Verlengbare eiken tafel

Vincentios

Actieve deelnemer
23 feb 2017
45
2
Een vriend van mijn wil een soort modulaire tafel maken die hij op verschillende manier in kan zetten:

De basis is een een tafelblad van 2,4 x 1,2 meter met twee V-poten eronder. (1)
Deze tafel kan aan de uiteindes verlengt worden met halfronde bladen van 0.6 meter lang (2)
En in de maximale vorm worden er tussen de twee tafels in nog een los tafelblad geplaatst van 1,8 meter lang, zodat het geheel uitkomt op een lengte van 7,8 meter (3)

eikentafel.png

Het idee is om de tafelbladen te maken van 30 mm dik massief eiken met doorgaande lamel en de poten van massief eiken van 95x95 mm dik.

De uitdagingen die ik zie:
- hoe kunnen de verlengstukken eenvoudig maar wel stevig aan de tafels bevestigd worden?
- met massief hout moet je rekening houden met kromtrekken; dit kan met name een probleem worden met de "losse" halfronde bladen. Hoe dit het beste te voorkomen? Het infrezen van dikke stalen profielen in 30 mm dik eiken lijkt me niet zo'n goed idee omdat je dan niet zoveel vlees meer overhoud, maar een stalen profiel eronder schroeven gaat waarschijnlijk pijnlijke knieën opleveren...
- de tafels van 2,4 meter lang hebben een best flinke overspanning van 2 meter tussen de V-poten in; is het nodig om hier een stalen T-profiel o.i.d. onder te zetten?

Elke input is welkom!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
heel wat vragen in één adem !
massief hout werkt zonder enige twijfel
een overspanning van 2,4 x 1,2 m moet degelijk ondersteund worden
ik zou hier een metalen koker in rechthoeksvorm onder plaatsen mét slobgaten om het hout zijn vrijheid te laten
je kan het massieve blad aan de onderzijde doodzagen (maar niet tot aan de rand) om opbollen te beperken
 

jorisvh

Post veel
1,8m x 1,2m x 0,03m x 700kg/m3 = 45kg.
In woorden: het losse tafelblad van 1,8m allen weegt 45kg.
Dat is zonder extra metalen profiel ter voorkoming van kromtrekken en zonder voorziening om het aan de tafels te bevestigen.
Als dit regelmatig in/uit elkaar of verplaatst moet worden lijkt me dat onhandig zwaar.
Ik zou eerder aan een torsion box constructie (bvb van populieren mpx wegens zeer licht) beplakt met (dik)fineer denken.
Dat maakt het niet alleen lichter maar ook stabieler.
En laat misschien ook toe om er aan de korte kanten openingen in te laten waar de bladen zonder poten in schuiven.
De poten zou ik ipv op 0 en 240 (zodat er 4 personen tussen passen?) op 60 en 180 zetten (1-2-1 personen). Dat halveert de overspanning.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
U-profiel 15x15mm infrezen en vast schroeven, met de opening van de U naar het hout wijzend. Mijn eettafel is 1200x2400x40mm, van eikenhout en er zitten 3 profielen overdwars onder. In de lengte niets, zakt een klein beetje door.

De tafel kan verlengd worden met een losse 1200x1200x40mm tafel. Die tweede tafel is nog prima te verplaatsen door een persoon op een gladde betonvloer, op vloerbedekking niet. Groter zou ik een tafel voor dat doel niet maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.