Verlijmen beuken multiplex

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Hoi,

Toch even hier navragen voordat ik er aan begin.
Ik ben bezig met het maken van een modulair klimrek voor onze dochter van bijna 1.
Daarbij moet ik twee delen multiplex van beuken op elkaar verlijmen. De delen zijn 10 en 18 mm dik, en vrij vlak maar nèt niet helemaal, met name de 10 mm niet.
De delen dienen exact op elkaar te komen zonder te verschuiven ten opzichte van elkaar.
Het is schoon werk dus ook lijmresten zijn niet wenselijk.
Verdere mechanische bevestiging is er niet (of nauwelijks).

Hoe vlieg ik dat het beste aan?
Welke lijm is hier beter voor geschikt, of kan ik gewone houtlijm gebruiken?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Gewone houtlijm is goed genoeg. Als je het verschuiven tegen wil gaan kan je er een paar kleine spijkers inslaan op 1 te lijmen deel. Knip deze vrij vlak met het oppervlak af en plaats het andere deel erop. Zo kan het niet meer verschuiven en het kleine stukje spijker drukt met lijmklemmen wel weg in het andere deel. Lijm wat eruit komt met klemmen meteen met een vochtige doek wegvegen. Of eventueel overmaats maken, en na het lijmen op maat zagen als dat mogelijk is.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Dat zijn een paar handige tips bedankt.
Ruimte voor een spijkertje is er wel.

De delen zijn wel al op maat maar moeten daarna nog een afgeronde hoek krijgen en een date met de schuurmachine.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dan zal je weinig last van de lijm hebben als je die gelijk weghaalt. Even schuren en je krijgt het spiegelglad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.