Verschil in blokkeer-mechanisme bij F-lijmklemmen

The Boktor

Post veel
2 mrt 2016
921
46
Kent iemand de voor- en nadelen tussen de gewone F-lijmklem, deze:
Screenshot_20191120-173916.jpg




En deze met plaatjes-blokkering:
Screenshot_20191120-172840.jpg
Screenshot_20191120-172740.jpg


En dan bedoel ik het verschil in blokkeer-mechanisme op de lange stang.
(Dus dat plaatjesmechanisme maar dan op een F-klem).

Ik kan beide kopen voor dezelfde prijs. Welke zouden jullie kiezen?
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Post veel
2 mrt 2016
921
46
Misschien moet ik de vraag wat anders stellen:
zijn er mensen hier die slechte ervaring of wat minder goede ervaring hebben met één van beide blokkeer-mechanismes?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
291
76
Enschede
Ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld? Beide klemmen hebben een vergelijkbaar klem mechaniek, alleen de bek van de tang is anders.
Het is niet zo dat je met een F-klem meer contact oppervlak hebt ofzo.
Daarnaast als je iets zoekt. Goeie (dus vaak ook duurdere) klemmen hebben mij al een hoop frustratie gescheeld tov goedkope
 

The Boktor

Post veel
2 mrt 2016
921
46
Het gaat mij niet om de vorm van de bek, maar om de wijze waarop ze op de lange glijstang zichzelf vastzetten
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
103
5
Die “kitspuit” klemmen krijgen vaak braampjes op de stang waardoor ze na verloop van tijd niet meer soepel glijden. Ik koop ze niet onder meer daarom. Met buisklemmen heb ik dat nog niet gezien.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
291
76
Enschede
Ik vind die van bessey en irwin wel goed en gaan bij mij al jaren mee, maar die "quick grip" stijl zou ik never nooit kopen in een goedkope variant.
De traditionele F-klem is bedoeld om een hele boel meer kracht te kunnen zetten dan zo'n quick grip en komen ook met hele grote bokken om veel lengte te kunnen overbruggen.
Een buisklem is juist weer bedoeld om (betaalbaar) grote lengtes te kunnen overspannen en zijn niet kappot te krijgen (die van bessey iig).

In alle gevallen, als je ze gebruikt waar ze voor zijn bedoeld zijn ze allemaal erg betrouwbaar ook in het blokkeermechanisme.
Voor de F-klem heb ik wel veel verschillende kwaliteiten gezien in statpjes dat ie aangrijpt, hoe makkelijke die verstelbaar is en slijtage op de stang.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
291
76
Enschede
Nah, je hebt niet altijd 7000N nodig wat mij betreft en dan is een quick clamp van 1000N genoeg en een stuk praktischer als je vaak iets los en vast moet doen.
 

The Boktor

Post veel
2 mrt 2016
921
46
Veel belangrijker dan het type grip op de stang is de klemkracht van een klem. Kijk bij de twee types naar de max klemkracht en laat de sterkste winnen:D

Zelf een kracht/klem/duurtest doen met twee type F-klemmen die je niet in je bezit hebt..... best wel een ingewikkelde opgave... :p
 

The Boktor

Post veel
2 mrt 2016
921
46
Welke site bedoel je?

Afgezien ik niet precies begrijp naar welke site je refereert waar beide klemmen te zien (zouden?) zijn, lijkt het me sterk dat ze ook nog eens zouden aangeven welk van mijn 2 bedoelde types langer mee zou gaan (oftewel welk mechaniek niet slijtvast/gebruiks(on)vriendelijk zou zijn. Zoals Bernard43 bijvoorbeeld al melde: braampjes).


Misschien ter verduidelijking: Beide voorgenoemde F-klemmen heb ik gewoon in een winkel (zonder webshop) zien liggen. Verder geen gegevens beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Oeps, dacht dat het om Bessey klemmen ging. Die geven voor al hun types de max klemkracht per mm2.

Wat je vraag betreft in je eerste post, foto1 laat een klassieke spanklem zien, nog altijd de beste, MAAR, dan moet het wel een goed merk van klemmen zijn.
Bij veel van die Chinese namaak buigt de stang veel te veel door als ze wat langer zijn.
Klemmen met één plaatje zijn amper goed om even een stukje vast te klemmen, spankracht is minimaal.
Buisklemmen met meerdere plaatjes zijn veel beter, de klemkracht is vergelijkbaar met de klassiek uitvoering. Hier is de gasbuis de beperkende factor.

F-klemmen met meerdere plaatjes gaan ongeveer hetzelfde presteren al de gewone uitvoering, er is enkel meer risico op beschadiging van de stang. De plaatjes "graven" zich in de stang. Er ontstaan dan bramen. Qua gebruiksgemak is er bij F-klemmen met plaatjes geen meerwaarde ten opzichte van de vertrouwde uitvoering. Beide verstellen even snel.

HET verschil bij klemmen word gemaakt door de bouwkwaliteit, een gerenomeerd merk gaat sowieso een leven lang mee, goedkope(ere) Chinese zooi gooi je na een paar jaar gefrustreerd bij het oud ijzer.
 

The Boktor

Post veel
2 mrt 2016
921
46
Bedankt voor de gedetailleerde en goed beargumenteerde reactie. Hier kan ik wat mee.

Ik had beide typen gezien bij Cranenbroek. Ik meen me te herinneren dat ze uit Duitsland kwamen. Ik heb de 120 á 150cm in het vizier.
Iemand ervaring met deze?
Mijn voorkeur gaat nu in ieder geval naar de normale uitvoering zónder die (3?) plaatjes.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
291
76
Enschede
Als je grote lengtes (>1000mm) wilt overspannen dan gaat mijn voorkeur uit naar buisklemmen of t-track (maar is duur).
voor de rest een goede set f-klemmen in verschillende lengetjes ,al dan niet die ratel variant die hierboven werd genoemd, en een aantal quick clamps als het niet zo stevig hoeft, maar wel snel en makkelijk.

Daarnaast nog de specialistische klemmen, zoals band clamps en C-clamps en je bent helemaal het mannetje :p
 

The Boktor

Post veel
2 mrt 2016
921
46
Onlangs al 4 pijpklemmen van Baptist aangeschaft voor de lange lengtes, 2 á 3 meter. Daarnaast wil ik nog een zestal kortere van 120 a 150cm. Pijpklemmen worden dan te duur voor alles. Met de combinatie van 4x pijp en 6x F kan ik lekker vooruit. Verder al tig iets kortere F's in het bezit.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
1.105
39
kitspuit of quick fix klemmen kan je met 1 hand vastzetten en je kunt iets er over de hele lengte van de klem naar elkaar toe trekken.

ouderwetse klemmen zijn sterker maar de lengte van het schroefdraad beperkt de maximale verplaatsing
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.