Verjaardag: dit jaar toch iets om mee te werken?

Jors Troelie

Nieuw lid
6 sep 2022
5
10
Temse, België
Dit jaar mag ik voor mijn verjaardag afwijken van het principe "geen cadeau's om mee te werken". Dat principe passen we al enkele jaren toe binnen ons gezin. Stofzuigers, mixers, boormachines, slacentrifuges… kopen we wanneer ze aan vervanging toe zijn en niet als cadeau.

Zoals je kan/kon lezen in mijn kennismakings-post ben ik vrij recent (opnieuw) beginnen klussen. En hoewel ik een hele hoop (vooral groene Bosch) gereedschap heb, zou ik graag mijn assortiment wat uitbreiden.

Ik hoop met een budget van rond de 500€ toch een degelijke machine te kunnen toevoegen aan mijn werkplaats.

(Ter verduidelijking; ik heb al accu-klopboorschroef, decoupeerzaag, tafelzaag, deltaschuur van groene Bosch, een no-brand bovenfrees uit de Aldi en een Dremeltje...)

Ik dacht daarbij aan volgende 2 soorten machines:
(Welteverstaan; ik koop mezelf één machine; niet alles wat ik hieronder heb opgesomd :))

  • Bandschuurmachine
    • FESTOOL BS 75-E set (incl schuurzool en voetjes voor stationair gebruik) ca 620€
    • Link: Festool BS 75-E Set
    • 9EE3EDB4-E91D-48C2-9B6F-8FB4E9EA7173.jpeg
    • MAKITA 9903J + aparte schuurzool + aparte stationaire inrichting ca 490€
      1662485186200.png
      1662485259694.png 1662485274063.png
      Op de markt zijn blijkbaar weinig bandschuurmachines te vinden waarvoor een schuurzool bestaat, en die ook nog stationair kunnen worden opgesteld.
      Deze machines heb ik gevonden. Lijken me gelijkaardig qua prestaties. Is de Festool echt >150€ beter dan de Makita?

OF:

  • Kolomboormachine
    Uit vroegere ervaring weet ik dat het wisselen van riemen op poelies (bij een "klassieke" kolomboor) na een tijdje achterwege wordt gelaten en je continu blijft werken op een vaste setting. Maar aangezien ik graag afwissel tussen gatzaag, speedboor, Forstnerboor en "gewone" cilinderboor lijkt het me wel interessant een machine te hebben waar je elektronisch het toerental kan instellen.
    Een beetje speurtocht op het internet levert me volgende 3 betaalbare (!) alternatieven op:
    • SCHEPPACH DP60
      Linkje: Scheppach DP60
      1662485366657.png


    • BOSCH groen PBD40
      Linkje: BOSCH PBD40
      1662485444591.png


    • EINHELL TE-BD 750E
      Linkje: Einhell TE-BD 750E
      1662485492625.png

      Deze drie machines lijken wel heel erg op elkaar (behalve de kleur en enkele cosmetische details). Misschien komen ze wel uit dezelfde fabriek?

      Ik besef dat dit geen A-merk-machines zijn en dat ik rekening zal moeten houden met enige onnauwkeurigheid.
      En hoewel ik er wel van blijf dromen om een volledig uitgeruste werkplaats te hebben met Festool-machines, vaste freestafel, vandiktebank, vaste afzuiginstallatie,… doe ik het vandaag in een halve garage (ca 4x4m) en met een beperkt budget.
      Ik ga er wel van uit dat ik met deze machines nauwkeuriger kan boren dan los uit de hand of zelfs nauwkeuriger dan met mijn 230V boormachine op de Wolfcraft Tecmobil-boorhouder.
      1662533306002.png

Misschien kan ik dmv een schuurrol te installeren op de kolomboor een deel van de bandschuurmachine-activiteiten opvangen zodat ik die aankoop wat kan uitstellen?



Allicht kunnen jullie me advies geven over welk soort machine ik het eerst zou aanschaffen.
En welk merk/type dan wel; eentje uit de opsomming of misschien zijn er nog betere alternatieven?

Groetjes,
JT, de "herboren" klusser
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Zelf vind ik het altijd prettig om wat linkjes en/of foto's bij de genoemde artikelen te zien. Leest wat lekkerder en scheelt ook voor alle lezers een hoop opzoekwerk. (Kan best zijn dat ik dat ook wel eens vergeten ben te doen... 🙈 )
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Misschien kan ik dmv een schuurrol te installeren op de kolomboor een deel van de bandschuurmachine-activiteiten opvangen zodat ik die aankoop wat kan uitstellen?
die 2 manieren om te schuren zijn niet gelijkwaardig

hierbij de link naar de 9903J
wil je de uitgaven spreiden, dan kan je het schuurraam en de stationaire inrichting later kopen
tenzij ze met een pakket voordeliger uitvallen
de 9404J heeft het voordeel van een 100 mm brede schuurband tov een 75 mm, waardoor die stabieler ligt
ook daar schuurraam en stationaire inrichting
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik gooi nog even iets in de groep: als ik één apparaat moet noemen wat je mogelijkheden écht uitbreid, is dat eerder een kleine stationaire schaafmachine dan bovengenoemde apparaten. Een plank van 18 naar 12 mm schaven kan echt door niets anders.

Een bandschuurmachine is eigenlijk alleen op grote vlakke oppervlaktes grof te schuren. Hoeveel tafelbladen schuur je zoal? Ik heb eigenlijk geen idee of zo'n kolomboomtje veel nauwkeuriger is dan de houder die je nu noemt.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik vind het sterk afhankelijk van wat je wilt maken.
Soms denk je dat je iets nodig hebt en wilt het dan kopen (beetje gereedschapgek dus), waar ik ook wel eens last van heb😎
Ik denk dat je beter tijdens het klussen kunt kijken wat je echt regelmatig gebruikt en dit dan aanschaffen.
 

jorisvh

Post veel
bij ons is de regel ”er mag geen stekker aanzitten, tenzij er een 🍏 op staat“ en mijn amendement om er “of het in een Systainer zit” aan toe te voegen is verworpen 🙄. maar bon, goede vooruitzichten dus...

waar je meest plezier aan gaat hebben hangt natuurlijk af van wat je wil maken.
als daar veel plaatmateriaal bij zit, zijn een invalzaag en/of een verbindingssysteem (bv lamellenfrees) betere aanvullingen, denk ik.
voor massief werk ontbreekt een goeie schuurmachine, maar met een bandschuurder zit je helemaal aan het andere eind van het spectrum dan je deltaschuurder.
misschien eerder in het midden mikken en voor een excenterschuurder gaan? met een bandschuurder kan je snel afnemen maar voor relatief fijn werk is dat stresserend want even niet opletten en je werkstuk is om zeep.
als er budget is en je ook snel wil kunnen afnemen, dan is een rotex of concurrent een machine waarmee je zowel fijn mee kan werken als snel afnemen (die dan weer relatief zwaar in de hand ligt).
als het een bandschuurder wordt, volg ik @ZotVanHout om voor de 9404 te gaan.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
misschien eerder in het midden mikken en voor een excenterschuurder gaan?

Dat zou ik ook doen. Een bandschuurmachine is toch wel heel bruut. Van huis uit altijd met bandschuurmachines gewerkt, maar tegenwoordig gebruik ik eigenlijk alleen nog de excenter schuurmachine.
 

Jors Troelie

Nieuw lid
6 sep 2022
5
10
Temse, België
Alvast erg bedankt voor de reacties!
Misschien een korte toelichting bij de reacties rond de bandschuurmachine:
mijn insteek was om deze 80% stationair te gebruiken (als kleiner alternatief voor een stationaire schuurmachine) met als bijkomend voordeel dat wanneer ik een tafelblad oid te schuren heb ik ook ineens een "grote" schuurmachine heb.

Dit is misschien de wereld op z'n kop (ik vermoed dat een bandschuurmachine vooral is ontworpen om los te gebruiken en af-en-toe stationair). Maar het leek me wel een pragmatische oplossing.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Licht er een beetje aan hoe vaak je een stationaire schuurmachine nodig denkt te hebben én waar je die voor gaat gebruiken. Je zou kunnen overwegen om daar iets simpels voor te kiezen (zoals HBM, Ferm, Einhell; maar dan moet je wel het schuurraam opgeven) en dan voldoende geld over te houden voor een goede excenter. Als je 500-600 euro wilt/kunt uitgeven (zoals ik uit je eerste post opmaak), kan je zelfs een Festool excenter kopen. (Waarbij ik niet beweer dat je dat per sé moet doen!)

Of doe eens gek .... laat je door het houtdraaivirus besmetten en opeens heb je een machine die je met een beetje fantasie en handigheid ook als stationaire schuurmachine kunt gebruiken.

PS: de Einhell kolomboor die je toont, heeft (zo te zien) wel verlegbare riemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jors Troelie

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Als je de ruimte hebt, waarom niet op MP een stationaire band/schijfschuurder kopen en een losse excenter? De eerste heb je voor 100 euro, je houdt dan 400 over voor een redelijke excenter nieuw. daar ga je uiteindelijk meer plezier aan hebben, vermoed ik Voor die ene keer dat je een tafelblad moet schuren, mag je er best wat langer over doen. Daarbij heb je dan nog wat om naar uit te kijken.

Wb de boormachines, de Scheppach is niet hetzelfde als de Bosch, ze lijken op elkaar, maar de Bosch is echt een klasse beter. Er zijn vergelijkingsvideo's te vinden op YT.

Ik heb in den beginne alles op MP gekocht en voor 500 euro kan je best wat beginnersmachines kopen. Je komt een heel eind. Daarna langzaam vervangen, mocht dat uitkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jors Troelie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.