Verlichting

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Mij is altijd verteld dat je voor het werklicht bij bewerkingsmachines gloeilampen moet gebruiken en zo min mogelijk TL vanwege het stroboscoop effect.
Dat was vroeger geen probleem. Een schaar-bureaulamp, magneet eronder, peertje erin, en draaien maar.
Ik heb deze week de laatste gloeilamp die ik nog had ergens in een fitting gedraaid. Hij was al niet nieuw meer dus geen idee hoe lang hij nog mee zal gaan. Halogeenlampen zijn ook gloeilampen maar ook van dat lamptype zijn de dagen ook geteld. Verder ben ik daar geen fan van: hoge temperaturen, hittestraling en houtstof zijn geen goede combinatie
Tegenwoordig is alles LED. LED lampen zijn minder 'flitsend' dan een TL balk maar die ledjes reageren wel heel snel en maken dus mooie piekjes in de lichtsterkte. Ik ben maar een simpele amateur. Ik heb niet de beschikking over draaistroom dus alle LEDtjes mijn schuurtje geven hun lichtpulsje precies op hetzelfde moment. Ik begin duidelijke stroboscoop effecten te zien.
Wat gebruiken jullie om je werk bij te lichten? LED op gelijkstroom? Halogeen? Gloeilampen uit de voorraad of van de zwarte markt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.745
2.601
Gaanderen
Nou volgens mij mogen gloeilampen nog gebruikt worden voor bepaalde technische toepassingen. Daar word massaal misbruik van gemaakt. En ja waarom nu nog steeds? De prijs is het niet meer. Ik heb led lampen in mijn werkplaats en overal in huis. Boven de draaibank heb ik ook een goede led zitten met een magneetvoet.
Ja de lamp is na een uurtje wel leeg (tijd gegokt) en dan ga ik verder zonder. Lamp kan ook direct branden met de omvormer maar ik ben te lui om die te halen. Dus schaf een goede aan of zet een ledgloeilamp in je oude armatuur. Of bouw hem om. Echt machinelampen zijn nog steeds veel geld.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Hier zijn gloeilampen tot 200 Watt nog gewoon te koop.
Van flikkeren van LED in mijn werkplaats heb ik tot nu niets gemerkt.
Wat je wel nooit mag doen in een werkplaats is dimmen. Tenzij je duidelijk weet dat het dimmen door een spanningsregeling gebeurt. Dimmen kan ook door in en uitschakelen van de LED (zogenaamde PWM sturing). Dan krijg je wel een stroboscoop effect. De zaklamp die ik van mijn werk krijg veroorzaakt zo gevaarlijke situaties. Bok de zaklamp op halve kracht lijkt het in bepaalde gevallen dat een draaiende ventilator stil staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: boobinga en ornament

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
1 - bedankt voor de tip. Ik zal proberen er aan te denken de volgende keer dat ik de grens over ga. Doosje lampen inladen naast het doosje trappist.
2 - ik had de lamp inderdaad gedimd en gezien de prijs die ik voor het setje betaalde zal hij dimmen op de simpelste manier: door simpelweg piekjes over te slaan. Ik zal het morgen eens proberen met volle sterkte.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Inderdaad voor het stroboscopische effect. Dimmen via PWM is niet echt dimmen. De lamp brandt niet altijd en dan krijg je de indruk dat draaiende voorwerpen traag draaien of stilstaan. Wat uiteraard zeer gevaarlijk is. Mijn chef keek me wel vreemd aan en geloofde me niet toen ik dat van die zaklamp vertelde.
@Efvee ,
Ik had eigenlijk niet gezien dat het een Belgische shop is (meestal zijn dat Nederlandse). Maar in de doorsnee winkel (DHZ, bouwmarkt of wat dan ook) ga je ook geen gloeilampen van meer dan 40 meer vinden.
 

jorisvh

Post veel

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.458
545
TL op klassieke ballasten, waren gevaarlijk wegens hun stroboscoop effect.

De elektronische ballasten sturen de tl buis op veel hogere frequentie zodat er geen hinderlijk stroboscopisch effect zou kunnen zijn.
Weet iemand of deze verlichting toegestaan als machineverlichting?
En wat met spaarlampen, ik dacht dat die ook op hogere frequenties lopen. Mogen die inmiddels?


groeten

Ornament
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
TL op klassieke ballasten, waren gevaarlijk wegens hun stroboscoop effect.

De elektronische ballasten sturen de tl buis op veel hogere frequentie zodat er geen hinderlijk stroboscopisch effect zou kunnen zijn.
Weet iemand of deze verlichting toegestaan als machineverlichting?
En wat met spaarlampen, ik dacht dat die ook op hogere frequenties lopen. Mogen die inmiddels?


groeten

Ornament
Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit op gelet. Weet wel dat de HF lampen op kantoor veel prettiger zijn dan LED vanwege het volspectrum.
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
80
20
de verre zuiden
normaliter moet een goede LED niet "flitsen".
Meestal is er een goed reden als hij jet wel doet.
Als je denkt dat het ivm je voltageniveau fluctuaties flitst, die door je machines in je circuit zijn, probeer dan een LED op een ander groep aansluiten en zien of hij nog steeds vreemd doet.
En inderdaad doe geen goedkope dimmer of goedkope dimmable lamp bij.

Hier en op soortgelijke paginas kun je meer lezen:
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Een LED werkt anders dan een gloeilamp of TL buis, de spanning en stroom moet door een voorschakel apparaat geregeld worden, anders brandt een LED door. Nou is het zo dat je daar sjiekere en minder sjieke exemplaren van hebt. Binnenin zo'n LED voeding zit vaak een standaard IC of schakeling, die de LED de juiste spanning en stroom aanbiedt, maar om zo'n IC te gebruiken moeten er vaak een aantal andere componenten aanwezig zijn. In het datasheet van het IC van de fabrikant, wordt vaak de minimum configuratie genoemd van onderdelen die aanwezig moeten zijn rond zo'n IC. De goedkopere voedingen houden zich daar vaak niet eens aan, terwijl de duurdere voedingen vaak wel extra componenten plaatsen om ervoor te zorgen dat het licht zo gelijkmatig mogelijk is.
Als zo'n voeding namelijk op de netspanning wordt aangesloten, dan is dat uiteraard een wisselspanning, van 230V of zo, maar de LED kan maar een lagere spanning aan (ligt eraan hoe de afzonderlijke LED's in een paneel geschakeld zijn), dus de regeling laat dan gewoon geen spanning door als het voltage hoger is, maar dan gaat de LED uit, en dat is die knipper die je ziet. Bij de duurdere schakelingen worden extra spoelen en condensatoren gebruikt om die spanningsval wat uit te smeren, en dan krijg je dus geen knipperen.
Zelf had ik op banggood of aliexpress LED modules gekocht, die nog op een koellichaam geschroefd moeten worden, maar wel direct op de netspanning zitten, maar die knipperen ook, eigenlijk niet te gebruiken, tenzij voor beveiligingsverlichting of zo.
Deze meneer heeft die op youtube wel eens geanalyseerd (grappige vent):
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Niet-dimbare LED lampen toch proberen te dimmen geeft een stroboscoop effect.
Dimbare LED lampen met de verkeerde dimmer proberen aan te sturen geeft ook een stroboscoop effect.
Een beetje normale LED driver stuurt de LEDs al gauw aan met een frequentie van 300kHz-400kHz. Die zie je echt niet knipperen in een normale situatie. Ik zou de informatie in de link van Boobinga maar eens goed doornemen.

Het enige "voordeel" dat een gloeilamp heeft is dat de draad zo lang na blijft gloeien, dat dit soort effecten nauwelijks zichtbaar zijn. Dat maakt de lamp niet beter. De levensduur is relatief kort, het verbruik hoog, en tegenwoordig is de aanschafprijs ook nog eens niet misselijk in vergelijking met zelfs vrij aardige LED lampen. Alles bij elkaar is de gloeilamp echt wel iets dat we maar zo snel mogelijk achter ons moeten laten.

HF is niet beter dan LED op kantoor. Door de nog hogere frequentie is LED veel rustiger, en zeker als er een goed armatuur met ook nog een hoge CRI waarde gebruikt wordt is het prettig werken met LED lampen. Sterker nog: vanaf vorig jaar geldt er een verbod op TL verlichting, zowel voor nieuwbouw als renovatie. Eigenlijk gold dat verbod al langer, namelijk door de prestatie eisen m.b.t. energie-efficiëntie.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Niet-dimbare LED lampen toch proberen te dimmen geeft een stroboscoop effect.
Dimbare LED lampen met de verkeerde dimmer proberen aan te sturen geeft ook een stroboscoop effect.
Een beetje normale LED driver stuurt de LEDs al gauw aan met een frequentie van 300kHz-400kHz. Die zie je echt niet knipperen in een normale situatie.
Nou, die voedingen zijn er wel inderdaad, en dat zijn degenen die je moet hebben, maar er zijn dus ook heel goedkope armaturen of led pcb's die een veel simpelere voeding hebben.
Die knipperen ook als je ze niet dimt.
Bottomline is dus om niet te goedkope spullen te kopen (beetje een universele waarheid :) )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.