Goedenavond,
Even voorstellen..
Dit is mijn eerste topic, vandaar een kleine introductie
. Sinds anderhalf jaar heeft het thema 'hout' zich gevestigd in mijn leven. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik ná mijn drukke ICT kantoordagen en ondernemerschap mij graag wend tot het gebruik van mijn handen. Een compleet andere dynamiek die positief effect heeft op mijn dagelijkse werkzaamheden; en dat wil ik graag verder ontwikkelen. Inmiddels gaat het voor mij niet alleen meer om houtbewerken, maar eigenlijk alles daaromheen. Van boom tot houtskeletbouw. Dit heeft geleid tot cursussen Europees zaagbewijs (ECC), bosbeheer en boomverzorging, stapels boeken en ik kijk al enige tijd mee op dit forum. Cursus boomklimmen staat nog op de planning
. Uiteindelijk ben ik ook kritisch gaan kijken naar mijn werkplaats, en ja... wat voor gereedschap moet daar dan in. Nu ben ik inmiddels al in bezit van een schitterende collectie gereedschap, welke elke maand nog wordt aangevuld, maar zoals alles in het leven, je moet er gewoon in de praktijk mee bezig zijn, en dan kom je er achter dat je nog veel moet leren!
De tacker
Zo ben ik sinds afgelopen zaterdag de trotse eigenaar van een Senco FinishPro18: mijn eerste tacker. Helemaal happy, thuis gelijk aangesloten op de compressor, en vervolgens heb ik de eerste 500 van de 5000 brads in mijn oude werkbank geramd. Cool
. Snel dingen vastzetten, niet meer alles klemmen of onnodig lang wachten tot de houtlijm droog is. Vervolgens om te oefenen, heb ik een paar opbergbakken voor in de werkplaats gemaakt van 10mm triplex. Daarbij ondervond ik gelijk het probleem dat de 50mm brads die ik had gekocht eigenlijk te lang waren. Blijkbaar blijken brads af en toe af te buigen of hou ik mijn tacker niet haaks. Hoe dan ook, de lengte speelt een rol, dus ik wil een aantal nieuwe brads aanschaffen.
De vraag
Na wat online speurwerk zie ik dat de brads voor mijn tacker i.i.g. in de maten 10, 15, 20, 25, 30, 32, 35, 40, 45 en 50 mm zijn. Nu kan ik overal minimaal 1 setje van aanschaffen, maar ervaring leert dat je dan met maten blijft zitten, dus daarom richt ik mij graag tot jullie met de volgende vraag:
Welke maten nieten/brads heb jij standaard op voorraad in je werkplaats?
Ik begrijp dat het sterk afhankelijk is van de type werkzaamheden die je doet, maar ik probeer toch een beeld te krijgen.
Alvast bedankt als je tot hier bent gekomen!
~ Rijsdijk
PS: wat een afgang, volgens mij staat dit in het verkeerde sub-forum. Moderator?
Even voorstellen..
Dit is mijn eerste topic, vandaar een kleine introductie
De tacker
Zo ben ik sinds afgelopen zaterdag de trotse eigenaar van een Senco FinishPro18: mijn eerste tacker. Helemaal happy, thuis gelijk aangesloten op de compressor, en vervolgens heb ik de eerste 500 van de 5000 brads in mijn oude werkbank geramd. Cool
De vraag
Na wat online speurwerk zie ik dat de brads voor mijn tacker i.i.g. in de maten 10, 15, 20, 25, 30, 32, 35, 40, 45 en 50 mm zijn. Nu kan ik overal minimaal 1 setje van aanschaffen, maar ervaring leert dat je dan met maten blijft zitten, dus daarom richt ik mij graag tot jullie met de volgende vraag:
Welke maten nieten/brads heb jij standaard op voorraad in je werkplaats?
Ik begrijp dat het sterk afhankelijk is van de type werkzaamheden die je doet, maar ik probeer toch een beeld te krijgen.
Alvast bedankt als je tot hier bent gekomen!
~ Rijsdijk
PS: wat een afgang, volgens mij staat dit in het verkeerde sub-forum. Moderator?
Laatst bewerkt: