Verkleurt purperhart (en bloodwood) ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hmmm, afwachten dus :)
Even kortgesloten: het is purperhart en is paars, als je het schaaft is het bruin en wordt daarna paars
Echter, als het lang aan lucht is blootgesteld wordt het weer bruin

Jullie weten zeker dat het geen toverballen hout is ipv purperhart :)
Nou ja, we gaan zien, het zit in de snijplankjes verwerkt dus het wordt of mooi bruin of fantastisch paars
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hier een paar plaatjes, ik heb er 3 in de klemmen staan
Straks nog even zoeken of er nog een stukje rest/afval hout is van de purperhart, dan kan ik wellicht de kleurverschillen laten zien.

20131216_175915.jpg
Amerikaans noten, Plataan en Purperhart

20131216_175926.jpg
Bloodwood, Amerikaans noten en, iets waarvan ik niet meer weet hoe het heet (rick zal het wel weten)

20131216_175932.jpg

Bloodwood, Plataan en Zebrano
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik wist dat jij het zou weten, het komt immers bij jou vandaag
Nu nog even geduld hebben zodat ik niet dezelfde fout maak als jij vd week (klemmen te snel los)

Wat is eigenlijk een veilig marge mbt tot het drogen van lijm (Titebond III) vorige week had ik iets gelijmd dat achteraf niet goed was, toen ik dat eenmaal los had was de lijm nog enigzins kleverig, dat was na ongeveer 22 a 24 uur
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Is er een reden om citroenzuur te nemen?
Ik heb dat niet in huis, maar wel wijnsteenzuur - en azijn natuurlijk.
Als het erom gaat dat het zuur is - dan zou het misschien ook met deze twee kunnen?
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Die citroenzuurbehandeling is nieuw voor mij, maar past volkomen in het beeld dat de verkleuring oxidatief is - citroenzuur is een mild antioxidans / zuurstofscavenger. Ik ga het eens proberen.



Nou, een misdaad is wat veel gezegd misschien, maar ook ik ben van mening dat puperhart bepaald niet opknapt van een laklaagje...

Ik heb mijn kistjes met purperhart juist met lak behandeld. Afhankelijk van welke olie je gebruikt wordt het hout toch wat donkerder/bruiner. Nadat het mooi paars van kleur was inderdaad met citroenzuur behandeld, gewoon met een doekje erover. Ik heb de lak niet met de kwast aangebracht, maar sterk verdund met een doekje erin gewreven. Eerst 3-4 laagjes, laten uitharden, fijn schuren, nogmaals 3-4 laagjes, heel fijn schuren/polijsten. Als laatste heb ik nog bijenwas gebruikt.
Een voorbeeld staat hier: http://www.woodworking.nl/showthrea...iegel-esdoorn-en-purple-hart&highlight=kistje
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.