Verfresten

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.944
4.052
Die ja. Maar als je die niet regelmatig leegt, dan ligt er meer tegen aan, dan dat er in zit. Waardoor je een toename van lopend en vliegend ongedierte hebt.

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
722
352
Het Groene Hart
Ik zie online ook wel mensen die bewust al hun (elektrische?) gereedschap een verfstreep geven om het zo te onderscheiden van dat van collega's en mogelijk diefstal tegen te gaan.

Misschien draagt die praktijk bij aan de hoeveelheid verf in jouw emmer?

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
144
184
Vlijmen
Leuk onderwerp @Roel22, wat blijkbaar toch nog wel wat losweekt bij ons allen :). Ik zie dit inderdaad ook veel op oude schaven. Niet alleen verfspetters, maar ook deuken voor zetten van zaagtanden, gaten voor het ophangen aan de muur en noem zo maar op. Zelf denk ik ook dat oa schaven vroeger een veel gemener goed waren dan dat ze nu zijn. Er waren toen gemiddeld ook simpelweg meer (hand)arbeiders dan nu denk ik zo. Ik begrijp uit de literatuur dat er vroeger hele straten vol waren met schavenmakers. Kan ik mij nu niks meer bij voorstellen. Dus waarschijnlijk zal er inderdaad ook wel eens wat minder netjes mee omgegaan worden, net als mijn hamer e.d. die ik voor 'het klussen' gebruik ten opzichte van mijn mooie bronze hamer voor het afstellen van mijn schaven. Die zien er duidelijk niet hetzelfde uit ;).
zo te onderscheiden van dat van collega's en mogelijk diefstal tegen te gaan.
Dit zie ik inderdaad ook veel. Zeker als je wel eens kisten met gereedschap koopt, dan heeft de ene kist enkel houten schaven met een mooie stempel op de neus. De ander heeft een snelle veeg met een (opvallende) verfkleur op een willekeurige plek op het gereedschap...

Als ik toch nog een (extra) duit in het zakje mag doen ;), mij valt het vooral op dat de meeste verfspetters op echt oude schaven e.d. enkel wit zijn...was er vroeger niet zoveel keuze in kleur? Of bleekt alle verf van vroeger naar wit???

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.605
738
Prov. Groningen
Vaak wit i.d.d., geen idee waarom. Net die ik op de foto heb gezet ook met blauw.
Maar ben ook wel groen en rood tegen gekomen. Dus niet alles zal naar wit verkleuren.;)

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.525
595
Die ja. Maar als je die niet regelmatig leegt, dan ligt er meer tegen aan, dan dat er in zit. Waardoor je een toename van lopend en vliegend ongedierte hebt.
in Amsterdam zie je vaak verscheidende dikke ratten van die containers vallen als ze er uitgetrokken worden om te legen.

schijnbaar kunnen die slimme dieren er in komen.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.605
738
Prov. Groningen
Die kliedergeschiedenis kan me gestolen worden. Mijn gereedschap wil ik gewoon schoon hebben. Die geschiedenis ken ik immers ook niet, dus is het gewoon viezigheid. :)

Hallo Roel. Mijn stelling is meer voor om over na te denken - ook voor mezelf want ik heb nu een oude rijschaaf met wit spetters erop en zit er aan te denken hoe ver ik wil gaan met het schoonmaken af wel ”mooi” op te knappen. Voor eigen gebruik/doelen heb je alle vrijheid natuurlijk en moet je dan zelf weten. Het is een andere vraag als het voor het tonen bv bij een museum of iets degelijk. Persoonlijk erger me tot geen einde aan als ik in een museum ben bv openlucht of wat dan ook een alles ziet zo schoon en opgepoetst uit weet je. Eigenlijk is dat een fout en gefabriceerde vOorstelling, en projectie van directie, zoals ik het noemen. Ik denk, “houden die mensen mij voor de gekte?” Het kan mooi zijn en toch levenloos en steriel. En ik loop weg met het gedacht, “wat moet ik hier aan voorstellen? Wat is precise de bedoeling hiermee?” Een eer aan het schoonmaken en oppoetsen of zo iets?

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.605
738
Prov. Groningen
Daar kan ik me iets bij voorstellen. In de museum stelmakerij waar ik vrijwilliger ben zijn ook diverse gereedschappen te vinden waar verfresten en ander onbekende zaken op gesmeerd zijn en die blijven zoals ze zijn. De oude stelmakers gebruikten ze immers ook zo. Maar daar kan ik prima mee leven, het zijn namelijk niet mijn gereedschappen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.