verschil in opleidingen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik overweeg om een jaar opleiding tot meubelmaker te gaan volgen. Gewoon leuk om totaal iets anders te doen naast mijn reguliere baan en wie weet kan ik er meer mee dan alleen hobby. Het valt me wel op dat de prijzen enorm verschillen.

Bij de Schrijn kost zo'n jaar 5.450,00 voor 1 dag in de week. In totaal 40 dagen. Een aardig bedrag en dan moet ik 4 dagen in de week gaan werken.
Mocht mijn werkgever dat prima vinden, dan lever ik ook netto per maand nog in.

Iemand hier wees me op Syntra in Belgie en daar kost een cursusjaar 360 euro voor 1 avond in de week. Verder nog 45 euro voor handboeken en 120 euro voor materiaal.
Al met al een heel stuk minder.

Iemand enig idee waarom de prijzen zo uiteen lopen en het in belgie zo veel goedkoper is/lijkt?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik heb geen ervaring met dergelijke opleidingen. Wat ik wel vaker hoor, is dat het vaak neerkomt op een eerste theoretisch gedeelte, en daarna mag je gewoon aan een eigen project werken met ondersteuning door de docent. Ik zou hopen/vermoeden dat bij zo'n dure opleiding eerder wordt gewerkt met een compleet opleidingspakket, waar je x aantal technieken worden aangeleerd. Anders lijkt zo'n opleiding meer op een werkplaats huren dan wat anders.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
In Belgie worden de opleidingen veel meer gesubsideerd, waardoor ze zoveel goedkoper zijn. Hou er wel rekening mee dat dergelijke aanbieders in de grensstreek vol zitten met Nederlanders en dat de vraag het aanbod overstijgt. Dat betekent dat je waarschijnlijk 1 of meerdere jaren moet wachten voordat je daadwerkelijk de lessen mag gaan volgen. Hou ook rekening of en wanneer je een diploma krijgt.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De Schrijn is een private onderneming zonder overheidssubsidie Syntra is gesubsidieerd door de Belgische overheid.
Bijvoorbeeld stads werkplaatsen hebben (Groningen Utrecht) bieden ook cursussen aan (tussen de 20 25 deelnemers)tegen lage kosten voor een deel zijn deze bekostigd door gemeenten.
Bij de Schrijn kun je ook cursussen volgen 10 lessen.
Ik zelf geef ook aan kleine groepen max 5 personen een basis cursus meubelmaken
(16 lessen a 3 uur kostprijs € 750,-).

En geef ik op verzoek workshops van een dag oa schaven, hakken, slijpen van zaag, beitel, schaafmes, haalmes etc.
en inzicht in het hout wat kan wel wat kan niet, aftekenen/paren van hout en een stukje eigen veiligheid, ergonomie.
Dit zijn specifieke workshops een op een maatwerk dus. Kostprijs voor een dag inclusief lunch en koffie/thee €195,-

Maar het HMC (amsterdam, rotterdam) bieden ook cursussen aan op de zaterdag van een jaar tot 3 jaar.

groetnis, Roeland
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Een diploma zou natuurlijk mooi zijn uiteindelijk maar het gaat er mij ook om, om lekker met wat anders dan IT bezig te zijn. Of het met zo'n basisdiploma interessant is om de IT uit te gaan weet ik niet. Waarschijnlijk kan je dan beter misschien iets voor jezelf eerst erbij starten.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Of het met zo'n basisdiploma interessant is om de IT uit te gaan weet ik niet.
Haha.... niet als je er in financieel opzicht naar kijkt.
Leuk voor erbij maar verder niet, wel iets heel anders natuurlijk.

In NL heb je de keuze uit opleidingen in het meer amateuristische (eigenlijk meer gewoon een paar dagen/avonden lekker bezig zijn) naar de wat meer professioneel ingestelde opleidingen zoals die van de Schrijn en het HMC. En alles op redelijk commerciële basis dus je betaald best fors. Beiden bieden mogelijkheden in de middag/avond of op zaterdag dus met een beetje flexibiliteit is het ook met werk wel te combineren.

Bij de Schrijn staat een basis machinale omgeving, bij het HMC staat eigenlijk alles wat je maar kan bedenken..... en bij beide ligt in het begin de nadruk op de basis (hand) vaardigheden en daarna op het machine gebruik. Bedenk vooraf dus wel wat je wilt. Mocht je thuis aan de slag willen op een beetje niveau dan loopt het wat betreft kosten ook dan best op.

In BE zijn er inderdaad nog wat gesubsidieerde dingen te vinden. Scheelt een gigantisch bedrag maar over de kwaliteit kan ik weinig zeggen. Als de reistijd te doen is en je komt ingeschreven dan is het altijd de gok waard natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Twdi, in Maaseik valt het meestal wel mee om in geschreven te geraken. En ja , er zitten meer Nederlanders dan Belgen. Toen ik er enkele jaren geleden , een verplaatsing van 85 km enkel, voelde ik mij een beetje les volgen in het buitenland. Maar de werkplaats uitrusting is zeer goed en er wordt in gegaan op persoonlijke vragen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik heb geruime tijd geleden de eerste drie cursussen bij de schrijn gedaan. IK was er dik tevreden over. Je kreeg geen uitleg over het machinale gedeelte dat was onderdeel van een andere cursus. Prijzen weet ik niet meer. Wat mij wel opviel was dat het over grote deel van de cursisten hoog opgeleid waren en niet met hun handen werkten. Niets mis mee dat scheelt weer een hoop plat gedoe. Succes met je keuze.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
100- euro voor een dag cursus is nog steeds geen geld. Wil ik een dag cursus volgen, kost me dat gewoon 900- ex btw. Enig verschil is dan dat de cursussen die ik volg meestal op HBO niveau liggen. Anderzijds heb ik geen grote ruimte vol met houtbewerkingsspullen nodig.
 

Manette

Nieuw lid
26 dec 2019
13
3
Ik volg op dit moment de jaaropleiding bij de Schrijn. Het is een rib uit mijn lijf, maar ik ben erg tevreden. In deze cursus komt zowel handmatig als machinaal werken aan bod. De groep bestaat uit maximaal 9 cursisten zodat eenieder met zijn of haar leervragen aan bod komt. De instructies zijn heel zorgvuldig. Bij het lespakket hoort een 40-tal lesdagen, een aantal gereedschappen (waaronder een Japanse trekzaag, een blokschaaf en 4 beitels, en een houten hamer maak je vrij snel zelf), en een uitgebreide map. Een zeer prettige leeromgeving, aanrader!
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Zaterdag jl een goed gesprek gehad van ruim een uur met een docent van Syntra. Zijn verhaal klonk erg goed en eigenlijk kwam het er op neer dan ik de opleiding net zo goed in Neerpelt kan volgen. De reistijd is voor mij hetzelfde.

Direct ingeschreven voor de opleiding in september en vandaag de bevestiging gehad. Ben erg benieuwd. Het is wel een koopje tov Nederland.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Zaterdag jl een goed gesprek gehad van ruim een uur met een docent van Syntra. Zijn verhaal klonk erg goed en eigenlijk kwam het er op neer dan ik de opleiding net zo goed in Neerpelt kan volgen. De reistijd is voor mij hetzelfde.

Direct ingeschreven voor de opleiding in september en vandaag de bevestiging gehad. Ben erg benieuwd. Het is wel een koopje tov Nederland.
Welke opleiding ga je uiteindelijk volgen?
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Welke opleiding ga je uiteindelijk volgen?


In Neerpelt. Dat is het gunstigst voor mij.
De docent had een goed verhaal. Op een ambachtelijke manier met gereedschap wat je thuis ook makkelijk kan hebben meubels maken. Er wordt ook aandacht besteedt aan CAD tekenen en ontwerp. Dat stond me ook aan.

Voor deze prijs is het als hobby ook nog leuk te doen.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter

In Neerpelt. Dat is het gunstigst voor mij.
De docent had een goed verhaal. Op een ambachtelijke manier met gereedschap wat je thuis ook makkelijk kan hebben meubels maken. Er wordt ook aandacht besteedt aan CAD tekenen en ontwerp. Dat stond me ook aan.

Voor deze prijs is het als hobby ook nog leuk te doen.
Ken het opleidingscentrumin Pelt niet , weet wel dat het samen met Maaseik zit. Nu Maaseik is keigoed. Ik zou er onmiddellijk opnieuw aan een opleiding beginnen.
Veel succes en misschien komen we elkaar er wel eens tegen
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Volgens de docent zou het in Pelt nagenoeg hetzelfde zijn alleen zou Maaseik meer machines hebben. De docent wist niet of er in Maaseik ook les gegeven wordt in het maken van ronde vormen. Dat doet hij in ieder geval wel. Maar dat is niet voor het eerste jaar. Hij heeft wat foto's laten zien van werkstukken. Ik werd er wel blij van :)

Jammer dat ik niet fysiek kon gaan kijken maar in september komt er als het goed is nog een normale opendag. Dan ga ik sowieso kijken. Mocht ik dan besluiten dat het toch tegen valt, kan ik voor aanvang van de eerste les nog kosteloos annuleren. Dat is in NL ook wel wat anders weet ik inmiddels uit ervaring, ook als een cursus niet voldoet aan de beschrijving :)
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
149
45
Zaterdag jl een goed gesprek gehad van ruim een uur met een docent van Syntra. Zijn verhaal klonk erg goed en eigenlijk kwam het er op neer dan ik de opleiding net zo goed in Neerpelt kan volgen. De reistijd is voor mij hetzelfde.

Direct ingeschreven voor de opleiding in september en vandaag de bevestiging gehad. Ben erg benieuwd. Het is wel een koopje tov Nederland.
Veel plezier. Ik heb bjina het eerste leerjaar in Maaseik (nog een aantal inhaallessen na de zomer ivm Corona) en het bevalt mij uitstekend.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Volgens de docent zou het in Pelt nagenoeg hetzelfde zijn alleen zou Maaseik meer machines hebben. De docent wist niet of er in Maaseik ook les gegeven wordt in het maken van ronde vormen. Dat doet hij in ieder geval wel. Maar dat is niet voor het eerste jaar. Hij heeft wat foto's laten zien van werkstukken. Ik werd er wel blij van :)

Jammer dat ik niet fysiek kon gaan kijken maar in september komt er als het goed is nog een normale opendag. Dan ga ik sowieso kijken. Mocht ik dan besluiten dat het toch tegen valt, kan ik voor aanvang van de eerste les nog kosteloos annuleren. Dat is in NL ook wel wat anders weet ik inmiddels uit ervaring, ook als een cursus niet voldoet aan de beschrijving :)
Ja wanneer de uitgebrande werkplaats terug in orde is zal je ver moeten rijden om meer machines in alle soorten samen te vinden.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
149
45
Ja wanneer de uitgebrande werkplaats terug in orde is zal je ver moeten rijden om meer machines in alle soorten samen te vinden.
Als je die in Maaseik bedoelt, die is al weer even hersteld en in gebruik en ook zonder die werkplaats staat er enorm veel apparatuur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.