Veiligheidseisen machines in de werkplaats

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl

natuurlijk geld dit voor bedrijven, maar het kan geen kwaad om hier als particulier ook kennis van te nemen. Ik zocht dit specifiek op vanwege mijn Lintzaag, en als ik het zo bekijk ben ik niet verplicht een motorrem te hebben omdat het ook erg onpraktisch zou zijn met zo'n oude machine, maar verder zouden een paar onderbrekingsschakelaars alles zijn wat nodig is om de mijne 'bedrijfsklaar' te maken. Ik zeg dit, omdat ik vaker de opmerking hoor dat 'die oude bakken niet meer door de keuring komen' - en in de staat waarin je ze koopt is dat uiteraard bijna altijd het geval, maar zo te zien is er dus wel degelijk nog wat aan te doen om oudere machines te kunnen/mogen gebruiken in een moderne werkplaats?

Onlangs werd hier een prachtig filmpje gedeeld van een werkplaats in (ik geloof) Amerika waar alles nog op stoom en riemen loopt (da's dan weer het andere uiterste) en ik vroeg me dus ineens af, zou zoiets hier ook nog mogelijk zijn.

Doe er uw voordeel mee :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Bedankt! Interessante materie. Veel denk je vaak al te weten, maar als je dan op zo'n vraagbaak gaat rondsnuffelen kom je er achter dat je in praktijk veelal van aannames uitgaat en niet van dingen die je echt kunt onderbouwen. Dan is zo'n site best handig om meer te weten te komen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik zeg maar niet te veel meer. Maar als particulier mag je vrijwel alles en als zelfstandige ook. Oude lintzagen, maar ook pennenbanken kosten spreekwoordelijk geen drol. Nu zijn arboregels er op gemaakt op basis van ongevallenstatistieken, die veelal voortkomen uit onbenul, dus onder voorwaarden valt er wel veilig mee te werken.

Maar specifiek een lintzaag: wat is de functie van een motorrem? Is dat puur het lint tot stilstand brengen, zodat je niet onbedoeld het nadraaiende lint kunt raken? Overigens is dat prima op te lossen met een 3-fase motor en een frequentie omvormer. Marius Hornberger heeft er een filmpje aan gewijd. Onder voorbehoud van koeling, kun je zo heel snel een lintzaag tot stilstand brengen.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Dank voor het delen, @trigger!
Ik begrijp alleen niet wat ze bij een lintzaag bedoelen met de regel:

Automatische afslag motor bij bereiken maximale diepte

Wat zou ik me daar bij voor moeten stellen?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik begrijp alleen niet wat ze bij een lintzaag bedoelen met de regel:

Automatische afslag motor bij bereiken maximale diepte

Wat zou ik me daar bij voor moeten stellen?
Ik denk dat dat geldt voor een metaal-lintzaag. Daar klem je het materiaal (kokerprofiel oid) in (zoals bij een afkortzaag), en het lint beweegt naar onder, dat hoef je zelf niet te begeleiden. Als het staal is doorgezaagd stopt de zaag + komt deze terug omhoog.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en mink

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zeg maar niet te veel meer. Maar als particulier mag je vrijwel alles en als zelfstandige ook. Oude lintzagen, maar ook pennenbanken kosten spreekwoordelijk geen drol. Nu zijn arboregels er op gemaakt op basis van ongevallenstatistieken, die veelal voortkomen uit onbenul, dus onder voorwaarden valt er wel veilig mee te werken.

Maar specifiek een lintzaag: wat is de functie van een motorrem? Is dat puur het lint tot stilstand brengen, zodat je niet onbedoeld het nadraaiende lint kunt raken? Overigens is dat prima op te lossen met een 3-fase motor en een frequentie omvormer. Marius Hornberger heeft er een filmpje aan gewijd. Onder voorbehoud van koeling, kun je zo heel snel een lintzaag tot stilstand brengen.
Er zit dan natuurlijk wel een verschil tussen lintzagen van nu en van toen. De mijne moet echt flink wat kilo's tot stilstand brengen, ik zou denken dat je dat liever doet met een mechanische rem maar heb ook niet helemaal in het snotje wat daar een goede methode voor zou zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.