Verbindingen reviews op youtube

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
658
103
Sterksel
Er viel me vandaag iets op. Als je op YouTube naar video’s zoekt waarin verschillende verbindingen op kracht getest worden, zit daar nooit een losse veer en groef verbinding tussen. Eigenlijk vind je alleen vergelijkingen tussen domino’s, lamello’s en deuvels. Hooguit nog een schroef erbij.

Niet dat ik de losse veer toepast heb maar voor een klein blad wat ik nog moet maken leek het me wel handig. Strip schaven van 8mm, groef frezen en klaar.

Iemand enig idee waarom dit is?
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
658
103
Sterksel
een veer is meestal doorgaand
daardoor zijn de kopse kanten zichtbaar
de andere verbindingen zijn niet doorgaand
dus geen zichtbare kopse kanten
Maar je kan hem toch ook niet doorgaand maken? Het ging mij meer om de sterkte van de verbindingen tov de rest
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.326
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar je kan hem toch ook niet doorgaand maken? Het ging mij meer om de sterkte van de verbindingen tov de rest
dat is een ander oogpunt
volgens mij zitten we hier in een academische discussie

je kan inderdaad de lengte van de groef beperken
groef + losse veer pas ik nooit meer toe
voor de sterkte dient de veer maximaal in de groef te spannen
om minimaal naden te zien, dien je de delen sterk te persen
sterkte dien je vanuit het oogpunt van de mogelijke belasting te zien
ik ga er niet van uit dat een samengesteld blad buigbelasting krijgt

eenvoudigste is om de delen koud te lijmen én maximaal te persen
dat doe ik hoofdzakelijk

wanneer persen (omwille van de vorm) moeilijk is, gebruik ik zeta + clamex
is een ander verhaal
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
149
44
Delft
Bij langshout verbindingen zijn lamello/domino/veer/whatever in de regel alleen zinvol voor de uitlijning. De lijm is sterker dan het bindmiddel wat de vezels bij elkaar houdt. De constructie wordt er wel zwakker van omdat de lijm stijver is dan het bindmiddel, dus er ontstaan spanningsconcentraties rondom de lijmnaad. Maar, dat zijn alsnog niet de richtingen waarin je een blad wil belasten omdat de vezels van het hout niet meewerken.
Interessant filmpje (achter de clickbait titel gaat een goede uitleg en gedegen testen schuil)

 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.837
778
Enschede, Twente
Als ik er zo over nadenk – een veer is bij voorkeur hout met de nerf haaks op de te verbinden delen. Stel je wil een tussenwandje in een keukenkast maken met groeven en een veer. Een goede veer, mooi kwartiers, van iets van 50, 60 cm lengte ga je enkel uit een hele dikke, dus grote, boom kunnen maken. Nou, die gaan ze echt niet in kleine stukjes zagen om er veren uit te halen.

Dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
208
48
Er is niets mis met een veer. Alleen bij het verlijmen van een tafelblad wat zoals gezegd ook koud kan, is een veer misschien wat bewerkelijker dan een domino of lamello. Maar dan moet je die machine wel hebben. In het eerste tafelblad dat ik maakte freesde ik met een goedkope bovenfrees groeven, niet helemaal doorlopend. Daarin ging een strookje multiplex als veer.
Wanneer ik een veer ook een goede optie vind is wanneer je niet verlijmd, als droge verbinding. Bijvoorbeeld een achterwand van een kast op opgeklampte tafel of deur. Bij werking kijk je niet door de kieren heen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en twdi

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.277
563
Eanske
ingoogni.nl
Losse veer en groef kan natuurlijk om te verlijmen, maar vaak gebruik je dat zonder lijm. Bijvoorbeeld in de achterwand van een kast. Je laat dan steeds per veer een minimale kier om het werken van de planken op te vangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Afgelopen jaar heb ik een dubbele en geïsoleerde garage deur gemaakt met binnen en buiten afwerking in (tricoya) MDF. Omdat de brede deur breder was dan 122cm moest ik ook lassen en dat heb ik gedaan door te werken met veer en groef. Met een schijffrees in beide zijden een groef frezen en uit MDF een veer gezaagd en vervolgens met kozijnlijm gelijmd.

Voor dit soort toepassingen werkt het goed omdat de verbinding alleen dient om de panelen netjes op elkaar te laten aansluiten. Voor de sterkte zou domino beter zijn, maar domino’s in de kopse kant van MDF is geen goed idee. De domino is zo sterk dat deze onder belasting uit het MDF zou kunnen breken. Datzelfde geldt ook enigszins voor spaanplaat daarom worden voor dergelijke toepassingen vaak lamellos gebruikt (mijn nieuwe buurman is interieur bouwer en gebruikt lamellos).

Tov een houten (massief) veer is een domino veel sterker omdat een (dunne) houten veer in lengterichting makkelijk splijt.

Ieder probleem zijn eigen oplossing, domino’s en lamellos zijn niet heilig, de laatste is populair voor geperst plaatmateriaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.