Verande beitsen of verven

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag,

Ik wil misschien een veranda bouwen bij onze caravan. Om kosten te besparen overweeg ik onbehandeld vurenhout te gebruiken. Mogelijk ga ik ook wel op zoek naar lariks of douglas.
Nu weet ik dat er buitenbeitsen te koop zijn met hoge beschermingsfactoren (kost een paar centen maar . . . . ). Ik vraag mij nu af hoe het zit met betreding van deze produkten. Dus als je het gebruikt op de vlakke, liggende delen waar je loopt. Hoe slijtvast is het dan?

Heeft iemand verder nog goede tips voor het afwerken of houtgebruik?

Groeten,

André Lagerburg
 

A.N

Actieve deelnemer
Hallo,

Onbehandeld vurenhout zou ik daar absoluut niet voor gebruiken, daar krijg je snel spijt van en dubbel werk.Het maakt weinig uit wat je er aan beschermingsmiddelen op doet, voor een buiten veranda is het hout niet echt geschikt.
Als het niet te duur moet worden kun je ook voor geïmpregneerd vurenhout kiezen dat geeft al een veel betere bescherming.

Beschermingsmiddelen met een hoge beschermfactor zijn niet altijd geschikt als het hout veel moet kunnen ventileren zoals bij hekken en veranda`s die veel vocht krijgen te verduren.
Een hoge factor verhinderd dan juist de goede ventilatie.

Fabrikanten zoals bijv. Rambo hebben daar wel iets van op hun site staan en daar kun je ook zien welke beits voor jouw klus het beste is.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
De veranda wordt tussen 10 en 15 m2, maar misschien kies ik wel voor een veel kleinere oplossing; alleen een opstap, een soort platform voor de caravan.

Bouwsels van verduurzaamd hout vind ik er niet mooi uitzien. Ik wil ze dan toch kleuren met iets. Ik dacht dat je verduurzaamd hout niet moet / kunt beitsen of verven, of klopt dat niet.

André
 

A.N

Actieve deelnemer
Je kunt er inderdaad niet alle verven en beitsen voor gebruiken maar er zijn genoeg beitsen die wel geschikt zijn om aan verduurzaamd hout een kleurtje te geven.

Bijna alle fabrikanten hebben ze in het assortiment zitten..
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.