Verf/olie voor speelgoed

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
Hi,
Ik heb als test deze figuurtjes gemaakt voor de jaarring. Nu wil ik graag houten figuren maken voor mijn zoontje, maar aangezien hij erop zal sabbelen moet het veilig zijn. Nu heb ik plakaatverf gebruikt en druivenpitolie maar ik ben op zoek naar een verf of gekleurde olie waardoor de kleuren mooi tot zijn recht komen. Beetje zoals bij Ostheimer en Holztiger. Iemand een idee?
 

Bijlagen

  • 20220911_161717.jpg
    20220911_161717.jpg
    75,9 KB · Weergaven: 19

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Osmo heeft hier ook verschillende producten voor waaronder deze

 

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
Osmo heeft hier ook verschillende producten voor waaronder deze

Is dit met een penseel gedetailleerd aan te brengen? Het liefste zoek ik een setje kleine potjes in verschillende kleuren . Deze potten kwam ik tegen maar die lijken meer om bijvoorbeeld blokken een egale kleur te geven.
 

jorisvh

Post veel
Rubio Monocoat Oil Plus 2C voldoet aan de speelgoednorm
1662957635746.png
accentueert de houtnerf
verkrijgbaar in 20ml staaltjes (goed voor 0,8m2).
bestaat in vele kleuren, de colour trends kleuren zijn wat feller gepigmenteerd: Rubio Monocoat : Kleuren
zie ook hier: Rubio Monocoat kleurstalen op berken multiplex
als je 1 onderdeel verschillende kleuren wil geven zal het wel een uitdaging zijn om strak af te lijnen.
 

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Is dit met een penseel gedetailleerd aan te brengen? Het liefste zoek ik een setje kleine potjes in verschillende kleuren . Deze potten kwam ik tegen maar die lijken meer om bijvoorbeeld blokken een egale kleur te geven.
Mijn tip zou zijn vraag een paar proef zakjes aan en probeer het. Ook kan je osmo makelijk via Whatsapp ed benaderen dus vraag ze daar zelf nog even advies.

Het is dunne olie/wax dus denk dat het prima kan.
 

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
Rubio Monocoat Oil Plus 2C voldoet aan de speelgoednorm
Bekijk bijlage 123452
accentueert de houtnerf
verkrijgbaar in 20ml staaltjes (goed voor 0,8m2).
bestaat in vele kleuren, de colour trends kleuren zijn wat feller gepigmenteerd: Rubio Monocoat : Kleuren
zie ook hier: Rubio Monocoat kleurstalen op berken multiplex
als je 1 onderdeel verschillende kleuren wil geven zal het wel een uitdaging zijn om strak af te lijnen.
Dankjewel, ik ga hier eens naar kijken 😁
 

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
Mijn tip zou zijn vraag een paar proef zakjes aan en probeer het. Ook kan je osmo makelijk via Whatsapp ed benaderen dus vraag ze daar zelf nog even advies.

Het is dunne olie/wax dus denk dat het prima kan.
Ah dat is ook een optie, dan kan ik eens proef stukjes maken :)
 

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
Je zoekt naar verf/olie die voldoetn aan DIN EN 71 / DIN EN 71-3, dat zoekt wellicht gemakkelijker.
Dankjewel! Ik merk dat ik nu veel stuit op potten die echt bedoeld zijn om grote oppervlakken te bestrijken en niet zo zeer te (kunst)schilderen. Geen idee hoe dat normaal ook gedaan wordt en of er een betere techniek is dan waterverf met vervolgens olie. Het is de bedoeling dat het kleurecht blijft.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Dat is dekkend, ik zoek iets wat de houtnerf nog laat zien :)

De simpelste oplossing: 2-3 lagen schellak en afwerken met bijenwas.

Ik heb ook geworsteld met die vraag voor baby/kinderspeelgoed. Schellak is een afscheiding van lakschildluizen en is voedselveilig, het wordt onder andere gebruikt om snoepgoed (M&M's) van een glanzende laag te voorzien (E904).
Bijenwas is ook in pure vorm te koop bij een betere (natuur)winkel, of zelfs direct bij een imker.
 

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
De simpelste oplossing: 2-3 lagen schellak en afwerken met bijenwas.

Ik heb ook geworsteld met die vraag voor baby/kinderspeelgoed. Schellak is een afscheiding van lakschildluizen en is voedselveilig, het wordt onder andere gebruikt om snoepgoed (M&M's) van een glanzende laag te voorzien (E904).
Bijenwas is ook in pure vorm te koop bij een betere (natuur)winkel, of zelfs direct bij een imker.
Het afwerken met was is misschien wel een beter idee dan met olie. Alleen de shellac zie ik alleen kleurloos? Het is dus de bedoeling de diertjes te beschilderen met oogjes, strepen, stippen etc. Ik weet niet of shellac hiervoor geschikt is en waar kan ik dit in kleur kopen?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ah, ik ging uit van een transparante afwerking zoals je eerder aangaf. Schellak is inderdaad een kleurloos, of tenminste transparant product - de kleur van de vlokken varieert van amber tot blond (kleurloos). Het is denk ik wel mogelijk om die te kleuren met pigmenten of bijvoorbeeld koolstof voor een diep zwarte kleur. Maar de lagen van schellak lossen in elkaar op, dus het werkt vermoedelijk niet om dit soort details aan te brengen met gepigmenteerde schellak en daarna met blanke schellak af te werken.
Ik denk dat het beter is om zulke details eerst op te brengen met een andere verf als eerste laag, en dan af te werken met schellak.
 

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
86
61
Nijmegen
Hoi die test figuurtjes zien er wel leuk uit maar ze lijken mij vrij klein. Je hebt het over sabbelen maar per ongeluk inslikken lijkt mij dan ook een dingetje of worden die andere figuren een stuk groter?
 

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
Hoi die test figuurtjes zien er wel leuk uit maar ze lijken mij vrij klein. Je hebt het over sabbelen maar per ongeluk inslikken lijkt mij dan ook een dingetje of worden die andere figuren een stuk groter?
Deze test figuren zijn stekers voor in de jaarring en zijn niet bedoeld om mee te spelen :) De speelfiguren worden inderdaad groter!
 

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
Ah, ik ging uit van een transparante afwerking zoals je eerder aangaf. Schellak is inderdaad een kleurloos, of tenminste transparant product - de kleur van de vlokken varieert van amber tot blond (kleurloos). Het is denk ik wel mogelijk om die te kleuren met pigmenten of bijvoorbeeld koolstof voor een diep zwarte kleur. Maar de lagen van schellak lossen in elkaar op, dus het werkt vermoedelijk niet om dit soort details aan te brengen met gepigmenteerde schellak en daarna met blanke schellak af te werken.
Ik denk dat het beter is om zulke details eerst op te brengen met een andere verf als eerste laag, en dan af te werken met schellak.
Ja maar de detailschildering kan natuurlijk ook (semi)transparant zijn 😁 Ik heb in ieder geval de grote merken zelf ook eens gemaild, wie weet geeft iemand een kijkje in de keuken :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.