Vcarve inlay probleem

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
128
0
Wie heeft met Aspire al eens Vcarve inlays gemaakt?
Ik probeer de letters EN dmv een 60° V-bit van ecotools in te leggen in een stuk beuk maar het past maar niet.

Dit is de 'pocket':
pocket.jpg

en dit de 'inlay':
inlay.jpg

De pocket is 4mm diep en de inlay 3mm diep. Ik zou verwachten dat dit mooi in elkaar zou moeten passen?
De binnenhoeken zijn ook dieper uitgefreesd dan ik zou verwachten. Hoe dit komt weet ik niet?

Wie weet raad?
Bert
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.891
1
Flevoland
Waarom gebruik je en Vbit ? recht kan prima

Create Inlay toolpath
insert/straight (4mm diep is genoeg)
Inlay/pocket, 5 of 6mm geeft je wat ruimte met loszagen van de inlay, pocket allowance 0.15 !!

Zonder pocket allowance gaat het niet passen, die 0.15 ga je niet zien
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
128
0
Toxic, ik wilde geen ronde hoeken. Daarom koos ik voor v-carving. Ik probeer uw methode ook.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.891
1
Flevoland
Snap ik, maar als je een freesje van 1mm gebruikt, dan is de hoek een halve mm... dat valt alleen op als je er met je neus bovenop zit

Voordeel is ook nog dat je met een grotere frees kan voorfrezen
eventueel zou je nog kunnen overwegen met een frees van een halve mm te werken, dan worden de hoeken 0.25mm

Neemt niet weg dat het wel gewoon moet kunnen met een v-carve
Vertel eens wat over de machine, plaats eens een foto
welke software/kaart gebruik je ?
 
Laatst bewerkt:

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
128
0
Toxic,

Het is een Openbuilds CNC machine 1x1.5m. Ik heb er nog niet veel mee gedaan.
Ik gebruik Aspire 9 ism Universal GCode Sender 2.0

Ik ga nu de pocketmethode uittesten.
Mijn kleinste frees is wel 3mm dik, vandaar de keuze voor V-Carving
 

jelmer

Post veel
10 jan 2009
1.405
97
Fryslân
Met een v bitje krijg je ook geen strakke hoeken. Iets wat ronddraait met frezen laat ook ronde hoeken na. Hoe kleiner het freesje, hoe minder ronde hoek.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.891
1
Flevoland
Nee dat is niet waar
De Vbit gaat naar de hoek toe steeds minder diep, waardoor de radius (en dus hoek) steeds kleiner word
Theoretisch is je hoek rond, maar zal een radius hebben die zo klein is dat het niet zichtbaar is
 
Laatst bewerkt:

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
128
0
Ondertussen heb ik de pocket methode getest maar de stukjes passen helaas niet. Net te smal:

test2.jpg
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
599
5
Ter Apelkanaal
is zowel de hoogte als de breedte van je inlay iets te breed?
dan zou het kunnen dat je frees iets kleiner is dan je in het programma aangeeft.
als alleen de hoogte of breedte niet past kan het zijn dat het aantal stapjes per mm niet exact staat ingesteld of dat er omkeerspeling in een as zit.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
128
0
Dag John,

Het is zowel de breedte als de hoogte. Ik zou best een sleufje fresen en zo goed mogelijk meten met een schuifmaat en daarop de diameter in Aspire aanpassen?
De allowance offset staat nu op 0.015 per advies van Toxic

Hieronder de instellingen van de 'insert':
aspire1.jpg

en de 'pocket':
aspire2.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.891
1
Flevoland
Heb je de pocket allowance goed ingesteld
als je die bij het verkeerde onderdeel doet, moet het negatief zijn
De pocket moet groter worden OF de inlay moet kleiner worden

Even met een grote waarde (5mm ofzo) controleren in je tekening, dan zie je goed wat er gebeurd
Als het alleen in 1 richting is (Y as of X as) zou ik het inderdaad eens zoeken in wat John oppert

[edit] ik zie je laatste post net
je hebt de allowance in de verkeerde ! als je de insert een allowance van 0.15 geeft word deze groter

Insert is -0.15
OF
Pocket is 0.15

niet allebei, dan word het te ruim

Ik kies zelf om de allowance in de pocket te doen, dat valt minder op
 
Laatst bewerkt:

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
76
1
Groningen
www.kiwood.nl
Geen ervaring met het programma, maar het freesbeeld is hetzelfde als wanneer hoek van de frees anders is dan de hoek ingesteld voor de toolpath.

Verder lijken de screenshots van de instellingen voor een rechte pocket, bij de voorbeelden van vectric is er ook een v-carve / engrave optie.
 
Laatst bewerkt:

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
128
0
Dank voor de input iedereen. Ik zie mijn fout ivm de pocket offset en zal het eerstdaags opnieuw uittesten.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
158
6
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Heb je de goede hoek ingesteld voor de bit? In de eerste foto lijkt het alsof vcarve met een verkeerde hoek rekend.


als je het linkje van maja volgt moet het goed komen. Ik heb het een aantal keer gedaan met best goede resultaten
 
Laatst bewerkt:

Cnc Albert

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
69
0
België ,
in je programma van V-carve ,heb je bij toolpath de optie inlay aan te klikken , en dan volg je gewoon de stappen die nodig zijn om je werkstuk tot en goed einde te brengen .
mijn frees is en gewoon en 90 graden , en ikzelf ben ook maar in de experimenteer fase , en heb daar goede resultaten mee . 20180410_125026.jpg de spelling ligt volkomen aan mezelf is wat iets te heftig met het schuren , nu weet ik dat ik wel wat mag opschuren maar met heel fijne korrel en niet te veel mag wegnemen .Dit is gemaakt met toolpath inlay van V-carve
 
Laatst bewerkt:

Cnc Albert

Actieve deelnemer
16 mrt 2018
69
0
België ,

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.