Verlijm fout herstellen

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
Ik ben bezig met het maken van een smetplank. Hiervoor heb ik uit een schaaldeel essen hout een aantal latten van 90mm bij 25 gezaagd/schaaft en door de vandikte bank gehaald.

Om krom trekken te verminderen wil ik twee van die latten gespiegeld TOV elkaar, tegen elkaar verlijmen.

Een eerste poging hiertoe is mislukt omdat ik te weinig en verkeerde klemmen had gebruikt. De delen waren na verloop van tijd langzaam gaan verschuiven onder de klemkracht van verkeerd geplaatste en type lijmtangen.

Hier kwam ik na 45 minuten per toeval achter dus heb de delen weer uit elkaar gehaald (flink moeten meppen met een vuistje).
Nu zit er dus een film opgedroogde houtlijm over de hele lengte en vraag ik me af wat ik het beste kan doen alvorens ik een nieuwe poging tot verlijmen ga wagen!

Hoe "blank" moet het hout gemaakt worden alvorens een nieuwe lijm film aan te brengen zodat deze weer met het hout kan werken / penetreren? Of hoeft dit totaal niet en hecht de lijm aan de lijm film die er nu op zit zoals een tweede laag lak die je aanbrengt bij het verven en komt alles vanzelf goed?

Ik hoor graag hoe jullie te werk gaan na een los gehaalde lijmverbinding!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik zou zelf opnieuw schaven tot het blanke hout. Lijm op lijm kan op den duur problemen geven met loskomen.

Een tip voor het opnieuw lijmen; klem je paneel tussen 2 series latten (dus boven en onder de plank) en ‘m vlak te houden en te voorkomen dat deze door aandraaien van de klemmen hol/bol gaat staan. Wel die latten ff inpakken met plastic oid zodat je ze niet mee vastlijmt.

Ik bedoel zo met latten boven en onder:
A7E74743-ED6F-44A4-94EE-85107702982C.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Duplex

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Ik zou ook alle lijm er af schaven.
Ik ken de term smetplank voor een plank op de muur die beschadigingen moet tegengaan van stoelrugleuningen die langs de muur schaven.
Maak je de smetplank trouwens 180 x 25 of maak je hem 90 x50? In het eerste geval kun je de methode van @klusrob gebruiken, in het andere geval moet je die 90 graden draaien.
 

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
Ik zou ook alle lijm er af schaven.
Ik ken de term smetplank voor een plank op de muur die beschadigingen moet tegengaan van stoelrugleuningen die langs de muur schaven.
Maak je de smetplank trouwens 180 x 25 of maak je hem 90 x50? In het eerste geval kun je de methode van @klusrob gebruiken, in het andere geval moet je die 90 graden draaien.
Hij komt achter de trapleuning over een totale lengte van 330cm
Aangezien het schaal deel 250cm lang was maak ik twee delen van 165cm lang, welke los van elkaar tegen de muur worden bevestigd met krimp/uitzet speling) en 18cm breed.
(Twee 90mm delen over de lengte op elkaar gelijmd, en daarom dus gespiegeld om krom trekken te verminderen).

Ik ga dan maar eens schaven, schuren en met alle bovenstaande tips opnieuw verlijmen!

Dank jullie wel voor de reacties!
 

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
volgende keer gewoon door de zaag halen.
dan kan je ze ook gelijk weer lijmen.
Goede tip!
Dan moet ik het tweede deel wel ook smaller maken maar wel een tip die in de toekomst vast nog eens van pas gaat komen!

Meteen een vraag... Is zagen of schaven over houtlijm slecht voor je zaagblad/schaafbeitels?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.242
535
Eanske
ingoogni.nl
Zou je toe willen lichten wat het effect hier van is? Hier heb ik nog niet eerder van gehoord namelijk.
De zoutkristallen grijpen aan op het hout en dat zorgt er voor dat de planken niet op de lijm wegdrijven. Denk aan zand op ijs en vast gereden sneeuw.

Je kunt ook visjes of dominos voor dit doel gebruiken, hiermee heb je dan ook meteen een zijde netjes gedefinieerd. (voor de sterkte is het niet nodig)
 
  • Leuk
Waarderingen: Duplex
J

j1eke

Guest
Meteen een vraag... Is zagen of schaven over houtlijm slecht voor je zaagblad/schaafbeitels?
Met gewone witte houtlijm hoef je daar niet zo bang voor te zijn. Met hardere lijmen zou dat misschien kunnen, maar dan nog lijkt me dat voor een zaagblad geen probleem. Een schaafbeitel zou misschien wel een probleem kunnen hebben bij een hard restant gedroogde lijm op het oppervlak. Persoonlijk zou ik zichtbare lijm eerst eraf halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Duplex

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.643
699
Antwerpen
Met gewone witte houtlijm hoef je daar niet zo bang voor te zijn. Met hardere lijmen zou dat misschien kunnen, maar dan nog lijkt me dat voor een zaagblad geen probleem. Een schaafbeitel zou misschien wel een probleem kunnen hebben bij een hard restant gedroogde lijm op het oppervlak. Persoonlijk zou ik zichtbare lijm eerst eraf halen.
uitgeharde lijm is vlg mij nogal abrasief voor snijoppervlakken, dus het is maar wat je het liefst slijpt: ofwel je schaafmessen van je vandikte of de beitel waar je de lijmresten eerst mee wegschraapt vooraleer door de vandikte
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
Ik weet niet of zout in de lijm nu zo verstandig is.
zou dan ieder iest gebruiken dat niet oplost in water
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.