Veiligheidseisen aan metaal- en houtbewerkingsmachines | Arbeidsveiligheid.net
Welke veiligheidseisen zijn verplicht bij metaalbewerkingsmachines en houtbewerkingsmachines?
natuurlijk geld dit voor bedrijven, maar het kan geen kwaad om hier als particulier ook kennis van te nemen. Ik zocht dit specifiek op vanwege mijn Lintzaag, en als ik het zo bekijk ben ik niet verplicht een motorrem te hebben omdat het ook erg onpraktisch zou zijn met zo'n oude machine, maar verder zouden een paar onderbrekingsschakelaars alles zijn wat nodig is om de mijne 'bedrijfsklaar' te maken. Ik zeg dit, omdat ik vaker de opmerking hoor dat 'die oude bakken niet meer door de keuring komen' - en in de staat waarin je ze koopt is dat uiteraard bijna altijd het geval, maar zo te zien is er dus wel degelijk nog wat aan te doen om oudere machines te kunnen/mogen gebruiken in een moderne werkplaats?
Onlangs werd hier een prachtig filmpje gedeeld van een werkplaats in (ik geloof) Amerika waar alles nog op stoom en riemen loopt (da's dan weer het andere uiterste) en ik vroeg me dus ineens af, zou zoiets hier ook nog mogelijk zijn.
Doe er uw voordeel mee