Vensterbank uit Iroko

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.802
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Voor een nieuwe kamer die ik inricht heb ik Iroko gekocht om daaruit plinten, een afwerkplint voor de lichtkoof, een vensterbank en een dorpel te maken. Ik besloot met de vensterbank te beginnen omdat ik daarvoor geen hout hoefde te schulpen op de lintzaag, en omdat het me wel een leuk afwisseling leek.

Welnu, er zijn wederom lessen geleerd :poop: maar gelukkig van minder ernstige aard ditmaal. Eerst even een proefpas-plaatje:

Untitled.jpg

Het verkleurt nu even heel scheef, de muur lijkt wel oranje maar is dus heel zacht geel. Begin avond, felle verlichting, camera die compenseert enzo. Direct na het schaven dacht ik, verdorie, is dit nu wel echt iroko? Ik had een proefstuk gekocht en dat was echt véél bruiner. Maar blijkbaar was dat een ouder stuk en neemt iroko die bruine kleur pas na verloop van tijd aan... dus ik heb een goud/brons/gele vensterbank voorlopig. Soit, het zij zo. Wijze les om alle variaties van kleuren te overwegen voor ik mijn hout kies.

Ik heb de plank eerst op maat gezaagd en geschaafd, en voor de laagste passage op de schaafbank heb ik een vlasdraad onder de voorzijde van de plank getaped. Waarom? De muur waarin hij moet komen is niet recht en loopt naar achteren toe iets 'af'. Door op deze wijze de voorkant heel lichtjes dunner te maken dan de achterkant (het verschil is nu ongeveer één millimeter) waardoor hij mooi recht ligt.

De randen heb ik een hele lichte facetrand gegeven, ik overwoog een profiel maar voor de stijl die deze kamer gaat krijgen was strak een betere keuze. Daarna de uitsnedes gemaakt links en rechts. Dat was nog een uitdaging, want ook die stukjes muur lopen niet recht... zowel de linker als de rechterzijde lopen met ongeveer een graad naar rechts (de linker word dus smaller en de rechter breder naar achteren toe). Ik heb dus ook een graad scheef gezaagd. Eentje met de decoupeerzaag - heel voorzichtig en langzaam, maar ondanks dat het een niet goedkope hikoki is toch weer een zaag die scheef door het hout loopt :mad:. gelukkig zaagde ik aan de zichtzijde en liep hij naar binnen aan de onderzijde, dus je ziet er niks van. Daarom de tweede maar met de hand gedaan, japanse zaag, en die is wel netjes op de lijn. Moest nog een klein beetje rechten met een beutel en een houtschaafje, maar zit er nu mooi tegen. Geleerde les: nooit meer een decoupeerzaag gebruiken, ondingen zijn het. Les twee: met behoud kan ook een beginner recht zagen met de hand :).

De oplettende kijker ziet ook dat de plan iets bol staat in het midden naar boven toe - dit is niet omdat de plank klem staat, hij is simpelweg iets bol. Ik ga dat oplossen door hem gewoon te verlijmen langs onder en dan wat gewicht erop tot de boel vast zit. Voordien laat ik hem even een paar dagen acclimatiseren, wel, in de kamer.

Voor nu ligt hij in de werkplaats te drogen - opgeschuurd tot en met korrel 400 en daarna in de olie gezet.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.802
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja het is echt niet zo extreem, ik heb daarnet even een nieuwe foto gepoogd, zonder de vensterbank (die ligt in de werkplaats te drogen):

1681500622685.png

De kamer is in zelf gemengde en aangebrachte kalkverf gezet voor een mediterraans tintje, vandaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.