Vergeling na Skyltbehandeling

casvansom

Nieuw lid
8 jan 2020
3
0
Goedemorgen allemaal,

In de afgelopen jaren heb ik al veel wijsheid van jullie in via forum gebruikt in mijn houtbewerking hobby. Waarvoor dank :).

Ik heb al veel projecten met eikenhout gedaan en daarbij is Skylt mijn favoriete behandelmethode. Bij mijn laatste project is er echter een vreemde gele verkleuring in het hout gekomen na de behandeling.

Voor het tafelblad heb ik een oude tafel herbruikt die deze verkleuring niet had. Daarnaast heb ik er zon halve centimeter afgefreesd om hem weer vlak te krijgen.

Daarna geschuurd en gelakt. Nu zit er dus de verkleuring in en vraag mij af hoe ik dit kan voorkomen!?
Ik lees over afnemen met thinner, maar zou graag wat van jullie expertise horen!

Enige dat ik lees wat ik 'verkeerd' gedaan zou kunnen hebben is; schuren na de eerste laag Skylt.. dat mag blijkbaar pas na de 2e laag ivm het doorschuren mogelijk andere werking.. klopt dat?

P.s. de onderkant van de tafel heeft het niet

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • PXL_20230925_081047085.jpg
    PXL_20230925_081047085.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 36
  • PXL_20230925_081116311.jpg
    PXL_20230925_081116311.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 34
  • PXL_20230925_081054972.jpg
    PXL_20230925_081054972.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 35

casvansom

Nieuw lid
8 jan 2020
3
0
Ter aanvulling het schuurproces;
Ontvet met wasbenzine,
Machinaal schuren korrel 80
Machinaal korrel 120
Ontvet wasbenzine,
Handschuren 180.
Ontvet met wasbenzine
Laklaag 1
Handschuren 220
Laklaag 2
Handschuren 220
Laklaag 3
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Ik denk dat die tafel donker was voor je deze begon te bewerken?
Als er destijds een nitrobeits op het eiken is gebruikt om deze op kleur te brengen kan die ver in het hout getrokken zijn, zodra je dan aan het lakken gaat komt dit plaatselijk weer naar boven als je pech hebt.
Eiken maak ik altijd een keer goed nat dan zie je voordat je gaat lakken vaak al of de oude kleur er helemaal uit is, bijkomend voordeel is dat de vezels dan al omhoog gaan staan en dat je deze nog een keer glad kan schuren voordat je gaat lakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

casvansom

Nieuw lid
8 jan 2020
3
0
Ik denk dat die tafel donker was voor je deze begon te bewerken?
Als er destijds een nitrobeits op het eiken is gebruikt om deze op kleur te brengen kan die ver in het hout getrokken zijn, zodra je dan aan het lakken gaat komt dit plaatselijk weer naar boven als je pech hebt.
Eiken maak ik altijd een keer goed nat dan zie je voordat je gaat lakken vaak al of de oude kleur er helemaal uit is, bijkomend voordeel is dat de vezels dan al omhoog gaan staan en dat je deze nog een keer glad kan schuren voordat je gaat lakken.
Dank voor je reactie!
Dat zou het inderdaad zomaar kunnen zijn. Het blad was iets donkerder inderdaad. Ook was deze gecupped dus is bij het frezen is er meer materiaal van de zijkanten verwijderd dan uit het midden. Dan kan dus goed verklaren waarom het midden nog geel is...
Dan nog maar een paar mm eraf halen. Dank voor het meedenken!
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik had precies hetzelfde met Skylt, maar kan ik herleiden dat dit het 'normaliter' niet zou moeten doen?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Bedoel je de omcircelde delen?
dat ziet er eerder uit als verschil in structuur dan als een verkleuring

weet je zeker dat je overal 5mm hebt afgeschaafd?
kan het geen ingedrongen oude afwerking zijn die je na de behandeling of bij beter licht nu plotseling ziet
als je de onderkant van de tafel goed wilt beoordelen moet je hem omdraaien zodat hij in het zelfde licht staat als de bovenkant.



1695663529748.png
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
62
20
Ik had precies hetzelfde met Skylt, maar kan ik herleiden dat dit het 'normaliter' niet zou moeten doen?
Dag klopt. Het hele idee van Skylt is dat het niet verkleurd en ern supermatte afwerking heeft. Mijn ervaring is dat het lijkt alsof het hout niet behandeld is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.