Vers gezaagde eik aangetast

eddyp

Nieuw lid
20 okt 2015
12
0
Beste Leden,

Ik ben momenteel bezig met het maken van een eiken overkapping. Eén van de balken die dienst moet doen als ankerbalk is volgens mij aangetast door een soort schimmel / rot (Ik ben een leek op gebied van hout). Ik heb de indruk dat dit ook aan de buitenkant zichtbaar is (rood aangegeven op de foto). Nu vraag ik mij af of deze wel bruikbaar is? Het gaat om een balk van 6 meter lang en is 20 cm x 20 cm.
Mvg Eddy
detail2.jpg
detail.jpgbuitenkant.jpg
 
  • Wow
Waarderingen: bakkiet

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Trug brengen, die balk is niet goed (sterk) genoeg om te gebruiken.

Dit is wat gebeurd als een boom slecht word en dan hol word doordat het hout wegrot, boom blijft dikwijls toch in leven omdat het oude hout niets doet om in leven te blijven, alleen het buitenste van een boom brengt het sap en sugars etc naar de top voor de bladeren en knoppen zaden enz., maar de boom kan te zwak worden om sterke wind te trotseren en waait om of breekt af, bij twisting kan het scheuren veroorzaken zoals die te zien lijkt te zijn in je laatste foto.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Zoals Leo aangeeft: die balk is gewoon rot. Nauwelijks geschikt als brandhout.
Zulk een slecht stuk hout zou niet door een controle mogen komen bij de leverancier.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.