Verankeren tuinpoort: cement of poeren?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Naast onze schuur willen we een nieuwe doorgang maken naar de straat. Er moet daar een brede poort/deur komen om met de fietsen, kruiwagen ed van de schuur naar de straat te kunnen. De ruimte die moet worden opgevuld tussen de schuur en een muur welke de tuin afscheidt is 2.20 meter. Mijn idee is om eerst een vast deel te hebben van 50cm, dan een deur van 100cm en daarna weer een vast deel van 70cm. De paal waaraan de deur komt te hangen en waartegen deze sluit kan ik dus niet vastmaken aan de gevel maar staan vrij.
Hoe kan ik deze het beste stevig verankeren? Ik kan natuurlijk de palen in de grond zetten en daarna beton storten, maar dat gaat uiteindelijk natuurlijk rotten. Zou ik daar poeren moeten plaatsen waarop ik de balken zet? Wat voor een poeren heb ik dan nodig en wat zou de dikte van de balken moeten zijn? 10x10 of is dat al te zwaar?

Omdat komende week de bestrating daar wordt aangelegd leek het me beter om meteen de voorbereidingen te treffen zodat de boel niet opnieuw open hoeft.

Bijgevoegd 2 foto's van de huidige situatie en een snelle schets met de opbouw van de afscheiding.
Uiteindelijk zal de gevel nog gestuct worden, ik ga nog in overleg met de stukadoor of ik de poort beter eerst kan plaatsen of daarna. Als de staander van het vaste deel al aan de gevel vastzit kan hij daar tegenaan stucen, anders zal ik de staander moeten vastmaken wanneer het stucwerk is uitgehard.
Het muurtje is enkelsteens en is nu gedeeltelijk afgebroken. Dat zal nog worden hersteld door de aannemer. Ook daar kan ik dan de staander van het vaste deel aan vastmaken.

Schermafbeelding 2024-02-29 om 16.43.56.png

20240229_160429.jpg

20240229_160446.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik maak regelmatig zoiets als in jouw situatie. Ik gebruik veel larikspalen van 10x10 of 12x12. Maar net wat je smaak is. Geen beton eromheen, dit gaat alleen maar sneller rotten omdat het water niet weg kan. De palen inspoelen met zand is veel beter.

De palen zet ik tot 10cm boven de grond in de rubberseal, zodat er minder kans is op rotten. De palen gaan minimaal 80 cm de grond in. Liefst een meter.

Het scheelt een heel stuk qua sterkte, dat er links en rechts een vast stuk komt. Maar je krijgt nóg meer stevigheid als je een balk boven de deur maakt. En als je die ook over de vaste stukken doet, krijg je 1 geheel. Daar kan je met gemak een deur inhangen. Die gaat geen kant op!
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Dus alleen een paal erin en zorgen dat deze goed vastzit met zand en water. Hmm is ook een idee.
Wel jammer dat ik dat dus pas kan gaan doen als ik daadwerkelijk de deur ga maken en monteren. Het leek me handig als ik nu alvast de poeren kon plaatsen en over een tijd eens rustig die palen kon plaatsen.....

Zou het qua sterkte ook nog uitmaken? Is een paal op een poer minder bestand tegen de krachten van een deur welke wellicht een keer door de wind dicht wordt geslagen? Ik kan inderdaad prima de vaste delen aan de bovenzijde vastmaken aan de staanders waar de deur aan vast zit.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Een paal op een poer, is minder bestand tegen zijwaardse krachten. Van links naar rechts is er genoeg sterkte, en zal er met een bovenbalk weinig speling inzitten, maar zijwaarts heb je geen of minder stevigheid.
Of je moet de balken op 2 kanten aan de muur kunnen verankeren. Maar als ik de fotos bekijk, kan je het alleen aan het huis vastmaken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.