Veel vragen mbt osb

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
356
14
Ha allemaal.

Korte samenvatting;
Ik heb 12mm osb met tong en groef, dat ik wil plaatsen voor ik gipsplaten op mijn wand schroef.

Ik heb uiteraard een raggelwerk van 22mm x50 raggels waar de osb tegen aan geschroefd wordt.

Nu is het zo dat er aan de twee zijden van het trapgat muurlengtes van circa 250cm zijn. Dat haalt een volledige plaat van 244x59 dus net niet in de lengte, en dat zou inhouden dat ik veel geld kwijt ben om die enkele cm’s op te vangen, mits ik ze goed in de groef wil plaatsen.

Ik zal ze verspringend aanbrengen, met circa 20cm verspringing, maar dan nog blijft het euvel dat ik extra platen nodig heb voor 20 tot 50cm om de muurlengte op te vullen.

Zie ik iets over het hoofd hier? Naar mijn weten is osb niet om te draaien omdat de tand en groef maar op 1 zijde goed werken.

Is het een idee het laatste stuk osb per baan “koud” (scherp gezaagd) tegen de osb met tand en groef aan te plaatsen. Hoeveel tussenruimte moet ik dan aanhouden?

Ik vroeg me ook nog af of ik de osb gewoon volledig in de sponning kan plaatsen, omdat ik ergens las dat ook osb werkt en er zelfs mensen zijn bij wie de gipsplaten bol gingen staan door uitzettend osb in de breedte. Ik dacht dat er een ingebouwde mm speling in de groef van osb platen zat, maar als ik ze plaats zie ik dat aan de zijkant niet terug (lijkt er volledig in te vallen, of soms op een mn of 2mm na precies niet, maar dat is meer de fitting denk ik). Hoe kan dat eigenlijk, dat het osb soms perfect er in valt, en soms niet verder erin te passen is en er toch een tussenruimte ontstaat. Dit terwijl ze exact hetzelfde geplaatst worden (sponning boven en aan rechterzijde, groef links en onder).

Veel vragen dus. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ps. voor de kritici, er zit een dampscherm achter het raggelwerk. De osb is puur voor de constructiesterkte en voor versteviging (makkelijker dingen ophangen) van de gipsplaten (of fermacell, ben ik nog niet uit).

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.906
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
1ste algemene tip is om het aantal vragen in een bericht te beperken
Nu is het zo dat er aan de twee zijden van het trapgat muurlengtes van circa 250cm zijn. Dat haalt een volledige plaat van 244x59 dus net niet in de lengte, en dat zou inhouden dat ik veel geld kwijt ben om die enkele cm’s op te vangen, mits ik ze goed in de groef wil plaatsen.
je kan de raggels op de vereiste plaatsen dubbel plaatsen

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
356
14
Ik vond het zonde meerdere topics te openen terwijl ik wel deze vragen heb, vandaar. Lees dat het idd wel een erg onsamenhangend verhaal is. Misschien handiger als ik ze opsom;

1)hoeveel tussenruimte bij plaatsing koud osb (gezaagd stuk osb) tegen tand en groef osb in een baan?

2)is er nog een andere optie dan “koud” plaatsen van gezaagd osb tegen bestaande osb met tand en groef van 244 aangezien muurlengtes ca 250cm zijn?

3)kan osb bij muurbekleding volledig in sponning geplaatst worden of moet er ruimte over gehouden worden?

4)hoe kan het dat osb met tand en groef soms niet helemaal aansluit, terwijl wel zelfde manier van plaatsen wordt gedaan.

Hoe bedoel je raggels dubbel plaatsen? Die zie ik even niet..

jorisvh

Post veel
misschien begrijp ik het niet goed maar het reststuk van de vorige rij gebruik je toch gewoon om de volgende rij te beginnen?

bvb, je begint met een volle plaat van 2m40 en vult op met een strook van 10cm van de volgende plaat.
de reststrook van 2m30 heeft dan 1 rechte kant en daar begin je de volgende rij mee.
met deze maten verspringt de naad maar 10cm. eventueel begin je de 2de rij met een halve plaat en komt het reststuk van de 1ste rij op de 3de, dat van de 2de op de 4de, …

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
356
14
Ha @jorisvh,

Uiteraard zou dit kunnen wanneer er nieuwe osb platen aanwezig waren. Dit had ik even moeten uitleggen.

Om het verhaal zo kort mogelijk te houden had ik weggelaten dat de osb reeds geplaatst was door een inmiddels failliete aannemer. Omdat de aannemer dampremmende folie 'vergeten' was heb ik alle osb eraf gehaald en bleek dat hij soms osb koud op elkaar had gezet, en soms met tand en groef.

Er is genoeg osb aanwezig (zat namelijk al op de wand), maar er missen soms tand en groeven. Ik heb wel wat hele platen die ik kan plaatsen, maar vervolgens loop ik er toch tegenaan dat er een tong of groef mist voor een volgend deel. Vandaar mijn vraag hoeveel ruimte ik moet laten bij 'koud' plaatsen van de osb.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.477
Je kan twee schoon gezaagde kanten gewoon tegen elkaar zetten op een rachel. Zoals je ook doet met platen zonder mes en groef rond om. Als de mes en groef niet goed in elkaar gaan zit er rommel tussen, of de platen zijn niet allemaal van de zelfde fabrikant. In dat laatste geval haal ik een lamello frees door de groef, zodat ze wel strak aansluiten. Dat doe ik ook als ik wel een mes maar geen groef op het aansluitende deel heb.

jorisvh

Post veel
Ah oké, ik dacht al dat mijn oplossing te simpel was (of m.a.w. dat het niet kon dat je zo’n simpele oplossing niet zelf gevonden had 😉).

Gewoon koud tegen mekaar zonder spatie. Opwel naad op een rachel ofwel een extra stukje rachel of OSB erachter schroeven.

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
356
14
Thanks mannen, naar deze antwoorden was ik op zoek. Gewoon strak er tegen dus. Ik dacht echt gelezen te hebben dat ik osb ook kan uitzetten en dat daarom wat speling gewenst is, maar aan de andere kant zit mes en groef ook strak in elkaar natuurlijk.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.