verlijmfrees 8 of 12 mm schacht

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Goedemorgen Houtbewerkers,

Ik moet een fikse partij eiken planken verwerken tot panelen van plm. 22 mm dikte en zou ze daarvoor graag voorzien van een verlijmprofiel (of hoe je zoiets ook noemt), zodat ik ze niet helemaal koud hoef te verlijmen en de planken in het vlak gefixeerd zijn. Nu zie ik verschillende verlijmfreesjes maar het merendeel heeft een 12 mm schacht en mijn OF1010 heeft een 8 mm schacht. Ga ik dit redden met een 8 mm freesje of kan ik hier beter een wat grotere diameter voor nemen (ik heb geen bezwaar tegen de aanschaf van een dikke frees voor in een freestafel ;-))? Wie heeft er verder ervaring met dit soort freesjes en is een bepaald merk dat eruit springt?

Groeten en alvast bedankt,
Hans
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hoi houthans,

ik gebruik 2 verschillend verlijm frezen, 1 12mm voor 90 graden en panelen en de ander voor alleen panelen.
als je ook 90graden wil doen zou ik zeker de 12mm kiezen, omdat je best veel materiaal in 1 keer weg haalt.
voor de paneelvariant is dat minder critisch, maar 12mm is altijd stabieler.

333250B3-59B7-4F51-82DE-AADFC37CD7BB.jpg504198C8-4BCC-4423-A2E6-9E0A433419FD.jpg

Gr. John
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha John,

Dank hiervoor. Ik ga er nog even op broeden, maar 12 mm lijkt me wel beter.

Groeten,
Hans
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Voor dit werk heb je sowieso een freestafel nodig. Een OF1010 is 1000W, dat is best weinig voor verlijmfrezen. Terecht dat die machine dus alleen maar een 8mm schacht heeft. Beter een sterkere machine aanschaffen dus.
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Hoi houthans,

ik gebruik 2 verschillend verlijm frezen, 1 12mm voor 90 graden en panelen en de ander voor alleen panelen.
als je ook 90graden wil doen zou ik zeker de 12mm kiezen, omdat je best veel materiaal in 1 keer weg haalt.
voor de paneelvariant is dat minder critisch, maar 12mm is altijd stabieler.

Bekijk bijlage 96787Bekijk bijlage 96788

Gr. John

Welk merk freesjes gebruik jij? En heb je een idee bij de standtijd van scherp blijven? Ben in onderzoek naar deze frezen en zoals met alles heb ik dure en minder dure gevonden. Heb wat van Ecotools gebruikt maar ben hier niet echt happy mee. Slechte lagers en korte standtijd. Heb nu een aantal veel gebruikte frezen gekocht met wisselplaten.

groet, Marcel
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik gebruik cmt, die bevalt mij goed.
exacte stadtijd weet ik niet. Ik weet wel dat het een stuk langer mee gaat, en de lagers lopen niet stuk zoals bij ecotools.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Voor dit werk heb je sowieso een freestafel nodig. Een OF1010 is 1000W, dat is best weinig voor verlijmfrezen. Terecht dat die machine dus alleen maar een 8mm schacht heeft. Beter een sterkere machine aanschaffen dus.

In termen van goed - beter - best heb je gelijk en is de vraagsteller het best geholpen met een zwaardere oplossing dan 8 mm. Neemt niet weg dat je voor enkel gebruik ook prima vooruit kunt met iets wat je al hebt. Voor 25 mm houtdikte zou ik die OF 1010 gebruiken. Ik heb hem hem trouwens onder een Festool Basic tafel hangen waar ik aardig mee uit de voeten kan.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Altijd de dikste as pakken die je machinaal aankan.
Dunner geeft altijd meer vibratie/flex
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Op een 1/2" schacht heb ik een (Trend) M8 stack met verlijmvingers, dan kun je aanpassen tussen 18mm en 36mm. Loopt heel mooi. Ik heb van Trend ook een 90 graden frees van 86mm dia. Was heel erg duur, maar erg goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.