verbouwing werkplaats

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
beste forumleden,

ik heb onlangs een grote wadkin draaibank aangeschaft, en hiervoor moest ik mijn werkplaats iets aanpassen om de draaibank erin te laten passen. het leek me een leuk moment om mijn werkplaats te laten zien, zodat je ook de verandering kan zien.

ik had eerst een teknatool 1624-44, maar vond deze een beetje te licht voor het draaien van grote schalen. het is een perfecte bank voor allerlei draaiwerk, maar omdat ik alleen maar schalen draai wou ik toch al langer iets anders. massa, capaciteit en veel draaisnelheden zijn erg gewenst voor het draaien van schalen. de wadkin voldoet hier makkelijk aan door zijn 800 kilo gietijzer, 8 snelheden (200, 320, 500, 750, 960, 1440, 1850, 2880) en 200 mm centerhoogte. ook kan je aan de buitenzijde draaien, en het bed heeft een uitneembaar bedstuk waardoor je een centerhoogte hebt van 360 mm. de draaibank heeft 4 pulleys, en een 2 snelheden motor waardoor je de 8 snelheden krijgt. ik wil er nog eens een frequentieregelaar opzetten, ik kan hem dan in de pulley voor 960/1440 toeren gebruiken omdat ik voor schalen toch niet sneller ga dan 1200 toeren.

vorige inrichting van werkplaats:
[album]486[/album]

ik heb 2 ladekastje weggehaald en 2 kastjes onder de wadkin gehangen. in het meest rechtse kastje zit ook de aan/uit knop waardoor deze minder snel nat kan worden door het draaien van vers hout.

nieuwe situatie met wadkin:
[album]483[/album]

gelukkig had de vorige eigenaar er wielen onder gemaakt, dit maakte het vervoer makkelijker maar het kostte nog steeds erg veel moeite!

hier is het gat waar het uitneembare bedstuk hoort goed te zien. je kan er een stuk hout op een schroefplaat mee draaien van 305 mm diepte.

[album]484[/album]

aanzicht vanaf de deur
[album]482[/album]

de vorige eigenaar heeft de draaibank voorzien van nieuwe lagers en een nieuwe aandrijfriem. hierdoor kan ik hopelijk vele tientallen jaren draaien zonder onderhoud.

de wadkin heeft ook nog een support net als een metaaldraaibank waardoor je bijvoorbeeld lange cilinders netjes op de goede maat kan afdraaien(staat niet op de foto)

het enige nadeel aan de wadkin is dat alle bouten en lagers in engelse maten zijn. de maat van de as is 1 3/8 x 6 tpi.. ik kan hier gelukkig een adapter voor laten maken zodat ik gewoon m 33 op de as heb.

groeten,

mark van zee
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtige machine, allemaal gietwerk, dat heeft massa en gietijzer heeft een beetje trillingdempende eigenschap. De vorige draaibank is ook een hele fraaie. Als je er ook een koopt Rick, dan kom ik helpen om hem naar boven te tillen ;) .

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.