

De KRE125 zou ik persoonlijk niet kopen.
Als je die op een korpus van 60 zet wordt het instabiel.
Maar als je de hele tijd tafels van 1m20 breed gaat maken is die weer perfect.

Als je ze vooral als korpusklem gaat gebruiken, is 60 of 80cm wellicht voldoende, KRE dus.

Ik stel regelmatig grote panelen samen van 100-150x200-300cm. Die ga ik sowieso niet op hun kant aan de kant zetten als ze in de klemmen zitten en daar is KREV perfect voor.

Ik heb 4xKRE80 en een set 4xKREV150 met alle accessoires.
Ook 4xKRE30. Ooit gescoord bij een Amazon gekte. Ik gebruik ze wel om bvb tafelpoten samen te stellen maar zou ik niet opnieuw kopen.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
215
74
Zoals ik het nu een beetje voor mij heb is die KREV een betere keuze wanneer je maar max 4 klemmen gaat kopen i.v.m. variabiliteit. Maar wat @jmartens benoemd v.w.b. dat de KREV niet op de kop kan staan is dat wel een klacht wat ik meer zie op het internet, daar moet je dan mee leven.
Ook daar is natuurlijk wel weer een oplossing voor, brede lat met juiste hoogte onder de koppen leggen zodat de nok van de vloer is, maar het is allemaal net even extra moeite.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.