Verbindingsbeslag

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik wil een kledingkast maken. Alleen kan deze niet in zijn geheel naar de slaapkamer. Dus ik wil hem in de slaapkamer in elkaar zitten.
Daarom ben ik aan het kijken naar Verbindingsbeslag voor kasten.

Dit is wat ik gevonden heb:
- HETTICH Verbindingsbeslag
Is niet heel robuust en toch wel gemaakt voor eenmalig gebruikt.
Nog niet echt een mooie boormal gevonden.
- Festool KV-SYS D8
Prijzig, Het ziet er toch wel een beetje grof uit. Ik heb de df700 ik moet uitproberen of dat met verloopstukje goed werkt
- Lamello Verbinder Clamex P-14KV-SYS D8
Ziet er veelzijdig uit maar is wel echt echt heel veel geld voor een verbinding systeem

Meer sugesties?

Bedankt!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
clamex p-14 is perfekt voor verbindingen
per stuk kosten ze iets meer dan 1 euro
op zich een verantwoorde prijs
je hebt er wel de zeta p2 voor nodig
die zit boven de 1.000 euro
verantwoord ?
maar sleuven slijpen is zo gepiept
misschien wil een lid uit jouw regio die klus klaren
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
De clamex s14 van lamello is ook een optie. Die lijkt op de p14 maar kun je met een gewone lamello machine frezen.

Je hebt dan een dikker freesje nodig of freest twee keer met verschillende diepte op de zelfde plaats.
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
met een 'goedkopere' lammellenfrees zou dit moeten lukken (zelf nog niet geprobeerd):
https://holzwerkerblog.de/2013/09/11/lamello-clamex-verbinder-mit-video/
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Met het Festool verbindingssyteem voor de DF 500 heb ik gewerkt t.b.v. het demontabele statief voor de Lame Sonore. In dit topic kun je er e.e.a. van bekijken.

Fons
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Alle dank voor de feedback.

Met het Festool verbindingssyteem voor de DF 500 heb ik gewerkt t.b.v. het demontabele statief voor de Lame Sonore. In dit topic kun je er e.e.a. van bekijken.

Fons

Het lamello clamex-p is denk ik wel het mooiste systeem. Maar om nou een dure machine te kopen voor een paar verbindingen.

Je kan niet echt veel vinden over het festool verbinding systeem. Maar aangezien ik een domino machine heb, denk ik, dit wellicht de "beste" oplossing is.
 

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
15
0
Ben je al eens gaan kijken in de services hop van Ikea ? Serieus, hier hebben ze een complete netjes uitgestalde collectie van al hun hardware. Je kan dus per schroefje, per scharnier, whatever daar zo ophalen.
Wie weet zit er iets bruikbaar tussen.
 

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Voor één kast is het misschien een dure oplossing, maar als je vaker zulke dingen moet maken zou ik ook voor Lamello Clamex-p gaan. Werkt zeer vlot en aangenaam.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
klopt het dat je voor de "clamex-p" een originele lamello machine moet hebben met speciale frees
maar dat je de "clamex-s" met elke lamellenfrees zou kunnen gebruiken?

heb zelf de Makita PJ700, standaard lamellengroef is 4mm. De clamex S is 8mm maar zou je kunnen oplossen door 1x zonder en 1x met de extra "vulplaat" te frezen (vulplaat die je gebruikt voor 45° frezen)

iemand hier ervaring mee?
momenteel werk ik met kastverbinding cfr Ikea (Fixograss en Modulfix)
https://www.vanopstal.be/nl/product...ingsbeslag/Verbindingsbeslag/Kastverbindingen
maar die Clamex zou wel sneller werken, geeft stevigere verbinding en bijna onzichtbaar...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
klopt het dat je voor de "clamex-p" een originele lamello machine moet hebben met speciale frees
maar dat je de "clamex-s" met elke lamellenfrees zou kunnen gebruiken?

heb zelf de Makita PJ700, standaard lamellengroef is 4mm. De clamex S is 8mm maar zou je kunnen oplossen door 1x zonder en 1x met de extra "vulplaat" te frezen (vulplaat die je gebruikt voor 45° frezen)

iemand hier ervaring mee?
momenteel werk ik met kastverbinding cfr Ikea (Fixograss en Modulfix)
https://www.vanopstal.be/nl/product...ingsbeslag/Verbindingsbeslag/Kastverbindingen
maar die Clamex zou wel sneller werken, geeft stevigere verbinding en bijna onzichtbaar...

dag, wimpie,
klant bij vanopstal.be ?
dan kunnen we misschien af&toe de koppen bij mekaar steken
ben een uit-de-kluiten-gewassen-dhz'er

met de modulfix 32V ben ik een tijd geleden gestart
een heel gedoe om alles mooi uitgelijnd & -geboord te krijgen

de lamello zeta p2 is een verademing
de prijs van rond de 1.000 euro voor de machine + >1 euro per verbinding moet je er bij nemen
voor wat hoort wat
maar bij de p14 zie je enkel het gaatje van 6 mm om de verbinding aan te trekken
+ lamello verkoopt dopjes om dat af te dekken

collega OkkeF merkt terecht op dat de clamex s14 een waardig alternatief is
mijn welgemeende dank aan hem, want dit lijkt inderdaad zo !
'lijkt' omdat ik ook de makita pj700 heb, maar nog niet op de combinatie met de s14 gestoot was
dus niet omdat ik de raad van collega OkkeF in twijfel trek
de vulplaat gebruik ik inderdaad om in 45° te verbinden
maar ook om materiaal van een geringere dikte te verbinden
vb mpx deurlijsten van 12 mm
met een koekje er in laat je de (omgekeerd opstaande) U van de deurlijsten mooi aansluiten
zo vermijd je het niveauverschil dat anders ontstaat (omdat de plakker het minder nauw genomen heeft)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.