Verlichting

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Mij is altijd verteld dat je voor het werklicht bij bewerkingsmachines gloeilampen moet gebruiken en zo min mogelijk TL vanwege het stroboscoop effect.
Dat was vroeger geen probleem. Een schaar-bureaulamp, magneet eronder, peertje erin, en draaien maar.
Ik heb deze week de laatste gloeilamp die ik nog had ergens in een fitting gedraaid. Hij was al niet nieuw meer dus geen idee hoe lang hij nog mee zal gaan. Halogeenlampen zijn ook gloeilampen maar ook van dat lamptype zijn de dagen ook geteld. Verder ben ik daar geen fan van: hoge temperaturen, hittestraling en houtstof zijn geen goede combinatie
Tegenwoordig is alles LED. LED lampen zijn minder 'flitsend' dan een TL balk maar die ledjes reageren wel heel snel en maken dus mooie piekjes in de lichtsterkte. Ik ben maar een simpele amateur. Ik heb niet de beschikking over draaistroom dus alle LEDtjes mijn schuurtje geven hun lichtpulsje precies op hetzelfde moment. Ik begin duidelijke stroboscoop effecten te zien.
Wat gebruiken jullie om je werk bij te lichten? LED op gelijkstroom? Halogeen? Gloeilampen uit de voorraad of van de zwarte markt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.745
2.601
Gaanderen
Nou volgens mij mogen gloeilampen nog gebruikt worden voor bepaalde technische toepassingen. Daar word massaal misbruik van gemaakt. En ja waarom nu nog steeds? De prijs is het niet meer. Ik heb led lampen in mijn werkplaats en overal in huis. Boven de draaibank heb ik ook een goede led zitten met een magneetvoet.
Ja de lamp is na een uurtje wel leeg (tijd gegokt) en dan ga ik verder zonder. Lamp kan ook direct branden met de omvormer maar ik ben te lui om die te halen. Dus schaf een goede aan of zet een ledgloeilamp in je oude armatuur. Of bouw hem om. Echt machinelampen zijn nog steeds veel geld.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Hier zijn gloeilampen tot 200 Watt nog gewoon te koop.