Verf vraag voor over betonlook tafel.

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
31
6
Ik heb een vraag die niet echt over houtbewerking gaat maar hopelijk kunnen jullie mij toch helpen. Vandaag heb ik een tweedehands tafeltje als onderstaand opgehaald. De bovenzijde is een draaibaar blad van MDF met een soort van betonstructuur er op. Nu vinden wij de kleur van de bovenzijde niet mooi en wilen deze dekken verven. Ik heb een eerder tafeltje met Sigma S2U nova geschilderd maar daar kwamen elke keer de krassen op. Ik zat de denken om een matte 2 componenten spuitbus met autolak te gebruiken maar mijn vrouw verwacht niet dat dit mooi wordt of werkt. Hebben jullie een sugestie die goed hecht, krasvast is en tegen warme kopjes kan? 9eb5a3ba-d7d0-4176-967a-e24bf05b5c9c.jpeg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.462
3.521
Gaanderen
Het lijkt op beton cire. Ga naar een verfspeciaalzaak en vraag om advies of zoek even naar een leverancier van dit product en vraag of het over te schilderen is en met welk materiaal

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
133
34
Tijnje
Wixx betonverf zou een goede oplossing kunnen zijn: matte afwerking en goed krasvast. Op kleur te mengen en hecht goed aan beton (of een dun laagje beton). Wanneer de beton cire afgewerkt is met een transparante coating, zul je wel eerst moeten schuren om die te verwijderen.

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
31
6
Bedankt allemaal! Ik wil wel de structuur behouden maar de poriën sluiten om het goed schoon te kunnen maken. Die Wixx betonverf, heb je daar zelf ervaring mee? En geld die goede krasvastheid ook voor de 1 component verf? En hoe mat is deze verf?

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
133
34
Tijnje
We hebben de bakstenen vensterbanken en de plinten/spatranden buitenshuis met betonstuc "rechtgetrokken" en ermee afgewerkt. Opschuren, voorstrijken en twee lagen Wixx AQ300. Echt mat, goed schoon te maken en krasvast. Verbleekt wel iets in de zon. AQ300 is een 1 component watergedragen coating voor lichte belastingen, voor zware belastingen adviseren ze een 2 componenten versie, maar dat lijkt me overkill voor een koffietafel. PB me maar wanneer je een close-up van het resultaat wilt zien.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
149
36
Utrecht
Als je alleen de poriën wilt sluiten, kun je ook Skylt sealer gebruiken en dan evt nog met Skylt original eroverheen.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.929
1.106
Omgeving Eindhoven
Ik heb een eerder tafeltje met Sigma S2U nova geschilderd maar daar kwamen elke keer de krassen op.
S2U Nova is watergedragen verf, die is kwetsbaarder dan verf op terpentinebasis.
Wij hebben hier onze trap geschilderd met de terpentine-variant (Sigma S2U zijdeglans in een blauw-antraciet kleur) en daar zitten nagenoeg geen krassen op. Ondanks dat de verf er sinds 2012 op zit.

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
127
101
Hoofddorp
Eerst verven en dan bootlak eroverheen? Ik heb dit ooit eens gedaan bij een tafel die erg intensief gebruikt werd en die was na 5 jaar nog perfect. (Kleur werd er wel iets anders door)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.