Verschil Creusen slijpmachine

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.648
636
In dit bericht werd geschreven dat een tweedehands Creusen, zelfs als je hem krijgt, een dure zaak wordt ' afgewogen tegenover een nieuwe machine, als je de stenen moet vervangen.
Jij zou best een witte steen korrel 60 of 80 aanschaffen voor gehard gereedschapsstaat en een steen , ook korrel 60 of 80 voor HSS ( draaigereedschap) en spiraalboren. Steeds in de juiste breedste en met een asgat van 15 mm of een asgat 32 met reducties naar 15 mm. De stenen hebben steeds een diameter van 175 mm en zijn 25mm breed.
Gaat wel wat kosten en je zal er een beetje moeten naar zoeken.

Een CBN van 175 is te vinden , maar ook daar zal wat langer naar gezocht moeten worden. Bij Wiedemann hadden ze die.

CBN Schleifscheibe 175mm Durchmesser 30mm Breite - Wiedemann Werkzeuge
Ook daar de reductie's niet vergeten.

ze hebben er ook witte en groene stenen 175mm, 25 mm breed. Eerst mailen of je de reductie van 32 mm naar 15 mm erbij kunt hebben.

Je moet wel eerst nagaan of lengte van de as en de protectie rond de stenen ( wielhuizen?) de montage van een 30 mm CBN met zijn bijhorende reductie - flenzen toelaat .

Op mijn 175 mm Hanning zou dat geen probleem zijn. Een 40 mm zou er niet op kunnen.

Weet wel dat de omtreksnelheid van de CBN op een 175 sneldraaiende machine (jouw en mijn machine) hoger is dan wat de fabrikant als ideaal voorschrijft. Op dit forum werd vroeger daar al eens informatie gezet over het gebruik van een CBN op een sneldraaiende 200 mm machine, die een nog grotere omtreksnelheid heeft.

groeten
Ornament
houtsnijden.eu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.863
3.471
Ik kocht ook een lotje slijpmachines. Daar was er ook een bij van 175mm. Ik heb de kappen er afgehaald, er 2 gebruikte 200mm schijven op gezet en ze even op maat gemaakt met een goedkope diamantkomslijper op de slijptol. Daarna de kappen er weer op en klaar. Wel even adembescherming gebruiken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.