verf op stoelen komt niet los.

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
In afwachting van hoe we ons huis opnieuw inrichten, ben ik begonnen om de eettafel en stoelen kaal te maken om ze wat moderner te maken.

De verf van de tafel is zo goed als mogelijk en nodig verwijderd en de tafel staat in vier lagen TraeLyx.
De stoelen zijn een ander verhaal. Schuren met korrel 40-60-120, niets heeft de verf werkelijk verwijderd, op zijn best is alles een beetje wit geworden.
Gisteravond met een verfbrander geprobeerd om de verf af te krabben en ook dat werkt niet. Onder de verf wordt het hout in één keer zwart, maar de verf komt niet los en ik haal nog makkelijker de verf weg zonder brander als met brander en verhitten.

Nu is mijn partner vrij relaxed over het ontbreken van resultaat omdat zij de stoelen toch weg wil doen:) Ik wil puur uit principe de boel nog enigszins presentable hebben.
Enig idee wat op de stoelen is gesmeerd? Zou het met afbijt wel lukken?

Anders gaat alles terug en dat is het dan. Ik was niet van plan om alles in witte verf te zetten, want dat detoneert met de rest van de inrichting zoals de vloer en de tafel.

BVD,
Dirk
 
Laatst bewerkt:

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
laten logen, is niet zo heel duur en je krijgt ze mooi blank weer. Kun je zelf niet aan schuren, en je verwijderd ook geen hout.
 

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
Het advies dat ik destijds kreeg in een vergelijkbare situatie was met een Rotex en korrel 60. Snelheid laag houden omdat warmteontwikkeling de verf elastisch maakt waardoor deze zich niet goed laat verwijderen. Dit werkte bij mij goed, al is het arbeidsintensief.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
MK23 geeft inderdaad niet aan of hij machinaal ofmet de hand schuurt, ik was even uitgegegaan van een schuurmachine (wat voor een dan ook).

een bandschuurmachine is ook nog een alternatief, dat gaat ook als een malle.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
MK23 geeft inderdaad niet aan of hij machinaal ofmet de hand schuurt, ik was even uitgegegaan van een schuurmachine (wat voor een dan ook).

een bandschuurmachine is ook nog een alternatief, dat gaat ook als een malle.

Ben in eerste instantie met mijn Makita multitool begonnen met het delta schuurblok. Vanavond de nieuwe Fein delta schuurblokken op mijn BOSCH 18V multitool gezet en dat ging als een speer.
Schuurpapier is K120 voor de rest is alles anders:) Geen idee waardoor het verschil komt. Beide 20.000 toeren maar de BOSCH heeft een hoek van 2,8 graad en de MAKITA van 3,2. Ander verschil bij de MAKITA gebruik ik de afzuiging en is het klitterband nooit zo lekker geweest.
Ik had een paar foto's gemaakt, maar die zijn niet duidelijk. Morgen doe ik een tweede poging. En ik zal ook kijken wat gebeurt als ik het toerental heel laag zet.
Enquiring minds...... In ieder geval bedankt voor het meedenken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als het schuurpad maar een kleine slag maakt, dan is de combi klittenband op het schuurpad en papier wel van belang. Dan zit daar te veel "speling" in en maakt je schuurpapier niet genoeg slag. En het kost je het klittenband op het schuurpad, dat wordt te warm.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Na weken met andere klusjes en geen zin hebben, ben ik vanavond toch nog weer twee uur aan het schuren geweest en volgens mij ga ik het winnen van de stoel....
Wat ik heb aangepast
alle cheapo schuurpapier eruit, is misschien in k180 of k240 nog acceptabel maar hiervoor absoluut onwerkbaar.
3M k120 voor de 150mm excenter schuurmachine - is eigenlijk nog iets te fijn.
FEIN deltaschuurzool met FEIN k60 schuurpapier op de TM300
FEIN vingerschuurzool met FEIN k80 papier op de GOP 18V
3M K80 papier op de deltaschuurmachine

Hoewel het arbeidsintensief is en ik het 's avonds niet meer mag doen van mijn vriendin:) heb ik vertrouwen in het resultaat. Mijn vriendin snapt nu ook dat in alle pakketjes ook echt schuurpapier zat.
Het is voor mij ook weer een teken dat ik op een verkeerde manier zuinig ben geweest en dat ik beter gelijk goed papier had moeten kopen.
Wat je trouwens van FEIN allemaal aan speciale opzetstukken voor een multitool kunt krijgen is werkelijk ongelooflijk.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-07-13 at 21.32.22.jpeg
    WhatsApp Image 2020-07-13 at 21.32.22.jpeg
    200,5 KB · Weergaven: 18

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik zie korrels K120 en K240 voorbij komen, begin ik me af te vragen of je niet met te hoge korrel begint.

Als je de verf er af wilt schuren moet je met grove korrel (60/80) en laag toerental beginnen. Het liefst met een stofzuiger erbij om verstopping van schuurpapier te verminderen. Bij lage toerental even opletten dat je machine niet bij gaat "dansen" dan beschadigd je werkstuk alleen maar. Bij K240 ben je je de verf meer aan het polijsten, ik weet niet of je inmiddels van gedachten bent veranderd.

De goedkope schuurpapier moet je links laten liggen. Ze geven jou een hoop ellende, of je bent uren mee bezig om resultaat te boeken. Of de korrels laten los en je krijgt krassen erbij of de papier verpulverd. Die tijd dat je aan dat je aan het kl*t*n bent is je leven niet waard.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Beste Joop,

Ik ben nu ook met K60 en K80 aan de gang, voor de excenter had ik echter alleen k120 liggen en had geen zin om te wachten op K80. Zoals je ook opmerkt, alles met stofzuiger en rustig werken.
ik heb nog een grotere gewone schuurmachine waar ik nog K80 voor heb, misschien dat ik die ook nog uit de kast haal:)

De 180/240 was alleen een opmerking dat het misschien voor het fijne werk nog geschikt zou zijn. Ik ben nu langzaam aan het overstappen van BOSCH naar 3M en FEIN schuurpapier. Zodra ik betaald heb, ben ik al weer vergeten wat het gekost heeft.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Gelukkig doe je niks verkeerds 😉.

Thuis heb ik ook gele boschklitschuurpapier voor de excenterschuurmachine. Ben hier ook niet echt tevreden over qua duurzaamheid en degelijkheid. Je boekt echter wel goede resultaten mee.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Gebruik k60 of grover alleen als het echt moet. Je bent vaak meer tijd kwijt om je schuursporen weg te krijgen dan met p80 te beginnen. Op hele harde soorten speelt dit minder. Heb je lastige verf gebruik dan het blauwe festool papier. Dit schuurt echt sneller. Of gebruik Mirka abranet dit gaat veel langer mee en loopt bijna niet vol. Zie ook de grote schuurpapier test op dit forum.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
gebruik afzuiging er zorg dat je niet te snel gaat de verf moet verpulveren niet smelten
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Vanmiddag de verf opgehaald, Einza Novisol in 9010 en 5007. Een niet dekkende lakydhard buitenverf die op kleur is gemengd.
Na nog een uurtje schuren, met de toeren van de multitools naar beneden gedraaid, heb ik de eerste stoel blauw geschilderd en mijn vriendin en de buurvrouw zijn laaiend enthousiast.
De verf trekt vrijwel meteen in het hout maar na zes uur overschilderbaar zie ik nog niet zo gebeuren, verder is het een zeer fijne verf om te verwerken.
Zodra hij goed is uitgehard krijgen de stoelen nog wel een afwerking met transparante lak op terpentine basis.
 

Bijlagen

  • 20200715.jpg
    20200715.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 13

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.